خاطره نویسی؛ سنتی قدیمی که سلامتتان را تضمین می‌کند

نوشتن خاطره متعلق به دوران نوجوانی و کودکی یا مختص دوشیزگان و بانوان نیست بلکه همه افراد با انجام این کار می‌توانند سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کرده و در آینده به موفقیت دست یابند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نوشتن خاطره‌های مثبت و حتی منفی اثری فوق العاده بر سلامت افراد می‌گذارد.
 
کارشناسان با بررسی بر روی افرادی که خاطره‌های خود را در گذشته به شکل مکتوب ثبت کرده اند دریافتند آن‌ها در زندگی امروزی خود، استرس کمتری دارند و در زندگی به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند.
 
افزون بر تمام موارد بالا، خاطره نویسی سبب افزایش کارایی افراد در انجام کار‌های همزمان و موفقیت بیشتر آن‌ها در کار‌های مختلف می‌شود.
 
این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه (Rutgers-Newark) با تحقیق برروی افرادی که عادت به خاطره نویسی داشته اند و نیز افرادی که خاطره‌های خود را ثبت نمی‌کردند به دست آمده است.


بسیاری از افراد از مرور خاطر‌های قدیمی خود ناراحت می‌شوند یا حتی سعی می‌کنند آن‌ها را به فراموشی بسپارند، برخی دیگر از افراد نیز به حافظه خود اطمینان داشته و اعتقاد دارند هیچ وقت خاطره‌ها را فراموش نمی‌کنند، گروهی دیگر از افراد نیز به دستگاه‌های ثبت دیجیتالی علاقه‌مند هستند و با تایپ متن، عکس گرفتن یا به اشتراک سپاری در شبکه‌های اجتماعی سعی در حفظ خاطره‌های خود دارند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند حتی مرور خاطره‌های غم انگیز و تلخ می‌تواند اثری مثبت بر سلامت انسان داشته باشد و سبب تقویت اعصاب و کنترل استرس فرد در مواجهه با رویداد‌های استرس زای جدید شود.

با یادداشت کردن خاطره‌های مثبت و منفی برروی کاغذ، افکار مثبت جانشین افکار منفی می‌شوند و از آلام و ناراحتی‌های فرد کاسته و به احساس‌های خوب او کمک می‌کند.

بسیاری از شخصیت‌های مشهور و موفق در دنیای امروز عادت به نوشتن خاطره و داستان نویسی دارند و این سبب شده تا بسیاری از ایده‌ها و طرح‌ها در خاطره‌های آن‌ها ثبت شود و در آینده از آن استفاده کرده اند؛ نوشتن احساس‌ها به کنترل آن‌ها کمک و مانع از بروز استرس در آینده افراد می‌شود.

کارشناسان به افرادی که حتی از حافظه قوی برخوردارند توصیه می‌کنند خاطره‌های خود را به شکل مکتوب در کاغذ به نگارش درآورند، زیرا در آینده بهتر می‌توانند آن‌ها را به یاد آورند.


ثبت خاطره‌ها در فضای مجازی با توجه به حجم محدود، امکان هک شدن و همچنین با بازخورد‌های متفاوت اطرافیان می‌تواند سبب ناراحتی و افسردگی شود، مطالعه و مرور خاطره‌ها به ویژه در سنین میانسالی و سالمندی کمکی فوق العاده برای تقویت حافظه و جلوگیری از آسیب دیدن آن است.

محققان همچنین اعتقاد دارند افرادی که به مطالعه خاطره‌های خود می‌پردازند در آینده کمتر دچار تکرار اشتباه یا انجام انتخاب‌های نادرست می‌شوند؛ در نوشتن خاطره نیاز به ثبت جزئیات تمام وقایع نیست، اما نگارش آن خود هنری به نام نویسندگی است و بسیاری از نویسندگان مشهور دنیا با نوشتن خاطره‌های خود به موفقیت دست یافته اند.

نتیجه‌های این پژوهش در مجله (Journal of Frontiers) به چاپ رسیده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

با خاطره نویسی از ابتلا به بیماری‌های اعصاب مصون بمانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار