سعیدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تصویب مقطع دکترای حرفه‌ای، مطالبه فیزیوتراپیست‌ها در سال ۹۷

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: تصویب مقطع دکترای حرفه‌ای از مطالبات فیزیوتراپیست‌ها در سال ۹۷ است که ارتقاء نظام سلامت را درپی دارد.

تصویب مقطع دکترای حرفه‌ای، مطالبه فیزیوتراپیست‌ها در سال ۹۷عارف سعیدی متخصص فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: سالی که گذشت به دلیل عدم پرداخت بیمه‌گران، افزایش نیافتن تعرفه‌های فیزیوتراپی، دست نیافتن فیزیوتراپیست‌ها به دکترای حرفه‌ای به صورت فراگیر شاهد اخبار خوب و خوشی نبودیم اما آنچه برای سال 97 از متولیان سلامت انتظار می‌رود  ایجاد زیرساخت‌های دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در دانشکده های توان‌بخشی کشور است.

وی افزود: دکترای حرفه‌ای با هدف ارتقاء سطح پایه فیزیوتراپی به دانشجویان مقطع کارشناسی فیزیوتراپی فرصت می‌دهد که حدود پنج سال دکترای حرفه‌ای را دریافت کنند و به ارتقاء سطح سلامت جامعه کمک کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در ادامه  با اشاره به توانمندی دانشجویان فیزیوتراپی کشور و وجود 10 دانشکده توان‌بخشی، اظهار کرد: با ایجاد دکترای حرفه‌ای حدود هفت هزار فیزیوتراپ در کشور به ارتقاء سطح سلامت کمک می‌کنند و با توجه به نقش پیشگیرانه فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی و کاهش عوارض جسمانی ناشی از سکته های قلبی و مغزی و ... با به کار گیری این گروه علاوه بر عدم خروج نخبگان از کشور می‌توان شاهد به کار گیری فارغ التحصیلان در کشور  و کاهش آمار بیماری های اسکلتی عضلانی و عوارض ناشی از آن بود.

سعیدی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته، نظام سلامت با ارتقاء سطح پایه فیزیوتراپی و دکترای حرفه‌ای مسیر را برای دانشجویان فیزیوتراپی در ارائه خدمات سلامت هموار کرده است که امیدواریم در سال 97 شاهد این تصمیم گیری مهم در نظام سلامت باشیم.

این متخصص فیزیوتراپی افزایش تعرفه‌های فیزیوتراپی را گام مهمی در حمایت از فیزیوتراپیست‌ها عنوان کرد و افزود: فیزیوتراپی علاوه بر تکنیک‌های دستی به تجهیزات گران قیمت  و مجهزی نیاز دارد که این تجهیزات نیازمند تعمیرات است و با افزایش تعرفه‌ها و پرداخت به موقع بیمه‌گران مشکل کلینیک‌های درمانی و فیزیوتراپیست‌ها رفع خواهد شد و فیزیوتراپیست ها  با تسهیلات بهتری آماده ارائه خدمات هستند.

افزایش آمار  بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور

سعیدی با اشاره به آمار رو به رشد بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد باید نقش مداخله فیزیوتراپیست‌ها در پیشگیری و آموزش بیشتر باشد که این موضوع نیازمند حمایت متولیان سلامت از دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی است، زیرا آمار روبه رشد این اختلالات علاوه بر کاهش کیفیت کاری و زندگی کاهش راندمان اقتصادی و افزایش هزینه های درمان را سبب خواهد شد که به نفع اقتصاد سلامت نیست.

وی در پایان گفت: حمایت از خدمات توان‌بخشی و تعرفه‌های فیزیوتراپی برای کشور یک ضرورت است و امیدواریم متولیان سلامت در سال 97 آن را از اولویت‌های خود بدانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار