درایام نوروز ۹۷؛

ده هزار نفر از نارین قلعه میبد بازدید کردند/ رشد ۹ درصدی گردشگران در میبد

معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: در ۵ روز نخست سال ۱۳۹۷ نزدیک به ده هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از نارین قلعه میبد بازدید کردند

معاون میراث فرهنگی استان یزد  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛گفت:در ۵ روز نخست سال ۱۳۹۷ نزدیک به ده هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از نارین قلعه میبد بازدید کردند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته شاهد رشد ۹ درصدی گردشگر در این بنای تاریخی بوده ایم.

ریاحی مقدم افزود: ساختار کهن شهر میبد نیز مانند سایر شهر‌های قدیمی ایران شامل سه بخش اصلی کهن دژ ،ارگ، شارستان ،محلات داخل حصار، و بیرونه،آبادی‌های پیرامون، است که به همراه زمین‌های زراعی و باغ‌های هم پیوند آن‌ها نمونه‌ای شایسته از یک الگوی کامل شهر ایرانی، اسلامی در کویر مرکزی ایران می‌باشد.

وی ادامه داد:اصالت در چهره و ساختار اندام‌های شهر، یکپارچگی در نظام شهرسازی، وجود باغ‌های فراوان و مستحدثات وابسته به آب و قنوات را می‌توان از مهم‌ترین ارزش‌های برجسته کهن شهر کویر دانست.

 ریاحی مقدم افزود: ارگ یا کهن دژ نارین قلعه بر بالای تپه رفیع گلین به بلندی ۲۵ متر، حاکم‌نشین شهر بوده و حاکمیت سیاسی محدوده‌ای وسیع از منطقه را بر عهده داشته است.

 معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: این بنای عظیم خشتی چند هزارساله، کهن‌ترین بنای حوزه مرکزی ایران می‌باشد، ساختاری که امروز با آن مواجه هستیم، توده‌ای خشتی از لایه‌ها و نشانه‌های ساخت‌وساز‌های معماری در دوره‌های مختلف تاریخی هم، چون توسعه در دوران ساسانی و پیش از آن است، اما بارزترین بخش‌های قلعه که درواقع شواهد آخرین الحاقات و تعمیرات در این بنا می‌باشد، متعلق به قرن هشتم ه. ق. همزمان با حکومت محلی آل مظفر و پادشاهی امیر مبارزالدین محمد است.

وی بیان کرد: بستر ارگ به‌صورت بیضی نامنظمی است که در پهنه‌ی چهار هکتار گسترده شده و در دیوار‌های تودرتو قد برافراشته و در اوج آن فضای شاه‌نشین مظفری رو به‌سوی شمال یعنی شارستان میبد، چشم‌اندازی ژرف دارد قلعه در پنج حصار محصور بوده و در بیرون آخرین حصار، خندقی عظیم دورتادور آن را فراگرفته است. امروزه در محل خندق باغاتی ایجادشده که به باغ خندق معروف است.

انتهای پیام/ ی

استقبال بازدید کنندگان از نارین قلعه، کهن دژ شهر تاریخی میبد

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار