باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بام شهر کویری قم

کوه خضر نبی،عبادتگاهی کهن با قدمتی سه هزار ساله در قلب شهر کویری قم هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،استان قم هر ساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور است،یکی از جاذبه های گردشگری استان، کوه سفید یا کوه خضرنبی در شش کیلومتری مرکز شهر قم است که از فراز آن گویی تمام شهرزیر پایتان قرار دارد.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

این کوه این روزها پذیرای مسافران زیادی است،یکی از مناطقی که با حضور در آن، علاوه بر مشاهده‌ی مناظری زیبا و چشم‌نواز، از جلای دل و جان نیز بهره‌مند خواهید شد،چشم‌انداز زیبا و حیرت‌انگیز آن توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آب و هوای دلپذیر کوه خضر نبی


منطقه کوه خضر دارای ، آب و هوایی خنک در تابستان طاقت فرسای قم است.بخش‌های جنوبی قله‌ی کوه، پرتگاهی مهیب ودره‌هایی با شیب زیاد دارد، به طوری که ارتفاع ناهمواری‌های موجود در کوه از نواحی شمالی دامنه به سمت جنوبی آن، افزوده خواهد شد مسئله‌ای که اگر هنگام عبور از آن با بی‌دقتی زائران و مسافران همراه شود، نتیجه‌ای تاسف‌بار را به همراه خواهد داشت.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

به دلیل قرار گیری کوه در بلندترین منطقه جغرافیایی قم، می‌توان آن را در تمامی کمربندی‌ها، نواحی مختلف شهرستان قم و گلوگاه‌های این منطقه از کشور مشاهده کرد که از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

برای تسهیل در رفت و آمد زائرین و بازدیدکنندگان این اثر تاریخی، مسیری پله‌ مانند را برای آن طراحی کرده‌‌اند که تردد را برای تمامی سنین از جمله کودکان و کهنسالان، ممکن ساخته است.

حکایت خضر و نوشیدن آب حیات

حضرت خضر از نوادگان سام بن نوح است،خضر به معنای سبز است از معجزات آن حضرت این بود که روی هر زمین خشکی می‌نشست، زمین سبز و خرم می‌ شد زندگی خضر، از قبل ازحضرت موسی تا به امروز، و ادامه ی زندگیش تا آخر الزمان، مورد اتفاق مسلمانان است.

خضر از شاهزادگان بود و پدرش مال و نعمت بسیار داشت. اما وی دوستدار حکمت بود به راهنمایی گمشدگان و دستگیری بینوایان می‌پرداخت و چون به پیغمبری رسید به راهنمایی قوم ذوالقرنین فرستاده شد. ذوالقرنین خداپرستی وی را ستایش می‌کرد و در کارها با وی مشورت می‌کرد و کار دین و شریعت مردم را به او محول می‌ساخت.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

ذوالقرنین عمر جاویدان می‌خواست در کتاب‌ها خوانده بود که در جهان چشمه‌ای هست نامش آب حیات که هر که از آن بنوشد عمر جاوید یابد. خضر می‌دانست آب حیات در ظلمات است، ذوالقرنین خضر و الیاس از برگزیدگان را با خود همراه کرد،مدت‌ها در سرزمین تاریک جهان گشتند  اما ذوالقرنین از آب حیات بی نصیب شد، خضر و الیاس از آن آب خوردند چون به ذوالقرنین خبر رسید دیگر آن چشمه را نیافتند و تنها خضر و الیاس جاودانه شدند با نوشیدن آب حیات.

 

نجف پور، باستان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛با بیان این که طبق اظهار نظر مورخان و باستان‌شناسان، در قله‌ کوه خضر غاری وجود داشته که محل نیایش و عبادت حضرت خضر نبی (ع) بوده است،گفت: در دورانی که قم مانند امروز گسترش نیافته و تا دامنه‌ این کوه پیشروی نکرده‌ بود، بسیاری از عارفان، زاهدان و سالکان از این مکان به عنوان مکانی امن و خلوتگاهی روحانی و معنوی برای انجام عبادات عاشقانه و عارفانه‌ی خود بهره می‌بردند.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

 

وجه تسمیه کوه خضر

وی افزود:علت نام گذاری کوه به خضر به دو علت است:یکی به دلیل رنگ سبز خاک و سنگ آن و علت دیگر آن جا را محل عبادت و حضور حضرت خضری نبی عنوان کرده اند.

غار حرای قم

نجف پور بیان کرد:گفته می شود این محل قدمگاه حضرت خضر یا محل زیارت یا ملاقات با آن حضرت بوده است،ارتفاع تپه 300 متر است و بر فراز آن غاری وجود دارد که قدمتی سه هزار ساله دارد که برای حاجیان تداعی کننده غار حرا در مکه است.و در واقع بسیاری از افرادی که به سفر حج مشرف شده‌اند، با حضور در این مکان مقدس، به دلیل شباهت بسیار آن به غار حرا، یاد و خاطرات آن سفر معنوی را در ذهن خود مرور می‌کنند.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

وی در خصوص معماری این بنا گفت:مسجد کوچک که بر فراز کوه خضر ساخته شده به فرم چهار طاقی ساخته شده در گذشته محل مناسبی برای عبادت و تفکر عرفان بوده است.ملاصدرا فیلسوف نامدار به این محل علاقه خاصی داشته و برای مطالعه و نگارش کتب خود از خلوت این محل بهره برده است.

 

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

کوه خضر از منظر روایات دینی 


نجف پور بیان کرد:در لغتنامه دهخدا آمده:در ایران سه نقطه به نام قدمگاه خضر شهرت دارد، یکی کوه خضر نبی در قم و دوتای دیگر در مازندران وجود دارند. اولی برجی است در آمل نزدیک سبزه‌میدان که در قبرستانی معروف به مصلا واقع شده است. و دومی بنای کوچکی است بین شهر استرآباد و قلعه‌خندان. 

این باستان شناس با اشاره به این که از دیگر مکان‌های تاریخی و مهمی که در نزدیکی این مکان زیبا و روحانی وجود دارد، مسجد مقدس جمکران است،افزود:در حدیثی از امام علی(ع)احداث مسجدی در نزدیکی این کوه آمده و گفته شده مکان یاران خاصه امام زمان خواهد بود،که شاید منظور همین مسجد مقدس جمکران باشد،در کتاب انوارالمشعشعین در این خصوص کاملا نوشته شده است.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

وی گفت:برخی از راویان معتقدند که زمان ظهورامام عصر(عج)، پرچم ایشان را بر فراز کوه خضر برافراشته می‌کنند.همچنین یکی از نشانه‌های نزدیک شدن ظهور رونق یافتن این مکان روحانی خواهد بود.

کوه خضر نبی خانه ابدی بیشترین شهدای گمنام کشور

 از سال 1381 و به دنبال خاکسپاری 14 شهید گمنام در کوه خضر از آن به عنوان حرم شهدای گمنام یاد می شود.، پیکرهای پاک این بزرگواران در دامنه‌ی کوه فضایی عرفانی و معنوی را برای اهل دل و زائران به ارمغان آورده است.

کوه خضر نبی،معبدی کهن در بلندای شهر کویری قم

ارادت و اعتقاد مردم شهیدپرور قم به مزار شهدای گمنام و کسب آرامش معنوی در این مکان مثال زدنی است.مزار شهدای گمنام کوه خضر نبی (ع) از لحاظ تعداد شهدای گمنام در کشور منحصر به فرد است،مزار این شهدا در بام شهر قم واقع شده و در واقع تداعی کننده رفعت و بلندای فرهنگ ایثار و شهادت است.

تعطیلات نوروز به پایان خودش نزدیک شده تا فرصت باقی مانده از دیدن چشم انداز زیبا و روحانی کوه خضرنبی غافل نشوید چرا که هم سیاحت است و هم زیارت.

انتهای پیام/ش

گزارش از زهره شعبانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
خیلی قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
جای خوبی ای کاش بهش رسید گی میشد
Iran (Islamic Republic of)
علی یوسفی.
۰۶:۳۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
باسلام.ممنون از مطالب مفیدتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
خیلی قشنگ بود ایول