رئیس‌جمهور کره جنوبی: خلع سلاح هسته‌ای باید محور گفتگو‌های دو کره و آمریکا باشد

رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد نشست سه‌جانبه مقامات کره جنوبی، کره شمالی و آمریکا باید بر روی خلع سلاح هسته‌ای تمرکز داشته باشد.

رئیس جمهور کره جنوبی خلع سلاح هسته‌ای را محور گفتگوهای کره شمالی و آمریکا دانستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی درباره امکان برگزاری نشست سه جانبه میان کره شمالی، کره جنوبی و آمریکا به بحث پرداخت و خلع سلاح هسته‌ای را از محورهای اصلی این مذاکرات برشمرد.

مون جائه این ضمن بحث درباره برگزاری نشست میان سران سه کشوراعلام کرد: اگرچه این نشست مسیری ناشناخته‌ای است که تاکنون در آن قدم نگذاشتیم، ما برنامه‌های مشخص و اهداف شفافی را دنبال می‌کنیم و به دنبال دستیابی به توافق میان مقامات کره شمالی، کره جنوبی و آمریکا در این مذاکرات هستیم.

او در ادامه افزود: کره جنوبی در حال آماده ‌شدن برای برگزاری مذاکره با کشوره همسایه خود کره شمالی است و با توجه به نتایج مذاکرات میان دو کره این مذاکرات می‌تواند به نشست سه جانبه میان سران دو کره و مقامات آمریکا منجر شود.

رئیس جمهور کره جنوبی در ادامه تاکید کرد خلع سلاح هسته‌ای محور اصلی گفتگوهای سه جانبه خواهد بود. مون جائه این افزود: ما باید به طور کامل مسائل مربوط به خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره را حل و فصل نماییم و به دنبال برقراری صلح از طریق مذاکرات آتی و سایر مذاکرات پس از آن باشیم.

رئیس جمهور کره جنوبی همچنین بر اهمیت برگزاری نشست سه جانبه در شکل‌دهی آینده روابط سه کشور تاکید کرد.

مون در ادامه تاکید کرد خلع سلاح هسته‌ای موضوعی نیست که تنها از طریق یک توافق میان مقامات سئول و پیونگ یانگ قابل دستیابی باشد؛ بلکه نیازمند ارائه تضمین از سوی آمریکا نیز خواهد بود و این تضمین تنها زمانی قابل حصول است که روابط میان واشنگتن و پیونگ یانگ به سمت عادی سازی و حتی همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف پیش رود.

رئیس جمهور کره جنوبی در ادامه صحبت‌هایش افزود: مذاکرات موفق میان سه طرف می‌تواند صلح و آرامش دائمی در شبه جزیره کره، عادی‌سازی روابط با کره شمالی، بهبود و گسترش روابط میان دو کره، همکارهای اقتصادی میان کره شمالی و آمریکا و نیز کره شمالی و کره جنوبی را در پی داشته باشد.

قرار است در اواخر ماه آوریل دوره بعدی مذاکرات میان دو کره برگزار شود و طی آن قرار است مون با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد. رئیس جمهور کره جنوبی پیش از برگزاری این مذاکرات گفت: برگزاری نشست میان کره شمالی و آمریکا پس از برگزاری نشست میان دو کره در نوع خود یک رویداد تاریخی محسوب می‌شود.

در سفر هئیت کره جنوبی به پیونگ یانگ در پنجم و ششم ماه مارس برنامه برگزاری مذاکره میان دو کره مشخص شد.

همچنین قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اواخر ماه می با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد.

مون جائه افزود: هر گونه توافقی با کره شمالی لازم است در پارلمان کره به تصویب برسد تا در صورت تغییر در رهبری آینده در کره جنوبی تحت تاثیر قرار نگیرد.

نشست بعدی میان دو کره سومین نشست میان مقامات دو کشور خواهد بود. 

به لحاظ تاریخی روابط میان دو کره از سال 1950 میلادی و از زمان جنگ میان دو کره دچار تنش بوده است. با این حال برگزاری المپیک زمستانی در ماه گذشته در کره جنوبی سبب کاهش تنش روابط میان دو کشور شد.

انتهای پیام/

اظهارات مون جائه درباره گفتگوهای سه‌جانبه آمریکا دو دو کره 

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار