نماینده، ولی فقیه:

سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگر دارد

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: این استان ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه جذب گردشگر دارد، اما هنوز زیر ساخت‌های گردشگری آن در حد نیاز فراهم نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در نخستین نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان در سال ۹۷ اظهار داشت: این استان با دارا بودن ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان متاسفانه حوزه زیرساختی آن مورد توجه قرار نگرفته است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: گردشگرانی که در ایام نوروز از سایر نقاط کشور به سواحل زیبا و بکر چابهار و کنارک آمده بودند این مناطق را برای خودشان به عنوان یک یافته جدید قلمداد می‌کردند.

امام جمعه زاهدان افزود: متاسفانه زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان چابهار به عنوان یک شهر توریستی ضعیف است که نگاه ویژه مسئولان دست اندرکار را می‌طلبد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان گفت: بسیاری از گردشگرانی که به چابهار سفر کرده بودند از نبود زیرساخت‌های گردشگری در این شهر گلایه‌مند بودند.

آیت الله سلیمانی اظهار داشت: سران و بزرگان طوایف و دستگاه‌های دست اندرکار و عضو ستاد تسهیلات سفر‌های نوروزی در جنوب سیستان و بلوچستان با برپایی سیاه چادر‌ها و مکان‌های مناسب از مسافران و مهمانان نوروزی به خوبی استقبال و پذیرایی می‌کردند که جای تقدیر دارد.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت‌های دریای عمان افزود: ساحل سازی برای این استان در بخش‌هایی از دریا که چشم‌انداز‌های گردشگری خوبی دارد یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است.

عضو خبرگان رهبری افزود: فراهم کردن زمینه‌های حضور و مشارکت بخش خصوص در ایجاد جاذبه‌های گردشگری در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان ضروریست.

آیت الله سلیمانی بیان کرد: تمامی ارگان‌های خدماتی، نیرو‌های امنیتی و انتظامی، مراکز بهداشتی و درمانی، اورژانس و هلال احمر عملکرد بسیار خوبی در زمینه خدمات رسانی به گردشگران و مسافران نوروزی داشتند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان خاطر نشان کرد: نیرو‌های انتظامی و امنیتی در تعطیلات نوروزی احساس امنیت بسیار خوبی را برای گردشگران در این استان به وجود آوردند به طوری که حتی یک نفر احساس نا امنی نکرد و این بسیار ارزشمند است.

آیت الله سلیمانی گفت: سیستان و بلوچستان پارسال یکی از امن‌ترین سال‌های خودش را تجربه کرد و این باعث شد تا گردشگران زیادی از این استان دیدن کنند.

** لزوم پیگیری خشکسالی منطقه سیستان توسط نمایندگان مجلس

امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خشکسالی و کمبود آب گفت: وقوع خشکسالی در منطقه سیستان مردم را آزار می‌دهد بنابراین مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان خشکسالی منطقه سیستان را به طور جدی پیگیری کند.

آیت الله سلیمانی اظهار داشت: کم توجهی به مردم شمال و جنوب سیستان و بلوچستان که در تمام صحنه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله انتخابات و راهپیمایی‌ها حضوری فعال داشته اند بعد از ۱۹ سال خشکسالی جفاست.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: گندم زار‌های مردم منطقه سیستان به دلیل نبود آب تلف شده است و مسئولان در این زمینه باید چاره اندیشی کنند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: نمایندگان باید به طور جدی مساله خشکسالی در سیستان و بلوچستان را پیگیری کنند؛ نماینده نباید وقت خود را صرف عزل و نصب‌ها کند بلکه باید صدای مردم منطقه خود باشد و در راستای احقاق حقوق آنان تلاش کند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بیان کرد: دوران نمایندگی و مسئولیت‌ها می‌گذرد؛ مدیران و نمایندگان باید به گونه‌ای عمل کنند که مشکلی از مردم برطرف شود و از آنان به نیکی یاد کنند.

آیت الله سلیمانی تاکید کرد: نمایندگان سیستان و بلوچستان توجه داشته باشند که این خشکسالی در منطقه سیستان نشست درون استانی را می‌طلبد و یکصدا از حقوق مردم در تهران دفاع کنند.

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: نمایندگان این استان برای عزل و نصب مدیران تا کنون هیچ تلاشی نداشتند و مگر در مواردی که از آنان نظر خواسته شده است.

محمد نعیم امینی فرد اظهار داشت: ظرفیت نظارتی نمایندگان برای تعامل و هماهنگی با نماینده عالی استان و مدیران باید مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات پارسال مشارکت بسیار زیادی داشتند بنابراین انتظار می‌رود دولت و مدیران نگاه ویژه‌ای به حل مشکلات این استان داشته باشند.

وی افزود: دولت باید امکانات بیشتری برای توسعه زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان در نظر بگیرد تا بتوان به پیشرفت‌های دلخواه رسید.

وی ادامه داد: مشکلات دولت را می‌دانیم به همین سبب باید از ظرفیت بودجه‌ای موجود برای پیشرفت و آبادانی استان بهره گیری مناسب انجام شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات خوبی در بودجه ۹۷ برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده که نمایندگان این استان تخصیص آن را پیگیری می‌کنند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی تعامل و همکاری سران قوا را برای برطرف کردن مشکلات کشور ضروری دانست.

امینی فرد اظهار داشت: مشکلات خشکسالی در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان در مجمع نمایندگان این استان به طور جدی پیگیری و دنبال می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد که برای جذب توریست باید زیرساخت‌های گردشگری در این استان ایجاد شود.

حبیب الله دهمرده اظهار داشت: برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در زمینه گردشگری در سیستان و بلوچستان باید تدوین شود تا بتوان به نقطه قابل قبولی در این زمینه رسید.

وی بیان کرد: اقدامات و کار‌های بسیار زیادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رفع محرومیت‌های سیستان و بلوچستان انجام شده، اما عمق محرومیت‌ها و انباشت عقب ماندگی‌های بجا مانده از گذشته آنقدر زیاد است که جبران این عقب ماندگی‌های تاریخی نیاز به کار و فعالیت و بودجه بیشتری دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: الحمدالله وحدت در سیستان و بلوچستان وجود دارد و همگی باید برای ترقی و پیشرفت این استان دست در دست یکدیگر دهند.

دهمرده اظهار داشت: بهترین راهکار برای پیشرفت همه جانبه سیستان و بلوچستان شناسایی ظرفیت‌های این استان و بهره گیری حداکثری از این ظرفیت هاست.

وی با اشاره به عدم آورد آب رودخانه هیرمند گفت: ما باید تکلیف خودمان را با افغانستان در این زمینه روشن کنیم و بتوانیم حقابه منطقه سیستان را از رودخانه هیرمند بگیریم.

وی ادامه داد: گندم زار‌های کشاورزان منطقه سیستان به دلیل بی آبی نابود شده و در این زمینه باید چاره اندیشی کرد.

وی توجه به آب‌های ژرف و انتقال آب با لوله از دریای عمان به منطقه سیستان را یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر دانست.

نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه در منطقه سیستان یک حلقه چاه برای دستیابی به آب‌های ژرف در حال حفر است که در جنوب سیستان و بلوچستان نیز حفر چاه باید مورد توجه قرار گیرد.

دهمرده افزود: فرمانداران سیستان خسارت ناشی از خشکسالی در این منطقه را برآورد کنند تا پیگیری پرداخت خسارت از سوی نمایندگان انجام شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: نبود سند توسعه و برنامه ریزی در سیستان و بلوچستان حلقه مفقوده توسعه این استان است.

علیم یارمحمدی اظهار داشت: همگی اذعان داریم که سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گرفته و نظام خدمات خوبی به مردم این استان ارائه کرده، ولی به صورت جسته و گریخته با یک دامنه وسیع می‌خواهیم به جایی که هدف گذاری شده برسیم.

وی ادامه داد: در ملاقاتی که هفته گذشته با رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان نظام داشتم؛ مساله آب به عنوان یک دغدغه اصلی سیستان و بلوچستان مطرح شد.

وی بیان کرد: بسیاری از استان‌های مرکزی کشور نیز با کمبود آب مواجه هستند و ظرفیت برخی از سد‌ها به یک سوم رسیده است.
وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ روستای سیستان و بلوچستان به صورت سقایی آبیاری می‌شوند بنابراین باید دستگاه‌های دست اندرکار در این زمینه برنامه ریزی جدی داشته باشند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ برنامه مشخصی در زمینه آب نه در دولت‌های گذشته و نه در دولت فعلی وجود ندارد.

یارمحمدی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نگاه ویژه ۲ سند بسیار مهم «توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران» را برای این استان در نظر گرفتند.
وی ادامه داد: باید از مدیران پرسید که چرا توسعه محور شرق ابتر مانده و برای توسعه سواحل مکران سندی وجود ندارد.
وی بیان کرد: چنانچه به زیرساخت‌های توسعه محور شرق توجه کافی می‌شد امروز سیستان و بلوچستان به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرده بود.

وی بهره گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقوام و مذاهب در پیشرفت و توسعه سیستان را خواستار شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: سند برنامه‌های یک تا ششم توسعه، سند آب توسط شورای برنامه ریزی، سند توسعه حمل و نقل، سند بخش کشاورزی در ۲۲ نسخه در بخش‌های مختلف، سند آمایش استان و ... با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه تهیه شده و می‌توانیم این سند‌ها را در اختیار نمایندگان قرار دهیم.

غلامرضا مالکی اظهار داشت: پارسال تنها چهار درصد اعتبارات ملی به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع ۲ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان اعتبارات استانی حدود ۳۲ درصد به این استان تخصیص یافته است.
وی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ۲ درصد اعتبارات نفت و گاز به سیستان و بلوچستان به صورت نقدی تخصیص یافته که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان آن بابت حقوق پرداخت شده است.

وی گفت: نخستین گام ما این است که ۵۰ درصد پست‌های سازمانی خودمان را کامل کنیم با کدام نیروی کارآمد به دنبال اجرای برنامه توسعه باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۱۲۰ هزار دانشجو در ۱۴۰ مرکز آموزشی این استان تحصیل می‌کنند چه مشکلی از نیروی انسانی استان را برطرف کرده است.

مالکی اظهار داشت: ۷۰ درصد کارکنان یک دستگاه زیر دیپلم هستند و شهرداری زاهدان ۱۸۰۰ نفر پست سازمانی دارد در حالی که ۸۰۰ نفر نیروی مازاد دارد؛ با کدام نیروی انسانی به توسعه برسیم.

وی ادامه داد: توسعه سیستان و بلوچستان باید بر اساس نیروی انسانی آن محاسبه شود.

وی افزود: یک و چهار دهم بزرگراه‌های کشور متعلق به سیستان و بلوچستان است و دنبال این هستیم که چند نفر بر اثر تصادفات در جاده‌های این استان کشته شدند، این استان را با استان‌هایی که بیشتر راه‌های آن‌ها بزرگراه و اتوبان است مقایسه می‌کنند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.