نوشیدنی‌هایی که در اضطراب و استرس به دادتان می‌رسند

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره موثرترین روش‌های مقابله با اضطراب و استرس و دمنوش‌هایی که خاصیت آرام‌بخشی دارند، توضیحاتی را داد.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اضطراب و استرس اظهار کرد: امروزه اضطراب و استرس جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره مردم شده است؛ بنابراین افراد در جستجوی راهکار‌هایی هستند که بتواند اضطراب و استرس خود را کنترل کنند.

وی بیان کرد: انواع اضطراب و استرس‌ها، فشار‌های روانی، انواع نگرانی‌ها مانند نگرانی از دیر رسیدن به قرار ملاقات و موفق نشدن، انواع ترس‌ها همچون ترس از آینده، بی‌پولی، جنگ، مرگ و از دست دادن خانواده، چشم و هم‌چشمی‌ها و دلهره‌ها از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند اضطراب و استرس تمام وجود فرد یا جامعه را فرابگیرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: اضطراب و استرس می‌تواند به قیمت بیهوده هدر رفتن عمر شخص تمام شود و زندگی را به کامش تلخ کند در نتیجه سلامتی روانی فرد یا جامعه با بحران روبرو می‌شود.

موثرترین راهکار‌ها برای کاهش اضطراب و استرس

عظمایی تاکید کرد: راهکار‌های مختلفی برای کاهش اضطراب و استرس وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به شرکت در کلاس‌های مهارت‌های زندگی، ورزش و یوگا، ریلکسیشن، ماساژ، مشاوره با افراد موفق و آگاه، استفاده از گیاهان دارویی و مراجعه به مشاوران و روانشناسان اشاره کرد.

گیاهانی مفید برای رفع اضطراب و استرس

وی تصریح کرد: سنبل‌الطیب (علف گربه) حاوی ماده موثر والرین بوده و در بهبود کیفیت خواب، رفع تپش قلب و هیجانات قلبی و عصبی و کنترل فشار خون و قند عصبی موثر است؛ سنبل‌الطیب خاصیت نشاط‌ آوری هم دارد.

 

رهایی از اضطراب و استرس با نوشیدنی‌های طبیعی/ دمنوش‌هایی که هنگام اضطراب و استرس به دادتان می‌رسند

این محقق وپژوهشگر طب سنتی درباره خواص اسطوخودوس (لاوندر) گفت: اسطوخودوس حاوی آندورفین طبیعی و ضد اضطراب است مصرف این گیاه علاوه بر آرامش اعصاب موجب شل شدن عضلات هم می‌شود. اسطوخودوس آرام‌بخش و خواب آور است و نقش موثری در کاهش استرس‌ها و فشار‌های روانی دارد. دَم‌کرده اسطوخودوس اگر روز مصرف بر کبد و در صورتی که شب میل شود بر مغز اثر می‌گذارد.

 

رهایی از اضطراب و استرس با نوشیدنی‌های طبیعی/ دمنوش‌هایی که هنگام اضطراب و استرس به دادتان می‌رسند

عظمایی اظهار کرد: بابونه خواص بی‌شماری دارد و بر پوست، اعصاب و گوارش اثر می‌گذارد. این گیاه آرام‌بخش، ضد اسپاسم (گرفتگی) و التهاب بوده و تاثیر بسزایی در رفع نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و سردرد‌های میگرنی دارد.

رهایی از اضطراب و استرس با نوشیدنی‌های طبیعی/ دمنوش‌هایی که هنگام اضطراب و استرس به دادتان می‌رسند

وی درباره خواص زالزالک (کیالک یا سرخ ولیک) بیان کرد: مصرف زالزالک تاثیر بسزایی در منظم شدن ضربان قلب، رفع تپش قلب و هیجانات عصبی مانند زودرنجی دارد؛ این گیاه خون را تصفیه می‌کند و خاصیت آرام‌بخشی هم دارد.

رهایی از اضطراب و استرس با نوشیدنی‌های طبیعی/ دمنوش‌هایی که هنگام اضطراب و استرس به دادتان می‌رسند

این محقق وپژوهشگر طب سنتی درباره سایر گیاهان آرام‌بخش تاکید کرد: گل گاو زبان، هوفاریقون (گل راعی)، بادرنجبویه، بیدمشک، به‌لیمو (وَروَن)، آویشن، چای سبز، قهوه (البته نوشیدن قهوه برای مبتلایان به سردرد‌های میگرنی مناسب نیست) و رازک از جمله گیاهانی هستند که خاصیت آرام‌بخشی دارند.

طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای مقابله با اضطراب و استرس

عظمایی مصرف ترکیب عرقیجات بیدمشک، بادرنجبویه، اسطوخودوس، گل گاو زبان، سنبل‌الطیب و بهار نارنج را در رفع اضطراب، استرس، بی‌خوابی، تپش قلب، سردرد و کم خونی موثر دانست و درباره طرز تهیه این ترکیب تصریح کرد: افراد برای تهیه این مخلوط باید هر یک از این عرقیجات را به نسبت مساوی با هم ترکیب و روزانه سه بار، هر بار یک استکان از مخلوط این عرقیجات را همراه با یک قاشق مربا خوری عسل میل کنند.

دمنوشی مفید برای رفع اضطراب و استرس

وی درباره طرز تهیه دمنوشی مفید برای رفع اضطراب و استرس گفت: افراد برای تهیه این دمنوش باید هر یک از گیاهان به‌لیمو، بادرنجبویه، آویشن، بابونه شیرازی و گل سرخ را با هم مخلوط و نیم‌کوب کنند سپس یک قاشق غذاخوری از پودر نیم‌کوب شده را به همراه چهار تا پنج لیوان در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید در طول روز مصرف شود.

عظمایی یادآور شد: افراد قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی باید با متخصص طب سنتی مشورت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
من عاشق نوشیدنی های تابستون هستم عالیه
آخرین اخبار