نیویورک پست: آیا محمد بن سلمان دنباله‌روی انورسادات است؟

روزنامه نیویورک پست در مطلبی به بررسی پیامدهای سفر محمد بن سلمان به آمریکا و ادعای وی در خصوص حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمین مردم فلسطین پرداخت.

نیویورک پست: آیا محمد بن سلمان دنباله روی انورسادات است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک پست در مطلبی به پیامدهای سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به آمریکا و ادعای وی در خصوص حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمین مردم فلسطین پرداخت و نوشت: ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیر رسمی این کشور، در سفر هفته گذشته خود به آمریکا در مصاحبه با «جفری گلد برگ»، سردبیر  مجله آتلانتیک ضمن به رسمیت شناختن موجودیت رژیم صهیونیستی گفت  فلسطینیان و اسرائیل حق دارند سرزمین خودشان را داشته باشند.

هیچ یک از مقامات کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب تاکنون به صورت بی‌پرده موجودیت رژیم صهیونیستی  و حق حاکمیت آن بر سرزمین فلسطینیان را به رسمیت نشناخته است. این در حالی است که شاهزاده 32 ساله سعودی که مشتاق است وجهه کشورش را خوب جلوه دهد و نهادهای افراطی آن را تکانی دهد، پا را فراتر نهاده است. او در سفر خود به آمریکا اعلام کرد برای تثبیت اتحاد بین واشنگتن و ریاض باید ابتدا برخی اصلاحات را از داخل آغاز کند و سیاست های خود را با متحدانش هماهنگ سازد.

نیویورک پست در ادامه آورده است:  ولیعهد سعودی به رغم اجرای طرح چشم‌انداز 2030  و تلاش برای پایان دادن به وابستگی عربستان به درآمد نفتی، در مسیر تثبیت اتحاد میان واشنگتن و ریاض و همچنین پیشبرد اهداف خود اقداماتی انجام داده است. نمونه آن اجبار سعد حریری، نخست وزیر لبنان برای کناره‌گیری از سمتش که موجب شد چهره عربستان به عنوان دولتی مداخله گر نمایان شود. آغاز جنگ یمن که نتیجه ای جز محاصره ائتلاف سعودی در خاک یمن نداشته است، لفاظی علیه ایران و رویارویی با قطر به عنوان یکی از متحدان قدیمی خود، از مهمترین اشتباهات  و اقدامات ناپخته بن سلمان هستند.

از سوی دیگر، او نه تنها واکنشی به کشته شدن 17 فلسطینی و زخمی شدن نزدیک به 1500 تن دیگر در راهپیمایی «روز بازگشت» نشان نداد بلکه ضمن به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل، بر حاکمیت این رژیم بر سرزمین فلسطینیان تاکید کرد. اگرچه مصر اقدامات نظامی خود در شبه جزیره سینا را با اسرائیل هماهنگ می کنند و اردن روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی حفظ کرده است ولی تاکنون هیچ یک به صورت کاملا بی پرده در خصوص حاکمیت اسرائیل بر سرزمین فلسطینیان اظهارنظر نکرده اند. به نظر می رسد بن سلمان دومین مقام سیاسی عرب پس از انور سادات، سومین رئیس جمهور مصر است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسد. این اقدام ولیعهد جوان سعودی ممکن است افکار عمومی را علیه خود او بسیج کند. همچنین جای تعجب نیست تندروی بن سلمان در خصوص به رسمیت شناختن موجودیت و حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمین فلسطینیان، مخالفت ملک سلمان، پادشاه عربستان و پدر ولیعهد جوان را به دنبال داشته باشد.

بنابراین سنت شکنی ولیعهد سعودی در خصوص اعطای حق رانندگی به زنان سعودی، ورود آنها به ورزشگاه، حق انتخاب پوشش سیاه برای بانوان و ... به هیچ عنوان قابل مقایسه با موضوع پرحاشیه ای همچون به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل نیست و بدون شک بن سلمان برای اجرای ادعای موجودیت اسرائیل باید از موانع متعددی از جمله اتحادیه عرب عبور کند.

در پایان این مطلب آمده است: موضع سیاسی محمد بن سلمان در قبال رژیم صهیونیستی به گونه ای تداعی‌گر  اقدام انور سادات، سومین رئیس‌جمهور مصر است. او نخستین مقام عرب بود که با اسرائیل پیمان سازش امضا کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار