هیل گزارش داد؛

ترامپ که خود را یک فرد ضدجنگ معرفی می‌کرد، فردی جنگ‌طلب را به کاخ سفید آورد

ترامپ که خود را فردی ضدجنگ معرفی می‌کرد، فردی را به عنوان مشاور جدید خود برگزیده که مواضعی جنگ‌طلبانه دارد.

جان بولتون می‌داند که در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ قدرتی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی هیل در گزارشی نوشت: تصمیم گیج‌کننده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر انتصاب جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد، به سمت مشاور امنیت ملی خود، باعث حیرت سیاستمداران و کارشناسان سیاست خارجی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه شده است. این تصمیم ترامپ خشم شدید دموکرات‌ها را برانگیخته است. از سوی دیگر، جمهوری خواهان تلاش می‌کنند آرامش خود را در قبال این تصمیم حفظ کنند. در این میان یک نفر است که می‌داند با تصمیم اخیر ترامپ، به دردسر افتاده است: جان بولتون.

این گزارش می‌افزاید: با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف، انتخاب جان بولتون از سوی ترامپ اصلا منطقی نیست. نخست آنکه؛ ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا همواره خود را به عنوان یک نامزد ضد جنگ معرفی می‌کرد. در حالی که اکنون او کسی را به سمت مشاور امنیت ملی خود برگزیده است که بیشترین رویکرد جنگ طلبانه را دارد. دوم آنکه؛ ترامپ در این رقابت‌ها، (ساختار سیاسی) واشنگتن را به باتلاق فساد تشبیه کرده و وعده داده بود این باتلاق را بخشکاند. این در حالی است که وی یک جمهوری خواه کلاسیک (بولتون) در حوزه سیاست خارجی را که از اجزای اصلی این ساختار به شمار می‌آید و سال‌های زیادی را در صحنه سیاسی آمریکا بوده به سمت مشاور امنیت ملی خود برگزیده است. سوم آنکه؛ ترامپ همواره مدعی است که به عنوان رئیس جمهور آمریکا یک «موفقیت» محسوب می‌شود؛ اما کسی را انتخاب کرده که در بطن بزرگترین شکست در حوزه سیاست خارجی آمریکا در طول دو دهه گذشته بوده است. جان بولتون باید این را بداند و در این خصوص نگران باشد. در ادامه این گزارش با اشاره به گفتگوی پنج شنبه شب بولتون با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز و تغییر در نحوه سخن گفتن وی پس از اعلام خبر انتخابش، آمده است جان بولتونی که می‌شناختیم در پیش چشمان ما ناپدید شد. بولتون باید بداند که پاک کردن این نوار ویدئویی و متن سخنانش کار چندان آسانی نخواهد بود و ترامپ احتمالاً آن‌ها را فراموش نخواهد کرد.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید بولتون به عنوان یک نومحافظه کار، در دوره رقابت‌های انتخاباتی آمریکا مواضع ضدترامپی اتخاذ نکرد. این رویکرد شاید به دلیل این بوده که او نیم نگاهی به ریاست جمهوری آمریکا داشته و یا اینکه به دنبال تأمین مالی کمیته اقدام سیاسی خودش (که یکی از نخستین کمیته‌هایی است که کمبریج آنالیتیکا را به خدمت گرفت) بوده است. هنوز مشخص نیست این موضوعات در تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، چه تاثیری خواهد داشت؛ اما همین مسائل ما را به نکته اصلی می‌رساند.

در ماه‌های آینده ترامپ باید درباره اقدامات در قبال کره شمالی و (توافق هسته ای) ایران تصمیم گیری کند. رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر اعلام کرده که قصد دارد با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی دیدار کند. این در حالی است که بولتون تنها چند ماه پیش خواستار بمباران این کشور بود. او حتی یکی از دلایل لغو آخرین توافق هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا (توافق سال ۲۰۰۲) بود. این تصمیم مستقیما به سیاست کورکورانه واشنگتن در قبال پیونگ یانگ در ۱۵ سال گذشته انجامید.

در انتهای این گزارش آمده است: اگر ترامپ طبق خواسته بولتون، آمریکا را از برجام خارج کند، باعث لغو محدودیت‌های اعمالی بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد. سال‌های آخر ریاست جمهوری جرج دابلیو بوش (پس از آنکه بولتون از دولت او خارج شده بود) و بیشتر سال‌های ریاست جمهوری اوباما صرف تلاش برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای از طریق اعمال تحریم‌های تنبیهی شد. این در حالی است که در زمان روی کار بودن بولتون فشار‌های اقتصادی بر ایران به سبب یکجانبه گرایی آمریکا در این زمینه، بسیار ناچیز بود.

انتهای پیام/

گزارش هیل از انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار