اقدامات لازم قبل از سفر

بررسی خودرو از جمله اقدامات اولیه پیش از سفر است که موجب تضمین جان سرنشینان می شود.

اقدامات لازم قبل از سفربه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تعطیلات ایام نوروز یک فرصت‌ مناسب برای مسافرت است، اما همانطور که قبل از سفر لیستی از وسایلی که لازم بوده را تهیه می کنید ، بررسی خودرو  نیز پیش از انجام سفر یکی از مهم‌ترین اقدامات است که براین اساس اگر یک بعدازظهر خود را صرف انجام تنظیمات ساده اتومبیل خود کنید، در انتها از نتیجه تلاش خود راضی خواهید بود و هزینه زیادی را نیز متحمل نخواهید شد.

● نگهداری‌های عمومی:


▪ شستشوی رادیاتور:

سرد کننده داخل رادیاتور برای همیشه نمی‌ماند. در طول زمان و استفاده متناوب خراب می‌شود و ممکن است باعث خوردگی رادیاتور شود که متعاقباً مشکلات خنک کردن و تعمیر رادیاتور را در پی خواهد داشت. شستشوی سالانه رادیاتور راه حل ارزان قیمتی در برابر تعمیرات احتمالی است.

▪ تعویض فیلتر هوا:

فیلتر هوای خودرو باید سالی دو بار عوض شود. اینکار ۵ دقیقه وقت می‌برد!

▪ چک کردن لاستیک ها:

فصل بهار از آب و هوای متغیری برخوردار است و امکان بارش باران وجود دارد به همین سبب قبل از انجام سفر حتما روکش روی لاستیک‌ها باید برای مواجهه با هوای بارانی مناسب باشد و در غیر اینصورت تعویض گردد.

▪ تعویض برف پاک کن:

زمستان گذشته ممکن است به برف پاک کن شما آسیب رسانده باشد و برای رانندگی در باران به درد نخورد به همین سبب آن را تعویض کنید تا خیالتان آسوده باشد.

▪ بازرسی ترمز:

بازرسی ترمز دو بار در سال لازم است. امنیت خودرو را همواره یکی از اولویت‌های خود قرار دهید.

▪ چک کردن باتری ها:

احتمال زنگ زدن باتری‌ها در طول سال زیاد است. کابل‌های باتری را چک کنید تا مطمئن شوید مشکلی در کار نیست.

▪چک کردن چراغ‌های جلو:

چراغ‌های جلو گاهی فراموش می‌شوند. اکنون زمان خوبی برای بازرسی آن است تا در صورت نیاز تعویض شود. یادتان باشد که رانندگی با یک چراغ نه تنها امن نیست بلکه جریمه هم در پی خواهد داشت!

● توصیه‌هایی برای خودرو‌هایی با سوخت گازی:

▪ درب مخزن گاز را محکم ببندید:

گاز در صورت وجود راه فرار در مخزن، بصورت طبیعی تبخیر می‌شود. بر طبق آمار سالانه ۱۴۵ میلیون گالن گاز بر اثر نبود درب، یا خرابی درپوش مخزن هدر می‌رود.

▪ تهویه مطبوع و سایه:

با توجه به اینکه تعطیلات نوروز در فصل گرم سال یعنی بهار است گرمای خورشید قادر به تبخیر سوخت خودروی شما خواهد بود و بزودی گرمای داخل ماشین پوست شما را خواهد سوزاند. به همین دلیل پارک کردن خودرو در سایه کمک موثری به صرفه جویی گاز خواهد کرد.

مراقبت از موتور:

تون آپ نکردن خودرو می تواند تا ۴ درصد کارکرد موتور را کاهش دهد. تون آپ منظم شمع موتور، تعویض فیلتر هوا تا ۳۰ درصد در صرفه جویی سوخت تاثیر خواهد گذاشت.

● نکاتی برای افرادی که بتازگی خودرو خریده اند:

۱) سیستم تهویه مطبوع:

این سیستم در فصل تابستان و یا زمستان باعث راحتی شما خواهد بود. اگر این سیستم آنطور که باید خودرو را خنک نمی کند یکی از دلایل آن کثیف شدن قطعات یا وجود هوا و رطوبت آلوده یا اشکال مکانیکی است.

۲) ترمزها:

سالم بودن ترمز‌ها امنیت شما را تامین میکند. آلوده شدن ترمز، روان نبودن، کمبود فشار هیدرولیک و تخلیه هوای ترمز از عوامل آسیب زننده به حساب می‌روند.

۳) موتور و سیستم الکترونیکی:

سیستم الکترونیکی خودروی شما از باتری، استارتر، فیوز و دینام تشکیل شده است.

تعمیر بموقع این قطعات از خطرات ناخواسته جلوگیری میکند.

نکته مهم دیگر نگهداری از موتور است.

همیشه به خاطر داشته باشید عمر مفید موتور ماشین وابسته به روغن موتور آن است. روغن موتور همواره باید چک شود و در دوره‌های زمانی معین تعویض گردد.

● چطور داخل خودرو را خوشبو نگه دارید؟

زمانی که خودرویی بوی نویی و تازگی میدهد، بدین معنی نیست که کاملاً تمیز است. این بو ناشی از ترکیبات شیمیایی فرار معلق در فضای داخل است که ناشی از مواد لاستیکی و پلاستیکی داخل آن است.

بر اساس تحقیقات بیش از ۳۰ نوع ترکیبات آلی و گاهی سمی در فضای داخل خودرو‌های نو معلق است.

برای از بین بردن این ذرات تا شش ماه بعد از خرید خودرو، در هنگام رانندگی پنجره‌ها را باز بگذارید.

▪ مواد آلاینده داخل خودرو:

۱) دود اگزوز:

زمانی که بوی دود اگزوز در ماشین به مشام می‌رسد نشان دهنده نشتی در سیتم اگزوز است. بلافاصله بعد از اینکه از این مسئله آگاه شدید برای عیب یابی به متخصص مراجعه کنید زیرا ترکیبات این دود میتواند کشنده باشد.

۲) گاز:

زمانی که داخل خودرو بوی گاز استفاده نشده می‌دهد نیز دلیل همانند بالاست و باید سریعاً برای رفع نقص اقدام کنید.

۳) پلاستیک:

استشمام بوی پلاستیک سوخته میتواند به این دلیل باشد که تکه پلاستیکی از کف جاده به لوله اگزوز زیر خودرو چسبیده است. شما میتوانید شخصاً به زیر خودرو رفته و آن را از بین ببرید.

۴) روغن:

نشتی روغن میتواند باعث ایجاد دود و بوی بسیار بدی شود. به این صورت که روغن موتور نشتی داده و وارد لوله اگزوز شده و سوخته است. همانطور که گفته شد چک کردن روغن موتور از این مشکل جلوگیری می‌کند. برای رفع این نقص‌های فنی حتما به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

گردآوری:
فریا
articles.oxinads.com

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار