چگونه پس از پایان تعطیلات فرزندان خود را آماده بازگشت به مدرسه کنیم؟

در روز‌های پایانی تعطیلات یکی از کار‌های با اهمیت برای والدین آماده سازی کودکان برای بازگشت به مدرسه و شروع پرقدرت درس و فعالیت‌های روزانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ همزمان با پایان تعطیلات، افزون بر آماده سازی وسایل مدرسه، نظارت بر انجام تمرین‌های درسی مخصوص ایام عید و مرتب کردن لباس‌ها، والدین باید برنامه دقیقی برای آماده سازی ذهنی و جسمی کودکان برای بازگشت به مدرسه داشته باشند.

در فصل بهار به دلیل وضعیت آب و هوا، همچنین به دلیل وجود تعطیلات و دگرگون شدن ساعت خواب و بیداری کودکان، امکان دارد در روز‌های اول بازگشت به مدرسه، آن‌ها دچار خواب آلودگی، کاهش تمرکز، مشکل دستگاه گوارش و کندی در انجام تکلیف‌های درسی شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند در روز‌های پایانی تعطیلات میزان رفت و آمد کمتر شود و کودکان در ساعت همیشگی بخوابند تا ساعت بیولوژیک بدن آن‌ها تنظیم شود.

همچنین والدین برای افزایش تمرکز و بازده درسی کودکان خود باید رژیم غذایی مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیرند که شامل میوه و سبزیجات تازه، مواد لبنی کم چرب، پروتئین کم چرب حیوانی، تخم مرغ، ماهی، نان کامل، غله و حبوبات باشد.

یکی از مفیدترین مکمل‌های درمانی برای افزایش بازده ذهنی کودکان و افزایش انرژی آنها، اسید‌های چرب امگا سه، در ماهی‌های روغنی، تخم کتان و نیز مکمل‌های دارویی امگا سه، شش و نه است که البته باید زیر نظر پزشک و در بازه زمانی مناسب مصرف شود.


پژوهشگران با مطالعه اثر مصرف اسید‌های چرب حاوی امگا سه، شش و نه برروی عملکرد درسی دانش آموزان دریافتند، میانگین نمره ها، یادگیری درس‌ها و نیز رفتار‌های مناسب در محیط مدرسه با معلمان و سایر دانش آموزان افزایش یافته است.

ازجمله منابع طبیعی حاوی امگا سه می توان، گردو، آووکادو، ماهی های روغنی چون سالمون و قزل آلا، تخمه کتان و کدو تنبل و روغن زیتون را نام برد.


کارشناسان اثربخشی مصرف مکمل‌های امگا سه را بر کاهش رفتار‌های پرخاشگرانه و افزایش سطح یادگیری در کودکان مبتلا به بیش فعالی به اثبات رسانده اند.

بخشی ازخواب آلودگی و کاهش تمرکز کودکان در مدرسه در فصل بهار به دلیل آلرژی فصلی و یا نیاز به تنظیم دقیق ساعت خواب و بیداری به وسیله والدین است و درصورت بروز این مشکل مراجعه به متخصص می‌تواند راه گشا باشد.

پزشکان میزان امگا سه مورد نیاز کودکان را حدود ۱۸ و ۳ دهم گرم در هفته مناسب دانسته اند. در امگا سه ماده‌ای به نام DHA وجود دارد که برای رشد و تکامل مغز انسان مفید است و حتی بانوان باردار نیز باید از امگا سه استفاده کنند تا نوزادانی باهوش به دنیا آورند. حدود ۶۰ درصد از حجم مغز انسان را چربی تشکیل داده که از این میزان حدود ۴۰ درصد DHA است.

به همین دلیل مصرف اسید‌های چرب امگا سه حاوی DHA می‌تواند سبب سلامت مغز، جلوگیری از بروز التهاب و نیز درمان عفونت‌ها شود.


کارشناسان همچنین دریافتند مصرف مکمل امگا سه می‌تواند سبب بهبود ارتباط بین سلول‌های مغزی و درمان برخی بیماری‌های اعصاب، چون افسردگی، آلزایمر و اسکیزوفرنی شود.

محققان با قراردادن مکمل امگا سه در رژیم غذایی کودکانی که دارای ضعف یادگیری درسی و نمره‌های پایین بودند دریافتند مصرف این خوراکی سبب ارتقای سطح درسی آن‌ها، افزایش توان بدنی، جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی آن‌ها شده است.

نتیجه‌های به دست آمده از این پژوهش حاصل ۲۲ مطالعه مختلف برروی بیش از ۳ هزار کودک داوطلب است که در مجله تغذیه و علم مواد غذایی (the Journal of Nutrition and Food Sciences) به چاپ رسیده است.

منبع: dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
این تعطیلی ها خیلی مدتش زیاده و بدتر اکثر مردم رو متاسفانه تنبل کرده این روزها....من این رو تو خیلی ها ديدم
Iran (Islamic Republic of)
پرسپولیسی ام
۲۳:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
واسه چی سه شنبه و چهارشنبه رو تعطیل نکردند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
خوب بالاخره آخر هر تعطیلی تلاش و کوشش است
آخرین اخبار