آموزش و پرورش در دی ۹۶؛

پوشش حدود ۲ میلیونی طرح شهاب در مدارس ابتدایی/ رمز کاهش بودجه «مدرسه فروشی» است

آموزش و پرورش در دی‌ماه با اخباری همچون اما و اگرهای تعیین بودجه و چگونگی برگزاری دوره‌های مهارت آموزی سپری شد.

پوشش حدود ۲ میلیونی طرح شهاب در مدارس ابتدایی/ رمز کاهش بودجه «مدرسه فروشی» استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

پوشش حدود 2 میلیونی طرح در مدارس ابتدایی

فاطمه مهاجرانی، سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان درباره روند پیشرفت طرح شهاب در مدارس ابتدایی کشور، اظهار کرد: طرح شهاب به شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان می‌پردازد و با توجه به این هدف اقداماتی را از زمان شروع طرح تا کنون در دستور کار قرار دادیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: در حال بررسی مکانیزم‌های هدایتی هستیم اما این مسئله صرفا به آموزش و پرورش وابسته نیست و متغیرهایی نظیر خانواده، دوستان و اجتماع در این مورد دخیل هستند و توانمندی و مشاغل که در جامعه رواج دارد می‌تواند هدایت و شناسایی استعدادها را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل همچنان روند هدایت را در حال بررسی است.

مهاجرانی تصریح کرد: در شرایط فعلی 1 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز ابتدایی تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند و برای این دانش‌آموزان نیم رخ استعدادی تهیه شده است.

برخورد قانونی با مجریان سند 2030 در مدارس

اسد‌الله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص پیگیری های لازم برای نظارت بر اجرا نشدن سند ۲۰۳۰ در مدارس و فضا‌های آموزشی کشور اظهار کرد: بند‌هایی از سند ۲۰۳۰ با ارزش‌های دینی و ملی ما مغایرت دارد که این موارد نباید به هیچ وجه در کشور اجرا شود و در صورت مشاهده آن برخورد قاطعی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخی از بند‌های ۲۰۳۰ در حوزه علمی آموزشی به شیوه بومی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چشم‌انداز ۱۴۰۴ وجود دارد و با توجه به اینکه از نظر دینی و ملی به دلیل بومی سازی شدن مشکلی با ارزش‌های ما ندارد مشکلی برای اجرا نداریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصریح کرد: برخی کشور‌های توسعه یافته و کشور‌های اسکاندیناوی، موفقیت قابل توجهی در نظام آموزشی داشته‌اند که می‌توان از روش کاری آنها برای الگو گرفت، اما نباید بدون رعایت چارچوب کشور این الگو برداری انجام شود.

خصوصی سازی مدارس بر مردم به ویژه قشر محروم فشار وارد می‌کند

حمیدرضا‌ حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان در خصوص بودجه سال 97 آموزش و پرورش، عنوان کرد: آموزش و پرورش در بودجه سال آینده، وضع فوق‌العاده‌ای ندارد و حدود 35 هزار میلیارد تومان برای این وزارت خانه پیش بینی شده است که این میزان به همراه بودجه هزینه و درآمد و نسبت به کل بودجه عمومی که 425 هزار میلیارد تومان برآورد شده سهمی حدود 2/8 درصد دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نسبت به بودجه عمومی بدون هزینه‌ها و درآمد‌ها کار را بسنجیم باز سهم بودجه آموزش و پرورش کمتر از 10 درصد است.

حاجی بابایی‌ تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد توجه به آموزش و پرورش توجه از نوع اولویت در دولت نبوده است و متاسفانه رسالتی که پشت پرده این نگاه به آموزش و پرورش بوده، مسئله خصوصی کردن آموزش و پرورش و به اصطلاح مدرسه فروشی است یعنی بگوییم اعتبارات و بودجه کم است و باید دانش‌آموزان را به مدارس خصوصی بفرستیم که اکنون خصوصی سازی در آموزش و پرورش مورد رضایت مردم نیست و بیشترین فشار بر مردم از ناحیه خصوصی سازی در بر مردم تهران و مراکز استان آمده است.

دلایل ریشه کن نشدن بی سوادی در کشور چیست؟

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی علل ریشه کن نشدن بیسوادی در کشور را تشریح کرد و گفت: از عمده ترین دلایل این است که نمی‌توانیم کودکان 6 ساله را کامل تحت پوشش ببریم؛ این امر یک دلیل قانونی دارد و آن این است که آموزش الزامی نیست، در واقع همه قوانین ناظر بر رایگان بودن آموزش است، ولی ناظر بر اجباری بودن آن نیست و قانون اجبار افراد برای ثبت نام در دوره ابتدایی نداریم.

وی بیان کرد: قانون حمایت از کودک، تحصیل را حق کودک می داند و ولی اگر دانش آموزی از رفتن فرزندش به مدرسه ممانعت کند تحت تعقیب قرار می گیرد که این موضوع لازم است اما کافی نیست.

از وعده‌های لاکچری تا تبلت‌های سرکاری؛ کنکوری‌های زلزله‌زده در گیرودار مشکلات آموزشی

نهم دی ماه بود که مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در توری رسانه‌ای به اتفاق تعدادی از رسانه‌ها به منطقه سرپل ذهاب سفر کردند تا نمایشی از آنچه تاکنون وجود داشته محقق شود؛ اقدامی که چندان هم بی اثر نبود و ارائه خدمات آموزشی را رضایت بخش منعکس شد.

زینی وند در این سفر با اشاره به اینکه زیرساخت‌های نرم افزاری، سخت افزاری اجرای کلاس‌های الکترونیک تامین شده است به توزیع یک هزار و ۱۲۶ تبلت بین دانش آموزان پیش دانشگاهی منطقه سرپل ذهاب اشاره و اظهار کرد: میانگین قیمت هر تبلت ٧٠٠ هزار تومان است همچنین به این موضوع اشاره داشت که تنها یک مرکز آموزش غیردولتی هشت میلیارد تومان ملزومات به مناطق زلزله ارسال کرد وکمک همه موسسان داوطلبانه بوده است.

گشایش در روند پرداخت معوقات فرهنگیان

علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت معوقات فرهنگیان اظهار کرد: با توجه به اینکه تخصیص اعتباراتی که داشتیم و از طریق خزانه اقدام شده است بدهی‌های اول سال را تسویه کردیم و مشکل پرداخت به فرهنگیان برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به تسویه حساب بدهی‌های آموزش و پرورش به خزانه از هفته بعد روند پرداخت‌ها افزایش خواهد یافت و تا کنون هم کندی کار به دلیل بدهی‌ها بوده است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به میزان بدهی‌ها اشاره کرد و گفت: 70 میلیارد معوقات خرید خدمات آموزشی، 30 میلیارد فوق‌العاده شغلی معلمان خارج از مدارس کشور، 76 میلیارد معوقات سه ماههحق‌التدریس آزاد و معوقات چند ماه از اضافه‌کاری اداری برای پرداخت آماده می‌شود.

۲۳ بهمن؛ آغاز دوره‌های مهارت آموزی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش

نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان درباره دوره‌های مهارت آموزی برای پذیرفته شدگان‌ آزمون استخدامی که شهریور ماه برگزار شد، اظهار کرد: برنامه ریزی مدیریتی برای برگزاری کلا‌س‌های مهارت آموزان شروع شده است.

وی ادامه داد: همزمان با شروع نیم سال دوم تحصیلی یعنی 23 بهمن ماه دوره‌ها آغاز شده و تا پایان این نیم سال دوم پودمان‌ اول عملی و نظری ادامه می‌یابد.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در هر رشته‌ای مهارت آموزان یک درس غیر حضوری هم دارند و در پایان پودمان‌ اول در آزمون کتبی شرکت می‌کنند که شامل موارد دانشی و عملکردی است و با اخذ 65 درصد نمره، جواز ورود به پودمان‌ دوم را پیدا می‌کنند.

توزیع شیر مدارس در انتظار تامین اعتبار

عباسعلی‌ باقری مدیر کل آموزش و پرورش تهران درباره توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: هر زمانی که ابلاغ و تامین اعتبار برای توزیع شیر مدارس به ما داده شود، این آمادگی وجود دارد تا کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس مشخص شود، می‌توانیم جمعیت تحت پوشش طرح را مشخص کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: سعی می‌کنیم همه 1 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز تهرانی را تحت پوشش شیر مدارس قرار دهیم اما مهمترین نکته در جمعیت هدف،‌ابلاغ اعتبار لازم برای توزیع شیر است.

چگونگی تعیین شهریه مدارس شاهد/ هوشمند سازی ۸۵ درصد کلاس‌ها

محمدرضا رزاقی مدیر کل دفتر امور شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای مدارس شاهد با توجه به نوع دانش آموزان شهریه در نظر گرفته شده است، ‌گفت:‌ در این مدارس سه گروه دانش آموز تحت پوشش تحصیلی قرار می‌گیرند که گروه اول شامل طرح هدف یعنی فرزندان شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان، گروه دوم شامل ایثارگران یعنی گروه رزمندگان و ایثارگران و گروه سوم دانش اموزان با رتبه‌های علمی و فرهنگی هستند که بر اساس این گروه بندی روند شهریه پرداخت شهریه آن‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه شهریه دانش آموزان طرح هدف از سوی بنیاد شهید پرداخت می‌شود، تصریح کرد: برای سایر دانش آموزان با توجه به کف و سقف مبلغ اعلام شده پرداخت شهریه انجام می‌شود که سقف شهریه برای مدارس ابتدایی ۶۵۰ هزار تومان برای متوسطه اول ۷۵۰ هزار تومان و برای متوسطه دوم ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است که تمامی این شهریه‌های دریافتی صرف امور تحصیلی و فرهنگی دانش آموزان مدارس شاهد خواهد شد.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره روند انتخاب معلمان در مدارس شاهد گفت: گزینش خاصی برای فعالیت معلمان در این مدارس وجود ندارد و از فرهنگیان آموزش‌و پرورش برای روند آموزشی این مدارس بهره گرفته می‌شود.

واریز بیش از 2 هزار میلیارد به حساب بازنشستگان مهرماه صندوق ذخیره فرهنگیان

مهدی نیکدل مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص وضع پرداخت به فرهنگیان اظهار کرد: بیش از 2121 میلیارد ریال سهم الشركه به حساب فرهنگیانی که از دوم شهریور تا اول مهر1396 به افتخار بازنشستگی نائل آمدند، واریز شد که در صورت تقاضا استمرار عضویت فرهنگیان ، مبلغ سهم الشرکه دریافتی به عنوان تسهیلات بدون بهره با کارمزد 2 درصد و باز پرداخت 36 ماهه در نظر گرفته می شود.

وی افزود: بیش از 22 هزار فرهنگی عضو موسسه در این بازه زمانی بازنشسته شدند و سهم الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سودناشی از فعالیت های اقتصادی را دریافت کردند. سهم الشرکه اعضای انصرافی، بازخرید و از کار افتاده نیز به حساب آنها واریز و در خصوص اعضای متوفی نیز طبق قانون عمل می شود.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته مذکور نیست زیرا سود سال مالی منتهی به 31 شهریور1396 نیز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود در بین اعضا، به حساب این عزیزان واریز و به حساب فرهنگیان عضو نیز منظورمی شود.

نیکدل با اشاره به اینکه فرهنگیان عضو موسسه حداقل70 روز و حداکثر سه ماه پس ازبازنشستگی، سهم الشرکه خود را دریافت می‌کنند، گفت: از این رو، از ابتدای تاسیس موسسه تا مهر 1396 بیش از 21350 میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شده که بیش از 6200 میلیارد ریال آن مربوط به بازنشستگان مهرماه 1395 تا مهرماه 1396 و در تلاطم ادعاهای مطرح شده علیه این نهاد اقتصادی بوده است.

آموزش‌های تخصصی نیاز اصلی معلمان خرید خدمات آموزشی

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص بحث استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی برای تامین نیروی انسانی در مناطق محروم اظهار کرد: این طرح برای تامین نیروی انسانی قابل قبول بوده و از نبود معلم در کلاس‌های درس مناطق محروم جلوگیری می‌ شود.

وی در مورد تخصصی عمل کردن این نیروها و انتقادات وارد بر این موضوع ادامه داد: همین مسئله که معلمانی برای کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم حاضر به همکاری شدند ارزشمند است اما باید آموزش‌های لازم را این گروه دریافت کنند تا با کیفیت بیشتری کلاس‌های درس در مناطق محروم برگزار شود.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس گفت: با توجه به اینکه معلمان طرح خرید خدمات آموزشی، آموزش‌های تربیت معلم را ندیده‌اند و به همین جهت باید آموزش‌هایی حین کار به آنها داده شود تا یادگیری به دانش آموزان تخصصی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار