با جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه آشنا شویم؛

معبد آناهیتا دومین بنای سنگی ایران در شهرستان کنگاور

آناهیتا دومین اثر سنگی ایران، معبدی است که در ارتفاع ۳۲ متری برروی تپه ای در قلب شهر کنگاور بنا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛، معبد آناهیتا دومین اثر سنگی ایران، معبدی است که در ارتفاع ۳۲ متری برروی تپه‌ای در قلب شهر کنگاور بنا شده است. توجه ایرانیان باستان به الهه آب (آناهیتا) بعد‌ها زمینه‌ای شد تا معابدی به نام آناهیتا در نقاط مختلف ایران ساخته شود.
یکی از این معابد، معبد آناهیتا بود که از معابد منحصربفرد ایران است. مورخان درخصوص زمان ساخت این بنا، نظرات مختلفی داشته اند از جمله آنکه شروع ساخت آن در زمان هخامنشیان و اتمام آن در زمان ساسانیان بوده است.
قرار گیری شهر کنگاور بر سر راه تاریخی هگمتانه به تیسفون و وجود چشمه‌ها و سراب‌های پر آب در این منطقه باعث ساخت معبد آناهیتا در کنگاور شد.
آناهیتا معبدی بود برای احترام و نیایش الهه آب، ورودی بنا در قسمت جنوبی آن واقع شده، در دو طرف بالای معبد سر چهار گاو روبروی هم قرارگرفته اند. نوع تقسیم آب و جریان آب در درون معبد یکی از شگفتی‌های مهندسی در آن دوران است.
این اثر در طول تاریخ و به دلیل حوادث گوناگون آسیب‌های زیادی دیده است. اولین حفاری‌های انجام شده در معبد آناهیتا درسال ۱۳۴۷ انجام گرفت.
معبد آناهیتا یکی از آثار تاریخی شناخته شده ایران است که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است.
شهرستان کنگاور در فاصله ۹۴ کیلومتری شهر کرمانشاه و در شرق استان واقع شده است. علاوه بر معبد تاریخی آناهیتا، جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این شهرستان وجود دارد.
از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کنگاور سراب‌های متعدد و جوشان در این شهرستان است که از جمله آن‌ها می‌توان به سراب فش، ماران، خرم آباد، کبوتر لانه و گودین اشاره کرد.
همچنین امامزاده ابراهیم که در قسمت شمال غرب معبد آناهیتا واقع شده از جاذبه‌های گردشگری مذهبی مهم این شهرستان محسوب می‌شود.
وجود کوه‌های سربه فلک کشیده مانند کوه‌های امروله آب و هوای این شهرستان را سرد و کوهستانی کرده است.
 
انتهای پیام/پ

جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار