بقعه امامزاده سید محمد (ع) مشهور به سلطان سبزپوش

بقعه متبرکه امامزاده سیّد محمّد (ع) مشهور به سلطان سبزپوش، از جاذبه‌های مذهبی برای گردشگران و مسافران نوروزی در چهارمحال و بختیاری است.

بارگاه مطهر حضرت امامزاده سید محمد (ع)، مشهور به سلطان سبزپوش در غرب شهرکردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ بارگاه مطهر حضرت امامزاده سیّد محمّد بن ابی طالب (علیه‌السلام)، مشهور به «سلطان سبزپوش» یا «سلطان محمد»، در فاصله ۴ کیلومتری ناحیه غرب شهرکرد قرار دارد که اطراف این بقعه متبرکه را زمین‌های کشاورزی مهدیه و اشکفتک احاطه کرده است.

بر اساس اسناد موجود، نسب شریف این امامزاده واجب التعظیم (ع)، با ۸ واسطه (و به روایتی با ۱۱ واسطه) به امام چهارم شیعیان؛ حضرت امام سجاد (علیه السلام) منتهی می‌شود.

گفته می‌شود که وی در سال ۳۸۲ هجری قمری متولد، و در نیمه نخست قرن پنجم هجری، در این منطقه، وفات یافته و مدفون شده است.

ساختمان بقعه و حرم شریف این امامزاده (ع)، بنا به روایات، یک بار در زمان صفویه و یکبار در سال‌های اخیر تجدید بنا شده است.

شالوده بنای این بقعه متبرکه از سنگ لاشه، گل، خشت و چوب است و ظاهراً در ابتدا یک چهار طاقی مفرد متعلق به دوره صفویه بوده که در سالیان بعد، شبستان نیز به آن ملحق شده است.

بنای بقعه در چهار جهت، صفه کوتاهی دارد و در هر زاویه یک طاق نما تشکیل شده و سپس بقعه از مربع به دایره مبدل گشته و گنبد عرق چینی به قطر ۴ و ارتفاع بیش از ۲ متر بر آن استوار شده است.

ضریح چوبی و قدیمی امامزاده (ع) هم دارای کنده کاری‌های ظریف زیبایی می‎باشد.

بقعه متبرکه امامزاده بزرگوار (ع)، که دارای کرامات زیادی است و مردم منطقه، همواره اعتقاد و ارادت خاصی به ایشان داشته و دارند، هر ساله پذیرای تعداد بیشماری از زائران و گردشگران است.

انتهای پیام/ز

بقعه حضرت امامزاده سیّد محمّد (ع) در غرب شهرکرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی امیرپور
۲۱:۰۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
باسلام مقام متبرکه صاحب کرامتی در استان خوزستان شهرستان شوشتر بخش مدرس جاده ارتباطی شوشتر به مسجدسلیمان کوهپایه های زاگرس معروف به کوه شه به نام کول هاشم در پنج کیلومتری روستای راهدار منطقه حفاظت شده کرایی قرار دارد بسیار مورد احترام و دارای کرامات بیشمار می باشد و به سبزه پوش علیه السلام معروف و مشهور می باشد احتمالا قدمگاه یا نظر گاه این بزرگوار باشد کراماتش بسیار است و دوستدارن و شیفتگان زیادی دارد