مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب؛

سالانه بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال در میاندوآب تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال در این شهرستان خبر داد.

 به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ محرمعلی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت : شهرستان میاندوآب با توجه به شرایط مساعد جوی و حاصل خیزی خاک، یکی از قطب های مهم تولید نهال در سطح کشور به شمار می رود و سالانه بیش از 10 میلیون اصله نهال در میاندوآب تولید می شود.

وی با اشاره به فعالیت 127 نهالستان در این شهرستان، افزود: سالانه به طور متوسط 100 هکتار از اراضی زراعی زیر کشت نهال می رود.

دیانتی اظهارکرد: این نهال ها در بیش از 15 نوع و شامل انواع نهال ها مانند میوه های هسته دار نظیر هلو، آلو، زردآلو، آلبالو و گیلاس و نهال میوه های دانه دار مانند سیب، گلابی، به و انگور است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط در واحد هکتار 12 نفر در زمینه نهال مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: در شهرستان میاندوآب بین 1200 تا 1500 نفر در زمینه تهیه و توزیع نهال به فعالیت می پردازند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اضافه کرد: نهال های تولید شده در شهرستان میاندوآب به استان ها و نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان  صادر می شوند.

وی با بیان اینکه در کنار تولید این نهال ها، مراکزی نیز بر امر سلامت آنها نظارت می کنند، افزود: در شهرستان میاندوآب کلینیک هایی متشکل از کارشناسان مجرب، کار بررسی سلامت و نظارت بر تولید آنها را بر عهده دارند.

دیانتی گفت: پیش بینی می کنیم امسال یک هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی در شهرستان میاندوآب با روش آبیاری نواری یا تی تیپ کشت شوند.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تغییر روش آبیاری در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تغییر روش های آبیاری و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان جهاد کشاورزی استان یکی از برنامه های مهم این سازمان است که از سال های گذشته در میاندوآب آغازشده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: در این راستا نیز کلاس های ترویجی و آموزشی برای تغییر روش آبیاری از حالت ثقلی به سیستم های نوین در شهرستان میاندوآب در مناطق مختلف اجرا شده است.

وی گفت: در سال گذشته برای مدیریت بهتر آب حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه از روش آبیاری سنتی به روش نواری یا تی تیپ تغییر یافت.

دیانتی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم امسال یک هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی شهرستان در محصولاتی نظیر پیاز، چغندرقند، گوجه فرنگی و غیره در شهرستان میاندوآب با روش آبیاری نواری یا تی تیپ کشت شوند، تصریح کرد: با اجرای این روش تا ۵۰ درصد در مصرف آب در هکتار صرفه جویی می شود و در نزدیک به هفت میلیون مترمکعب آب مصرفی صرفه جویی خواهد شد.

وی همچنین کاهش هزینه ها، انتقال آفات، افزایش تولید و سهولت استفاده را از جمله مزایای سیستم آبیاری تی تیپ یا نواری عنوان کرد و از کشاورزان خواست تا برای مشاوره فنی کارشناسان جهاد کشاورزی در استفاده از سیستم های نوین آبیاری به ویژه در آبیاری قطره ای ردیفی به مراکز جهاد کشاورزی یا مدیریت شهرستان مراجعه نمایند.

انتهای پیام/م

تولید سالانه 10 میلیون اصله نهال در میاندوآب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.