باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عبور از خط قرمز‌ها در دبستان‌ها / حرکت چراغ خاموش مدارس در ایام نوروز

تکالیف نوروزی دانش آموزان ابتدایی علی رغم تاکیدات بسیار نه تنها در برخی مدارس حذف نشد بلکه بر حجم کاری آنها افزود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ یکی از سیاست‌های فعلی آموزش و پرورشی‌ها همانطور که وزیر آموزش و پرورش از تریبون‌های مختلف به آن اشاره داشته است کاهش استرس در دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی است به دنبال این سیاست، اواخر بهمن ماه خبر از تحول در تکالیف عید دانش آموزان و خداحافظی با پیک نوروزی مطرح شد.

خبری که بسیار سر و صدا کرد و حتی وزیر آموزش و پرورش در حساب توئیتری خود نامه‌ای منسوب به دانش‌آموز دوره ابتدایی را مبنی بر تشکر از این اقدام منتشر کرد که در واقع دفاع تمام قدی از این طرح داشت.

علی‌رغم سر و صدای بسیار این طرح و توصیه اکید معاونت ابتدایی مبنی بر حذف پیک و تکلیف نوروزی و جایگزین شدن داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی، اما برخی مدارس توجه چندانی به این موضوع نداشتند و گویی تاکیدات حوزه ستادی چندان کارساز نبوده است.

عبور از خط قرمز‌ها در دبستان‌ها / حرکت چراغ خاموش مدارس در ایام نوروز

اصرار بر اجرای بخشنامه و انکار مدارس

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در واپسین روزهای منتهی به عید در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اجرای این طرح در مدارس بیان کرد: هیچ مدرسه‌ای حق دادن تکالیف نوروزی به دانش آموزان را ندارد و بر اساس طرح عید و داستان فقط باید دانش آموزان به انتخاب خود یکی از سه فعالیت داستان خوانی، داستان گویی یا داستان نویسی را انجام دهند و هیچ استثنائی در این مورد وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: اگر مدرسه‌ای خلاف این موضوع عمل کند تخطی از دستورالعمل محسوب می‌شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و خانواده‌ها و دانش آموزان می‌توانند موارد تخلف را به ادارات آموزش و پرورش، ادارات کل وحتی از طریق پرتال معاونت آموزش ابتدایی در قسمت تماس با ما منعکس کنند.

عبور از خط قرمز‌ها در دبستان‌ها / حرکت چراغ خاموش مدارس در ایام نوروز

چارچوبی برای طرح عید و داستان نداشته باشیم

آخرین روز‌های اسفندماه بود که اطلاعیه‌ای بر اجرای طرح عید و داستان در مدارس ابتدایی تاکید کرد و بر مبنای این اطلاعیه هرگونه تکلیف نوروزی به دانش‌آموزان ابتدایی ممنوع بوده همچنین در اجرای طرح ارائه هرگونه قالب و چارچوب محدود کننده برای دانش آموزان (موضوع، تعداد صفحات، تایپی یا دستی و ...) ممنوع اعلام شد و علاوه بر این دستورالعمل معلمان موظف شدند از ۱۴ تا ۲۵ فروردین نسبت به تکمیل فرم «طرح عید و داستان» در سامانه همگام اقدام کنند.

وقتی مدارس پیک نوروزی را فراموش نمی‌کنند

تاکیدات بسیار مبنی بر حذف پیک نوروزی وجود داشت، اما گویا برخی مدارس فارغ از انواع دولتی و غیردولتی رویکرد‌های متفاوت پیشه کردند و گاهی برخی مدارس دانش آموزان را در واپسین روز صرفا به بهانه دادن پیک نوروزی به مدارس آوردند همچنین در پیک‌های نوروزی مطالب درسی جز جدایی ناپذیر بود.

عبور از خط قرمز‌ها در دبستان‌ها / حرکت چراغ خاموش مدارس در ایام نوروز

مدارسی که به اذعان خانواده‌های دانش آموزان داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی را در برنامه‌های کاری دانش آموزان قرار داده بودند، اما مطالب درسی و تمرین‌های معمول هم جز تکالیف عید در نظر گرفته شده بود.

با وجود این شرایط طرح عید و داستان نه تنها باعث کاهش حجم کاری دانش آموزان ابتدایی نشده بود بلکه اضافه کاری برای آن‌ها محسوب می‌شد و به جهت نو بودن این طرح هنوز دانش آموزان و خانواده‌ها ارتباط تنگاتنگی با آن نداشتند.

عبور از خط قرمز‌ها در دبستان‌ها / حرکت چراغ خاموش مدارس در ایام نوروز

هرچند طرح عید و داستان به عنوان یک طرح، مثبت تلقی می‌شود و کتابخوانی رکن مغفول مانده در جامعه را تا حدی احیا خواهد کرد، اما امسال به جهت جدید بودن، دیر اعلام کردن و  نفوذ نه چندان کافی  این طرح در مدارس پوششی صد در صدی نداشت و باید دید روند اجرای این کار تداوم خواهد داشت یا خیر و آیا هدفگذاری مسئولان برای این دوره طرح چقدر به ثمر نشسته است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
چقدر جالب
خداروشکر پیک نوروزی در کل برداشته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
چرا آخه ،اگر طرحی اجرا میشه کار شناسی شده حتما،چرا معلمها اجرا نمیکنند؟ ؟
آخرین اخبار