گفتگوی عیدانه با پر افتخارترین شمشیرباز ایرانی

به مناسبت سال نو، گفتگوی خودمانی با مجتبی عابدینی شمشیرباز مطرح کشورمان داشته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان مجتبی عابدینی شورمستی زاده ٢٠ مرداد ۱۳۶۳ در تهران عضو تیم ملی شمشیربازی ایران در اسلحه سابر است. 

عابدینی سال 96 را دوست نداشت و دلیلش را در مصاحبه با خبرنگار ما شفاف اعلام کرد .

*  سال 96 چطور بود؟

 سال 96 برای من خوب بود چرا که توانستیم با کسب مدال نقره رقابت های جام جهانی ایتالیا را به پایان برسانیم. اما از طرفی در رده بندی جهانی با افت محسوسی مواجه شدم و نتوانستم نتایج خوبی کسب کنم. اما باز هم خدا را شکر می کنم که بدون مدال سال 96 را تمام نکردم و ان شاءالله در سال جدید هم تلاش می کنم تا در مسابقاتی که شرکت می کنم مدال های بهتری را برای کشورم بدست بیاورم.

*چه شد به شمشیربازی علاقه مند شدید؟

اولین بار در سال 1376 که پسر خاله ام  به صورت حرفه ای شمشیربازی می کرد با برادرم به سالن شهید کلاهدوز و کشوری رفتیم و همان باعث شد تا به این رشته علاقه مند شوم.

*شگرد شما در شمشیربازی چه فنی است؟

دفاع گرفتن را خیلی دوست دارم.

*آیا روزی فکر می کردی روی سکوی جهانی بایستی؟

بله از دوران کودکی و زمانی که وارد این رشته شده ام برای خودم تجسم کردم تا روزی به تمام عناوین ممکن دست یابم و خدا را شکردر سال 79 که به مدال طلای نوجوانان آسیا دست یافتم به خود باوری لازم رسیدم که می توانم مدال ها و عناوین بیشتری کسب کنم و خوشبختانه تاکنون به تمام هدف هایی که در شمشیربازی می خواستم رسیده ام و فقط مدال انفرادی بازی های آسیایی و المپیک است که دوست دارم با تمریناتی که زیر نظر مربیان تیم ملی دنبال می کنم به آن ها هم دست یابم.

*بهترین اتفاق سال 96؟

بی شک تولد دخترم در 19 دی ماه 1396 بهترین هدیه ای است، که خداوند به من اعطا کرد و در واقع بهترین اتفاق برای من در سال 96 است.

*تلخ ترین اتفاق سال 96؟

حادثه کشتی سانچی، سقوط هواپیما، زلزله کرمانشاه، معدن یورت ، تصادفات جاده ای و بسیاری حوادث تلخ دیگر که کام همه مردم ایران را تلخ کرد. همچنین در کنار این موارد مسائلی مانند گرانی، تورم، اشتغال از جمله آسیب‌هایی است که جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده و مردم را اذیت می کند.

*چه اهدافی را در سال 97 دنبال می کنی؟

 روز پنجم فروردین برای شرکت در رقابت های گرندپریکس باید عازم کره جنوبی شوم. پس از پایان این تورنمنت مهم باید در خرداد، تیر و شهریور هم در رقابت های قهرمانی آسیا، مسابقات جهانی و بازی های آسیایی جاکارتا حضور یابم که تمامی این مسابقات برای شمشیربازی و از جمله خود من حائز اهمیت است و به دنبال این هستم تا نسبت به سالیان گذشته مدال های خوشرنگ تری کسب کنم .


*حمایت ها از رشته شمشیربازی چطوره؟

متاسفانه حمایت ها مانند گذشته بوده و هیچ اتفاق تازه ای در آن رخ نداده است و درخواست ما به عنوان یک ورزشکار ملی پوش این است که مسئولان بیشتر از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و مباحث مالی به شمشیربازان اهمیت دهند تا بتوانیم بدون دغدغه فکری و ذهنی خاصی به تمرینات مان ادامه دهیم و در بازی های پیش رو هم پرچم سه رنگ کشورمان را در میدان های مختلف بین المللی به اهتزاز در بیاوریم.

*پیام نوروزی برای هموطنان چیست؟

ان شاالله سالی پر از نشاط و بدون حادثه پیش روی هموطنانم باشد. امیدوارم  امسال هم تمام ورزشکاران بتوانند در مسابقاتی که شرکت می کنند به مدال طلا برسند. نوروز آغاز سال جدید است و این روز برای همه ایرانیان و برای همه کسانی که ایران و ایرانی و فرهنگ غنی ایرانی را پاس می دارند در سراسر جهان روز مبارکی است و شادباش می گویم به همه هموطنان عزیزم به همه ایرانیان سراسر جهان و به همه کسانی که نوروز و آیین های نوروزی را گرامی می دارند. امیدوارم در سال پیش رو همه انسان ها از زندگی خوب و مطلوب برخوردار باشند و شاهد سالی باشیم که در آن تفاهم، دوستی و برابری میان همه انسان ها بخصوص ما ایرانیان حاکم باشد و از فقر، فشار و خشونت اثری در آن نباشد.

*در عید برنامه خاصی برای سفر رفتن دارید یا خیر؟

به دلیل اینکه باید عازم کره جنوبی شوم نمی توانم به جایی سفر کنم.بر عکس تمام خانواده ها که در تعطیلات نوروز دور هم جمع می شوند و عازم سفر می شوند من از عزیزانم دور هستم و همین مسئله باعث شده تا از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شوم، اما باز هم با تمام این اوصاف تمام این سختی ها را به جان می خرم و امیدوارم با کسب یک مدال خوشرنگ دل خانواده ام را شاد کنم. از همسرم عزیزم که در طول این  12 سال همه جوره از من حمایت کرده کمال تشکر و قدردانی را دارم و بدون شک اگر حمایت های بی دریغ او نبود من نمی توانستم به چنین مدال هایی برسم.

*اولین عیدی را به چه کسی می دهی؟

اولین عیدی را صددرصد به دو فرزندم و همسر عزیزم می دهم.

*اولین عیدی را از کی گرفتید؟

اولین عیدی را از پدر و مادرم گرفتم. به هر حال عید است و این گرفتن عیدی،به طور مثال دخترم پارمیس هم آرزویش این بود تا لحظه سال تحویل برای عیدی گرفتن راهی منزل پدربزرگش شود و عیدی اش را از آنان دریافت کند. من هم مانند دخترم چنین شور و هیجانی را در کودکی داشتم و اکنون دخترم جا پای من گذاشته شده و این خاطرات را در ذهن من دوباره تداعی و زنده کرده است.

*زیبا ترین سنت عید نوروز چیست؟

دید و بازدید قشنگ ترین سنت عید نوروز ما ایرانی هاست چرا که با آمدن عید کدورت ها از بین می رود. نوروز، این آیین کهن و باستانی ایرانی در راه است و با خودش سرسبزی و طراوت را برای ما ایرانی ها سوغات می آورد. نوروز بهانه ی خوبی به دستمان داده تا همه چیز را بشوییم و نو کنیم. خانه ها را از آلودگی و نا پاکی و دل ها را از نفرت و کینه پاک کنیم به جای آن سرسبزی و شادی را سر آغاز کارهایمان قرار دهیم.

*فصل بهار را چگونه توصیف می کنید؟

شکوفایی بهار باعث می شود تا کدورت ها از بین برود .فصل بهار ، فصل دوباره نو شدن است و فصلی است که زمین سرد و خشک ، دوباره جان می گیرد و زندگی را از سر آغاز می کند. می توان گفت که بهار جشن طبیعت است ،اگر طبیعت شکوفا و زیبا می شود، ما نیز می توانیم ، اگر بهار، فصل سرزندگی و طراوت است، ما نیز می توانیم زندگی را دوباره آغاز کنیم. نوروز یکی از جشن های ما ایرانیان است که یکی از مهمترین ویژگیهای آن دید و بازدید از اقوام و فامیل است. با آغاز سال جدید خیابان ها و کوچه ها بوی همدلی و مهربانی می دهد ، همه به دیدار بزرگترها می روند.

*پرسپولیس یا استقلال؟

من بر عکس دیگران علاقه ای به هیچ تیمی ندارم.تیم مورد علاقه ام تیم ملی است.برای فوتبال کشورم در بازی های جام جهانی آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم در جام جهانی 2018 روسیه فوتبالیست های تیم ملی عملکرد خوبی داشته باشند.

*تیم ملی می تواند در جام جهانی برای نخستین بار به مرحله حذفی صعود کند یا خیر؟

به هر حال باید دید برنامه ریزی مربیان تیم ملی برای حضور در جام جهانی چیست.از شانس بد تیم ما در گروه بسیار سختی قرار گرفته اما امیدوارم بتوانند از نام و اعتبار ورزش کشورمان به خوبی دفاع کنند و دعا می کنم که در روسیه برعکس برزیل به نتایج خوبی برسد.

*بعد از شمشیربازی به چه رشته ورزشی علاقه داری؟

تنیس روی میز، والیبال و فوتبال را دوست دارم.اگر در شمشیربازی نبودم و در این رشته ها حضور داشتم، بدون شک خلاقیتم اجازه می داد تا در این رشته ها هم به موفقیت های بی شماری دست یابم.

*از اینکه قراردادهای میلیاردی فوتبالیست ها را می شنوی چه حسی بهت دست می دهد؟

من حدود 20 سال است که در شمشیربازی حضور داشتم اما با این وجود در تمام این سال هایی که در ورزش هستم به اندازه یک فوتبالیست لیگ دسته دوم هم پولی دریافت نکردم اما با این حال از بُعد ورزشی خیلی خوشحالم که برای کشورم در مسابقات بین المللی مدال آوردم.

به جز فوتبال ورزشکاران اکثر رشته های ورزشی دغدغه مالی دارند، مثلا در اواسط اردیبهشت و خرداد ماه فصل جا به جایی است و اکثر افرادی که مستاجر هستند به مکان دیگری نقل مکان می کنند درست نیست ورزشکاران ملی پوش نیز چنین دغدغه هایی داشته باشند و حاضرم قسم بخورم ارزش شمشیربازی از لحاظ سختی و مدال آوری چند پله بالاتر از فوتبال است اما با این اوصاف تمام دل نگرانی مسئولان شده فوتبال است.امیدوارم روزی فرا برسد که به دیگر رشته های المپیکی هم اهمیت داده شود.من در تمام این سال هایی که در ترکیب تیم ملی شمشیربازی قرار گرفته ام همواره سعی کردم با تمام توان به مصاف رقیبانم بروم و بهترین افتخار را برای ایران بدست بیاورم.

*منبع درآمدی دارید؟

تنها منبع درآمد من حقوق گرفتن از فدراسیون شمشیربازی است و این مزایا هنگامی به ما تعلق می گیرد که در اردوهای تیم ملی حضور داشته باشیم.البته پس از موفقیت در بازی های المپیک ریو به استخدام شرکت سرمایه گذاری آکادمی ملی المپیک شده ام و خدا را شاکرم که می توانم هزینه های زندگی ام را از این راه تامین کنم.


* شما را در سطح شهر می شناسند، کاری برایتان انجام می دهند مثل پارتی بازی؟

نه تاکنون پیش نیامده است که بخواهم حق کسی را پایمال کنم.من اکثرا نان سنگک می خورم و نانوایی سنگکی که می روم سوال می کنم آخرین نفر چه کسی است و در آخر صف قرار می ایستم تا نوبتم شود. اکثر مواقع مردم به من لطف دارند و می گویند بفرمایید جلو ولی من این کار را نکرده ام و در صف ایستادم و نانم را  مثل بقیه مردم گرفته ام.

*یعنی زندگی شما تحت تاثیر مدال ها و موفقیت هایتان نیست ؟! چون خیلی ها تصور می کنند که ورزشکاران چگونه زندگی می کنند و برای شان نان و غذا و این چیزها را می آورند.

 نه واقعا نه! من خودم نان می گیرم، خودم خرید می کنم و زندگی عادی دارم.

*چقدر در فضای مجازی حضور داری؟

رابطه ام در فضای مجازی با مردم کشورم بسیار خوب است و این یکی از اتفاقات خوشایند زندگی ام است که مردم همواره به چشم یک قهرمان ملی به من نگاه می کنند.با تمام هموطنانم تعامل دارم و تاکنون پیش نیامده که بخواهم در فضای مجازی به کسی بی احترامی کنم.

*به موسیقی علاقه داری؟چقدر؟ چه نوع موسیقی؟

احسان خواجه امیری، بهنام بانی، ماکان بند، رضا صادقی و حمید هیراد خواننده های مورد علاقه ام هستند.عاشق موسیقی هستم.

*بازیگر مورد علاقه شما؟

پرویز پرستویی،داریوش ارجمند، علی نصیریان، فاطمه معتمد آریا، ترانه علیدوستی و کتایون ریاحی هم اشخاصی هستند که بازی هایشان را به شدت دنبال می کنم.

*تا به حال شده از شمشیربازی خسته بشی؟

برخی مواقع شده که از خودم خسته شوم.یک ورزشکار حرفه ای دغدغه های زیادی از جمله تمرین کردن، مسافرت و دوری از خانواده دارد که فشار این مسائل روی روح و روان تاثیر منفی می گذارد. به طور مثال  در برخی از سفرهایم پیش آمده که دخترم از نبود من احساس تنهایی کرده و این موضوع باعث شده تا به فکر فرو بروم و تصمیم بگیرم برای همیشه ورزش را ببوسم بگذارم کنار.

*اگر به شما پیشنهاد خوبی برای مسابقه زیر پرچم کشور دیگری داده شود پاسخ شما چیست؟

 چند سال پیش این مسئله برایم اتفاق افتاد و برخی از کشورها به من پیشنهاد دادند تا به تبعیت آن کشور در بیایم که جواب من منفی بود. من آدمی هستم که حاضر نیستم ذره ای  از خاک وطنم را که با خون شهدا آغشته شده با پول عوض کنم.

*اگر در المپیک توکیو به مدال برسی از ورزش کناره گیری می کنی؟

بله، من عقیده ام بر این است اگر راه برای جوانان باز شود و بتوانند به تیم ملی بیایند از حضور آنان به شدت در شمشیربازی استقبال می کنم.من نزدیک به 20سال می شود که در ورزش حرفه ای حضور دارم .

*رابطه تان با شعر و کتاب؟

به شعر و کتاب خیلی علاقه دارم اما متاسفانه در این چند سال اخیر با توجه به اینکه درگیر حضور در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین المللی شده ام زیاد فرصت نکرده ام به مسائلی که علاقه مندم برسم.من طوری بودم که در زمان های گذشته حتی در جمع دوستان و اقوام هم برایشان شعر می خواندم.کتاب های تاریخی هم برایم بسیار جذاب هستند زیرا بیشتر با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا می شوم.

*به فال و طالع بینی چقدر اعتقاد داری؟

نه.البته فال حافظ و استخاره خیلی اعتقاد دارم.

*به نحسی ۱۳ به در اعتقاد داری؟

من اعتقاد ندارم سیزده به در روز نحسی است چرا که این شماره برایم خوش یمن بود و هنگامی که در المپیک ریو حاضر شدم دارای رنکینگ 13 بودم و آخرش این شد که در برزیل به جایگاه چهارمی رسیدم.از طرفی این روز،به روز طبیعت معروف است. شاید با گره زدن سبزه خیلی از مشکلات افراد از بین برود و بسیاری از افراد به آرزوهایی که دارند دست پیدا کنند.


*از اینکه توانستید به مدال نقره رقابت های جام جهانی شمشیربازی ایتالیا دست یابید چه حسی به شما دست داد؟

در هر صورت ما نیاز داشتیم تا سال 96 را با یک مدال خوشرنگ به پایان برسانیم و هیچ مدالی بهتر از رقابت های جهانی نیست. ما زمانی که توانستیم ایتالیا پر قدرت و مدعی را شکست دهیم به خود باوری لازم دست یافتیم که می توانیم حتی کره جنوبی را که در گذشته موفق به شکست این تیم شده بودیم را دوباره شکست دهیم اما متاسفانه با اختلاف 2 امتیاز مغلوب این حریف سختکوش شدیم به جای طلا به نقره بسنده کردیم. به عنوان کاپیتان ایران از این افتخار بزرگی که نصیب مان شد بسیار خوشحال بودیم و این مدال با ارزش را به مردم عزیزم که در سال 96 شاهد اتفاقات تلخی بودند تقدیم می کنم.


*تفریح را دوست داری یا نه؟

با وجودی که عاشق تفریح هستم اما زیاد نمی توانم به تفریح بپردازم. در ضمن علاقه فراوانی به تفریح، جنگل و دریا دارم و چنانچه فرصتی نصیبم شود به دنبال کارهایی که علاقه دارم می روم. همه جای ایران پر از خاطره است و از اینکه خداوند چنین فصل هایی را برای ما خلق کرده بسیار ممنونم.


*چقدر از موفقیت هایت را مدیون خانواده ات هستی؟

من تمام موفقیت هایم را مدیون خانواده عزیزم هستم.تا زمانی که مجرد بودم تمام مشکلاتم را پدرم به دوش می کشید اکنون هم که متاهل شده ام این وظیفه به همسرم محول شده است.

*تا کنون چند عید کنار خانواده ات نبودی؟

من نزدیک به 9 تا از مسابقاتی را که برگزار کرده ام در زمان لحظه سال تحویل بوده است و جالب تر اینکه در این سه سال اخیر هم تنها بیشتر از سه روز نمی توانم کنار خانواده ام باشم و پس از آن عازم مسابقه می شوم.

*به خودت در سال ۹۶ از 20چه نمره ای می دهی؟

نمره 16 را می دهم.مشکلات فکری و ذهنی اجازه نداد تا در مسابقات آسیا و قهرمانی جهان به مدال انفرادی برسم.امیدوارم در سال 97 حمایت های بهتری از من صورت گیرد تا بتوانم نتایج ضعیف سال گذشته را جبران کنم.

*اگر شما جای رئیس جمهور بودید برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم چه کاری می کردید؟

اگر رئیس جمهور بودم سعی می کردم دغدغه های جوانان را بیشتر گوش کنم و از آنها در سمت های مهم دولت استفاده کنم.تازه ورود صادرات و اقلام خارجی را به کشور ممنوع می کردم و بیشتر به کالاهای داخلی اهمیت می دادم. همچنین مشکلات مسکن را کاهش می دادم تا تمام جوانان بتوانند برای خودشان لااقل یک منزلی را تهیه کنند.

*اگر روزی رئیس جمهور را ببینید از او چه درخواستی دارید؟

به داد جوانان و ورزشکاران برسید.

*چه قولی به جامعه شمشیربازی در سال 97 می دهید؟

به هر حال نمی شود از اکنون قولی داد اما اگر تمام امکانات لازم در اختیارم قرار داده شود، سعی می کنم و به هواداران و تمام مردم قول می دهم که در تمام رویدادهایی که شرکت می کنم به  مدال های زرینی برسم.

*میگویند دست دلباز هستی، درسته؟

بله من در اردوهای تیم ملی آدمی هستم که به دست دلبازی معروفم.

*رابطه ات با سایر ورزشکاران چطوره؟

من با تمام ورزشکاران رفیق هستم.

*شوخ ترین ورزشکار شمشیربازی کیست؟

محمد رضایی کسی است که با من خیلی رفیق است و در هنگام اردوها با شوخی هایی که می کند فضای خاص و خوبی برای سایر اعضای تیم می سازد.


* 97 سال سگ است و بسیاری از مردم در فضای مجازی گفتند امیدوارند این حیوان پاچه زندگی آنها را گاز نگیرد، نظر شما چیست؟

سگ حیوان با وفایی است شاید امسال از لحاظ داوری  نسبت به گذشته داوری ها بهتر شود.

*چند تا اسم مى گويم و اولين واكنشى كه در ذهن شما می آید ؟

بهترین ورزشکار سال 96

حسن یزدانی

بهترین ورزشکار جهان

مسی

شمشیربازی

رشته مظلوم و پر افتخار

سابر

زیبا

پیمان فخری

مربی با فکر واسطوره

فرزاد ارسباران

چپ دست خوب

علی پاکدامن

دست طلا

مجتبی عابدینی

خانواده دوست

ایران

وطن

سواد کوه

آرامش

صالحی امیری

مرد پر تلاش

راجر فدرر

تنیسور بی نظیر

علی پروین

اسطوره فوتبال

علی کریمی

اسطوره ورزش

برانکو

مربی خوب

کیانوش رستمی

مرد بی حاشیه

سهراب مرادی

آقا و دوست داشتنی

سعید علی حسینی

قدرتمند

احسان حدادی

بهترین دوومیدانی کار ایران

حمید سوریان

 مرد هفت طلایی ایران

محمد صمد نیکخواه بهرامی

مرد بی حاشیه بسکتبال

حسن تفتیان

یوزپلنگ

سعید معروف

کاپیتان والیبال

فرزان عاشور زاده

جوان پر افتخار تکواندو

هادی ساعی

پر افتخارترین المپیکی ایران

محمد بنا

بزرگترین مربی فرنگی ایران

قلی پور

مرد با اخلاق

فضل الله باقرزاده

مدیر خستگی ناپذیر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار