کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دنبال ثبت جهانی عسل سبلان در سال‌جاری عسل‌فروشی‌های حاشیه جاده‌های اردبیل جمع‌آوری شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ به دنبال ثبت عسل سبلان به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشور در بحث صادرات و با برند "عسل سبلان ایران" بحث جمع‌آوری عسل‌فروشی‌های حاشیه جاده‌ها در اردبیل یکی از دغدغه‌هایی بود که ذهن ما را درگیر خود ساخت، زیرا که افزایش میزان عسل‌های تقلبی در یک بازار علاوه بر تخریب اعتماد عمومی، اقبال کم مردم به عسل و به ویژه عسل مرغوب را به دنبال خواهد داشت.

شاید به تعبیری بتوان گفت که بحث تولید عسل‌های تقلبی از زمانی آغاز شد که هزینه تمام شده تولید عسل مرغوب بالا و عملا صرفه اقتصادی تولید عسل برای تولیدکنندگان از بین رفت.

و یا نه باتوجه به اینکه عسل مرغوب عسلی است که در طبیعت و بدون ذره‌ای مواد افزودنی تولید می‌شود و از آنجایی هم که تولید چنین عسل با کیفیت و مرغوبی شاید گران بوده و مصرف کننده هم در میانه‌ترین شرایط اقتصادی خود شاید قدرت تهیه این محصول را نداشته باشد، در طی چند سال اخیر ورود عسل‌های تقلبی از کشورهایی مثل چین به بازار بتدریج رایج شد به گونه‌ای که در طول یک سال گذشته این مهم به یک عادت مبدل شده است.

به منظور پاسخگویی به یک سری سوالات که در واقع شاید دغدغه‌های اصلی جامعه هدف و مصرف‌کنندگان عسل بوده باشد به سراغ کارشناس مسئول زنبورعسل در استان رفتیم.

تمامی دکل‌های محور اردبیل-سرعین و اردبیل-نیر ساماندهی شد

دهقان باقری، کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اظهار داشت: باتوجه به اینکه از سال‌های گذشته برخی رایزنی‌ها درخصوص ثبت جهانی عسل تولیدی اردبیل در سطح استان وجود داشت ما نیز تلاش کردیم تا پیش از ثبت این عسل به عنوان برند جهانی نسبت به جمع‌آوری عسل‌فروشی‌های حاشیه جاده‌ها اقدام نماییم و خوشبختانه در همین رابطه با همکاری معاونت غذا و دارو، صنعت و معدن و نیز مراجع قضایی توانستیم این دکل‌های سیار حاشیه جاده‌ها را به صورت صددرصدی جمع‌آوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی برندهای تقلبی و محصول قلابی توسط برخی افراد در همین دکل‌های سیار در سطح استان فروخته می‌شد، افزود: متاسفانه باید گفت که بیش از 95 درصد این فعالان، در واقع عسل‌فروشان غیربومی بودند که خوشبختانه با اهتمام جدی طی یک سال گذشته به طور کامل ساماندهی شدند.

این مسئول ضمن اشاره به اینکه سعی داشتیم تا محورهای اصلی استان را در بحث ساماندهی عسل‌فروشی‌های سیار مدنظر قرار دهیم، ادامه داد: در این مهم بیشتر توجه ما در محورهای اردبیل-سرعین و اردبیل-نیر متمرکز بود که خوشبختانه توانستیم صددرصد دکل‌های سیار عسل‌فروشی حاشیه این جاده‌ها را جمع‌آوری کنیم.

با عشایر عسل‌فروش حاشیه جاده کاری نداریم

*با این حال، اما همچنان در مسیر سرعین به آلوارس دکل‌هایی دیده می‌شود، پاسخ شما در این خصوص چیست؟

بله چون در مسیر سرعین به سمت آلوارس بیشتر خود عشایر سکونت دارند و عسل مصرفی خود را خود تولید می‌کنند و در صورت انبوه تولید میزانی از آن را به فروش می‌رسانند به همین جهت ساماندهی این دکل‌ها در اولویت نبود.

ما سعی داشتیم تا در ساماندهی عسل‌فروشی‌های حاشیه جاده‌ها بیشتر بر روی عسل‌فروش‌های غیربومی تمرکز داشته باشیم که در این زمینه هم توانستیم حداقل 99 درصد آنان را به کلی ساماندهی کنیم.

*باتوجه به ثبت جهانی "عسل سبلان" فروش عسلهای تقلبی من بعد یک تهدید برای این امتیاز در استان محسوب می‌شود، در این راستا برنامه شاخصی برای سال 97 دارید؟

باید توجه داشت علی‌رغم اینکه عسل در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد در کشور ما نیز نه تنها از جنبه درمانی به این محصول بی‌توجهی شده بلکه در سبد غدایی خانواده‌ها نیز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد که مصرف‌کنندگان یکی از دلایل عدم مصرف این محصول را شاید در بسیاری از مواقع تقلبی بودن و نبود عسل با کیفیت در بازار مصرف عنوان کنند و در برخی شرایط حق با همین مصرف‌کنندگان است.

اما باید توجه داشت که نه همه عسل‌های عرضه شده در بازار مرغوب و نه همه این محصول موجود در بازار غیرمرغوب و تقلبی است و باید خود مشتریان در شناسایی این محصول کمی زیرک باشند و البته باید با شناخت کافی از محصول عسل طبیعی به سراغ خرید آن بروند.

شکرک زدن نشانه نامرغوب بودن عسل نیست

آنچه که در اصطلاح بیشتر خریداران عسل به آن "رسوب کردن و شکرک زدن" می‌گویند و چون وجود کلمه شکر در ذهن، تقلبی بودن عسل را تداعی می‌کند، چیزی جز مرغوبیت عسل نیست و باید عسل طبیعی شکرک بزند.

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامد است که زیر شرایط بسیار شکننده‌ای به صورت مایع درمی‌آید. این ماده اشباع شده قندی باید در واقع جامد باشد اما به طور اتفاقی مایع است لذا به محض این که شرایط آماده شود، این دگرگونی فیزیکی یعنی بلورین شدن پدید می‌آید، اما این موضوع به اندازه‌ای تاثیر منفی در ذهن مصرف‌کننده ایجاد کرده که از یک سو مشکل بزرگی برای تولیدکنندگان در جریان عرضه به بازار به وجود می‌آورد و هم از دگر سوی برای مصرف‌کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مایع، شک و شبهه ایجاد می‌کند.

باید توجه داشت شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل نشانه نامرغوب بودن آن نیست اما بعضی افراد به اشتباه عسل بلوری شده را مصنوعی یا تقلبی می‌دانند که باید به صراحت گفت که عسلی که شکرک نزند عسل طبیعی نیست و حتما باید در افزوده شدن مواد نگهدارنده و افزودنی در آن شک داشت.

اعمال استاندارد اجباری صادرات عسل را بهبود می‌بخشد

*در تولید عسل در سطح استان آیا تمامی استانداردهای جهانی رعایت می‌شود؟

حداقل استاندارد، یعنی حداقل نیاز مردم و مصرف‌کننده و باید گفت که همین حداقل استاندارد در بسیاری از محصولات تولید داخل و به تبع عسل تولیدی استان به خوبی رعایت می‌شود اما اینکه بتوان عسلی در شان برند جهانی و به منظور معرفی به جهانیان تولید کرد باید گفت که همین حداقل استاندارد شاید کفاف ندهد و نیاز است تا فراخور همین مهم نسبت به نظارت دقیق و اعمال استانداردهایی در بحث تولید عسل در اردبیل اقدام نمود.

یکی از طرح‌هایی که در حال‌حاضر باید به جد در سطح استان اردبیل دنبال شود طرح اعمال استاندارد اجباری می‌باشد که نیاز است تا با همکاری معاونت غذا و دارو این مهم همه‌گیر شده و در تولید عسل سبلان موردتوجه قرار گیرد.

باتوجه به اینکه هم‌اکنون در سطح استان اردبیل تسهیلات خوبی به مراتع‌داران و مزارع زنبور عسل ارائه می‌شود انتظار می‌رود تا با تولید انبوه در سال آینده و سال‌های آتی مواجه شویم چرا که با ثبت جهانی عسل سبلان این شانس را خواهیم داشت که سهم خود از صادرات عسل را به سقف معین شده رسانده و نزدیک کنیم.

باتوجه به اینکه همه ساله در استان اردبیل بالغ بر 6 هزار تن عسل مرغوب و طبیعی سبلان تولید می‌شود انتظار می‌رود تا به دنبال ثبت برند عسل سبلان و معرفی آن به جهانیان به فراخور افزایش میزان تقاضا در بازار میزان تولید و عرضه نیز ارتقاء یابد.

اشتغال بیش از 9 هزار نفر در حوزه تولید عسل

*در حال‌حاضر چه تعداد در عرصه تولید عسل در استان فعالیت دارند؟ و آیا تمامی این فعالان تحت پوشش صندوق بیمه روستایی و کشاورزی هستند؟

هم‌اکنون در سطح استان اردبیل حدود 9 هزار و 400 نفر در عرصه تولید عسل و صنایع تبدیلی، فرآوری و زنبورداری فعالیت دارند که از مجموع شاغلان این حوزه 5 هزار و 700 نفر به صورت مستقیم و 3 هزار و 700 نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این عرصه اشتغال دارند.

از مجموع زنبورداران استان اردبیل هم‌اکنون 200 تفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و صندوق اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان می‌باشند.

به منظور افزایش گستره فعالیت زنبورداران در سطح استان اردبیل به مزارع و مراتع زنبورداری در استان تسهیلاتی جهت انبوه تولید ارائه می‌شود که سقف این تسهیلات 200 تا 300 میلیون تومان می‌باشد.

متاسفانه یا به دلیل عدم اطلاع‌رسانی جامع و یا به دلیل برخی دیرکرد از سوی زنبورداران هم‌اکنون تمامی جامعه زنبورداران تحت پوشش بیمه نیستند که امیدواریم با اطلاع‌رسانی دقیق و جامع هرچه سریع‌تر تمامی جمعیت زنبورداران تحت پوشش قرار گیرند.

همکاری بانکهای عامل به ویژه بانک کشاورزی با مسئولان استانی در راستای ارائه تسهیلات به زنبورداران نیز بسیار خوب که در همین رابطه تلاش و زحمات بانک کشاورزی، معاونت غذا و دارو، سازمان صنعت و معدن و نیز زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی در این راستا قابل تقدیر می‌باشد.

*بسیاری از زنبورداران از عدم پرداخت غرامت دام خود گله‌مند هستند پاسخ شما برای این مشکل چیست؟

گاها شاید دیرکرد جزئی در پرداخت غرامت دام و محصول زنبورداران و کشاورزان در استان اتفاق بیفتد اما سعی داشتیم تا غرامت و خسارت هر سال را در همان سال پرداخت کنیم.

اگر گاها مشکلی هم در این زمینه به وجود می‌آید به این دلیل است که زنبورداران در هنگان عقد قرارداد خود با بیمه و سازمان زنبورداری توجه لازم را نداشته و از بندهای عقدنامه به طور کامل مطلع نمی‌شوند که این موضوع گاها مشکلات خرد و کلانی را در عرصه تولید عسل و زنبورداری ایجاد می‌کند.

عسل‌های بی‌نام و نشان ساماندهی شود

*حرف آخر شما برای ساماندهی عسل‌های بی نام‌ و نشان و اگر طرحی در این زمینه هست بفرمایید؟

باتوجه به اینکه در صورت عدم نظارت بر عسل‌های بی نام و نشان اقبال عمومی به این محصول که شهرت جهانی دارد کاهش می‌یابد ضرورت دارد تا برخی نهادهای ذی‌ربط با همکاری و تعامل در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند که در همین رابطه در سال گذشته با کمک اکیپ‌های نظارتی، دامپزشکی و استاندارد و همچنین معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی این عسل‌فروشی‌ها به صورت صددرصدی جمع‌آوری شدند که نیاز است تا به منظور جلوگیری از استقرار دوباره این دکل‌های سیار نظارت در سال جدید نیز ادامه داشته باشد.

با اذعان به اینکه سالانه میلیونها مسافر و گردشگر از اقصی‌نقاط دنیا به استان اردبیل سفر می‌کنند و مهم‌ترین سوغاتی و کالایی که از این استان خریداری می‌شود عسل مرغوب و طبیعی سبلان بوده، نیاز است تا به منظور حفظ این شهرت و تداوم و حتی افزایش روی آوری مسافران به خرید عسل، محصولی مرغوب، با بسته‌بندی استاندارد و گاه با شکل فرآوری شده به این گردشگران عرضه گردد.

عسل سبلان اردبیل جزو یکی از 10 محصول راهبردی کشور در راستای صادرات به کشورهای جهانی است و این موضوع اگر چه یک امتیاز مغتنم برای اقتصاد استان محسوب می‌شود اما نمی‌توان با پشت گوش انداختن برخی مولفه‌ها و اقدامات این امتیاز را نادیده گرفته و اقتصاد و آینده استان و به تبع کشور را به خطر انداخت.

ضرورت دارد تا در همین رابطه نظارت‌های کافی بر کیفیت، قیمت و میزان تولید عسل دوبرابر سال‌های گذشته شود چرا که اگر تا به اکنون همه، عسل سبلان را با یک برند ملی "عسل سبلان اردبیل" می‌شناختند اما از امروز به بعد این عسل با یک برند جهانی "عسل سبلان ایران" اما این دفعه نه در سطح کشور بلکه در سطح جهان شناخته می‌شود و الزامی است تا تمامی برنامه‌ها و نظارت‌های کافی در این زمینه افزایش یافته و در نهایت منجر به بهبود روزافزون اقتصاد کشور گردد.

انتهای پیام/س

حمایت از تولید داخل خودکفایی اقتصادی را در پی دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.