توجه به نکات ایمنی در صعود به کوه برای جلوگیری از مخاطرات ضروری است

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سنقر و کلیایی گفت: با توجه به ظرفیت های فصل بهار و جاذبه ورزش کوهنوردی در این ایام ، نکات کلیدی برای حفظ جان این ورزشکاران ضروری است.

توجه به نکات ایمنی در صعود به کوه برای جلوگیری از مخاطرات ضروری استرییس اداره ورزش و جوانان سنقر و کلیایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ با توجه به سقوط چند تن از همشهریان از ارتفاعات استان گفت: توجه به  نکات زیر باید حتما مورد توجه قرار گیرد تا ورزشکاران عزیز دچار حادثه نشوند.

وی گفت: کوله پشتی٬ خانه کوچک کوهنورد است همیشه مقداری آب و مقداری مواد قندی و نمکی همراه داشته باشید .
 و قدمهای خود را نسبت به شیبها تنظیم کنید.

وی با بیان اینکه کوهنوردی ورزش جمعی است از تک روی پرهیز کنید گفت: تنها بکوه نروید و  درکوه هیچگاه ندوید نظم طبیعت را بهم نزنید .

 رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سنقر و کلیایی گفت: در موقع  کوهنوردی  گیاهان را به آتش نکشید و هیچگاه کناره چادر آتش درست نکنید  جهت باد را در نظر داشته باشید .

وی ادامه  انرژی خود را تقسیم کنید  یعنی وقتی از کوه برمی گردی احساس خستگی و کوفتگی نکنید و  به ستون یک حرکت کنید  در کوهپیمایی همه به ستون یک و پشت سر هم به فاصله یک متر.


 به گفته این مسئول  در صعود هیچگاه از مسیرهای شنی و بی راهه ها و ریزش سنگها استفاده نکنید و درفرود از شیبها ٬ از شن اسکیها و تخته سنگهای کم شیب تا شیب ۶۰ درجه استفاده میشود.

وی گفت:  در کوهنوردی اولین اشتباه آخرین اشتباه است یعنی دیگر وجود ندارید که اشتباه بعدی رخ دهد  مواظب سلامتی خودتان باشید . هر یک ساعت راهپیمایی پنج دقیقه استراحت کنید کمی نرمش - کمی تغذیه - کمی آب.

 وی افزود: هرگاه درصعود به نفس نفس افتادید و حتی دهانتان خشک شده و دچار خستگی زود رس شدید { ۱ - تند می روید ۲ - با دهان نفس می کشید ۳ - کوله پشتی سنگین دارید و منظم نیست ۴ - با کارهای اضافی یابیهوده انرژیهای زیادی را ازدست دادید ۵ - فاصله پاهای شما زیاد است ۶ - درشیبها مستقیم حرکت می کنید ۷ - آنقدر لباس پوشیده اید که بدن نمی تواند تنفس کند. }


وی گفت:  درهوای سرد استراحت نشستن خیلی کم داریم بیشترین استراحتها ایستاده و زمان ٬ یک الا دو دقیقه ایی است  نزدیک به قله ها هیچگاه شتاب نکنید ٬ و همیشه جمعی به قله برسید که بدانید درجمع کوهنوردی بین افراد ٬ برتری وجود ندارد  تشکیل گروه { درهر برنامه ؛ مسافرت ؛ گردش ؛ کوهنوردی } حتما یک نفر رابه عنوان سرپرست انتخاب و به دستورات و نکته های او عمل کنید.

 

انتهای پیام/ز

 

سقوط چند تن  از ارتفاعات کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.