آشپزخانه سلامت؛

واریس را با گیاهان دارویی مهار کنید

واریس نوعی بیماری است که به علت اختلال در جریان گردش خون به وجود می‌آید؛ افراد با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند به بهبود این عارضه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ واریس نوعی بیماری است که به علت اختلال در جریان گردش خون به وجود می‌آید؛ واریس نوعی اتساع غیرعادی و پیچ‌خوردگی ورید‌های سطحی پوست است که بیشتر در اندام‌های تحتانی به ویژه پا‌ها دیده می‌شود؛ در این عارضه رگ‌های تار عنکبوتی نمی‌توانند خون وریدی را به سمت بالا برگردانند؛ این رگ‌ها گاهی از زیر پوست بیرون می‌زنند و ظاهر پوست را زشت می‌کنند که این حالت در زنان بسیار آزاردهنده است.

آرایشگران، معلمان، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی و افرادی که به مدت طولانی سرپا می‌ایستند بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار دارند.

عواملی مانند اضافه وزن و چاقی، بارداری، مصرف نمک زیاد و غذا‌های پرچرب و زیاد سرخ شده، استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان و مشروبات الکلی، یبوست و استفاده از شیرینی‌جات قنادی و غذا‌های ساندویچی در ابتلای افراد به واریس نقش دارند.

از علائم واریس می‌توان به درد، اسپاسم (گرفتگی)، سوزش و خارش و احساس خستگی و خواب‌رفتگی پا‌ها اشاره کرد.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی در درمان واریس موثر هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مناسب‌ترین سبزیجات برای بهبود واریس

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مناسب‌ترین سبزیجات برای بهبود واریس اظهار کرد: سبزیجاتی مانند کلم‌بنفش، کاهو، اسفناج، جعفری، هویج، گوجه‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای در درمان واریس موثر هستند.

 

واریس را با گیاهان دارویی مهار کنید/ غلبه بر واریس با روش‌های خانگی

طرز تهیه ترکیب آب سبزیجات مفید برای درمان واریس

وی درباره طرز تهیه ترکیب آب سبزیجات مفید برای درمان واریس بیان کرد: مبتلایان به این عارضه برای رفع مشکلشان باید مقدار دلخواه از هر یک از سبزیجات کلم‌بنفش، کاهو، اسفناج و جعفری را داخل مخلو‌ط‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه استکان میل کنند.

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بهبود واریس

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مناسب‌ترین میوه‌ها برای بهبود واریس افزود: مصرف میوه‌هایی مانند انبه، موز، پرتقال، گریپ‌فروت، کیوی، لیموترش تازه، توت‌فرنگی و شاتوت کمک شایانی به بهبود واریس می‌کند.

 

واریس را با گیاهان دارویی مهار کنید/ غلبه بر واریس با روش‌های خانگی

عظمایی با اشاره به نقش موثر مصرف میوه‌های قرمز و بنفش در درمان واریس تاکید کرد: این میوه‌ها حاوی ترکیباتی به نام «فلاونوئیدها» و «آنتوسیانیدین» هستند که از ایجاد رسوب خون در دیواره‌های ورید‌های اندام‌های بدن به ویژه پا‌ها جلوگیری و دیواره‌های وریدی را تقویت می‌کنند.

طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای درمان واریس

وی درباره طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای درمان واریس تصریح کرد: مبتلایان به این عارضه برای رفع مشکلشان باید هفت عدد توت‌فرنگی، یک لیوان شاتوت و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و آب  آنها را روزانه ۲ استکان میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی استفاده از آلو، برگه انجیر و زردآلو را در رفع یبوست و پیشگیری از ابتلا به واریس موثر دانست و گفت: مبتلایان به واریس برای رفع مشکلشان باید اندام‌های تحتانی بدنشان به ویژه پاهایشان را با روغن شترمرغ ماساژ دهند.

 

واریس را با گیاهان دارویی مهار کنید/ غلبه بر واریس با روش‌های خانگی

سایر اقدامات درمانی موثر برای بهبود واریس

عظمایی درباره سایر اقدامات درمانی موثر برای بهبود واریس اظهار کرد: زالودرمانی و انجام ورزش‌های ملایم مانند پیاده‌روی تاثیر چشمگیری در بهبود واریس دارد، همچنین مبتلایان به واریس که دچار اضافه وزن هم هستند برای رفع مشکلشان باید وزن خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به نقش موثر مصرف غلات سبوس‌دار در درمان واریس بیان کرد: نوشیدن روزانه ۶ لیوان آب به بهبود این عارضه کمک شایانی می‌کند؛ ویتامین C هم تاثیر چشمگیری در پاکسازی عروق، جلوگیری از تشکیل رسوب در رگ‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد بنابراین مبتلایان به واریس باید مواد غذایی سرشار از این ویتامین را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار