معرفی موزه؛

موزه گلاب قمصر؛ روایتی تاریخی از گلاب گیری

موزه گلاب قمصر، گلاب گیری را به روایت اسناد تاریخی در معرض دید عموم قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن غفاری مقدم، از فرهنگیان با سابقه قمصر در سال ۱۳۹۰ موزه ای را در بخشی از خانه تاریخی ذاکری ها تاسیس کرد. خانه تاریخی ذاکری ها در دوره قاجار ساخته شده و مالکان پیشین آن در همین خانه گلاب گیری می کردند. حاج محمد آبیار قمصری نیز در همین خانه برای سید ضیاء الدین طباطبائی، نخست وزیر سابق احمد شاه قاجار گلابگیری کرده ابتدا در همین خانه مشغول به کار بوده است. در اصل خانه تاریخی ذاکری ها دیرپاترین مرکز گلاب گیری شناخته شده در جهان است.

موزه گلاب قمصر؛ روایتی تاریخی از گلاب گیری

موزه گلاب قمصر؛ روایتی تاریخی از گلاب گیری

بنابراین گزارش، موزه ای که هم اکنون در این خانه تاریخی تاسیس شده، با نام موزه گلاب قمصر شناخته می شود. این موزه گلابگیری را به روایت اسناد تاریخی در معرض دید عموم قرار می دهد و مهم ترین اسناد آن مربوط به شستشوی خانه کعبه با گلاب قمصر از قرن ها قبل تا امروز است.

موزه گلاب قمصر؛ روایتی تاریخی از گلاب گیری

شایان ذکر است گلاب گیری مراسمی است که هر سال از نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه خرداد ماه در بخش های مختلف کاشان همچون قمصر و نیاسر برگزار می شود. در این مراسم از گل های سرخی که در این منطقه ها کاشته شده اند،گلاب گرفته می شود.

موزه گلاب قمصر؛ روایتی تاریخی از گلاب گیری

گفتنی است؛ هر ساله بیش از یک میلیون گردشگر برای دیدن مراسم گلابگیری روانه شهرهای کاشان بخصوص قمصر می شوند. در اصل این مراسم یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان کاشان است. از جاذبه های گردشگری دیگر این شهرستان می توان به باغ فین، تپه تاریخی سیلک و خانه های تاریخی طباطبایی ها، بروجردی ها، عباسیان و عامری ها اشاره کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.