تولید ۴۰ هزار تن ماهی در آب بندان‌ های مازندران

۴۰ هزار و ۳۲۸ تن ماهیان گرم آبی، پارسال در ۵۶۹ قطعه آب بندان مازندران تولید شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ؛حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران گفت: بر اساس آمار موجود در مازندران ۶۵۰ قطعه آب بندان با وسعت بیش از ۱۶ هزار هکتار و حجم ذخیره آبی معادل ۳۵۰ میلیون متر مکعب وجود دارد که در سال‌های گذشته تنها به منظور تأمین آب زراعی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی افزود: در سال‌ های گذشته با اجرای طرح اصلاح و مرمت و افزایش حجم ذخیره آبی آب بندان‌ها، علاوه بر مصارف زراعی در پرورش ماهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رستمی گفت: افزایش ذخیره آب و تأمین آب مورد نیاز زمین‌ های زراعی نسق، غنی سازی آب آب بندان‌ ها و کاهش مصرف کود شیمیایی در اراضی نسق، حفظ و تثبیت حدود و محیط آب بندانها، اصلاح مدیریت آبگیری آببندان‌ها از جمله اصلاح کانال ورودی توسط مستأجرین، کمک به وضعیت عمران و آبادانی روستا‌ها از محل درآمد حاصله از اجاره آب بندانها، مزایای بازسازی آب بندان‌ها و بیانگر نقش مهم آب بندان‌ها در توسعه و عمران و آبادی است.

مدیرکل شیلات مازندران افزود: حدود ۳ هزار و ۹۸۳ هکتار از آب بندان‌ های مازندران هنوز بازسازی و لایروبی نشده و غیر فعال است که درصورت بازسازی و مرمت آن‌ها علاوه بر افزایش حجم آبگیری آب بندان‌ها و همچنین تأمین آب مورد نیاز اراضی نسق و حفظ حریم دیوار و سطح آب بندانها، سالانه حدود ۱۱ هزار تن انواع ماهی گرم آبی تولید و باعث ایجاد اشتغال برای ۷۸۰ نفر در مناطق روستایی خواهد شد.

رستمی گفت: تولید ۴۰ هزار و ۳۲۸ تن انواع ماهیان گرم آبی در آب بندان‌ های بازسازی شده با گردش اقتصادی بیش از ۲۴۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مولد برای ۲۶۸۰ نفر  به صورت مستقیم و ۵۳۶۰  نفر به صورت غیر مستقیم مرهون زحمات آبزی پروران استان است.

انتهای پیام/ م

تولید ۴۰ هزار و ۳۲۸ تن ماهیان گرم آبی در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.