گزارش مکتوب؛

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌ علم وفناوری کشور

پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهاد‌های اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن توسعه اقتصاد دانش محور و اشتغال زایی تخصصی بوده و در سال‌های اخیر توجه زیادی به ایجاد و توسعه پارک‌های علمی و فناوری در ایران شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛طبق تعریف انجمن‌های بین المللی پارک‌های علمی، یک پارک علمی سازمانی است که بوسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ، نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.

اهم این فعالیت‌ها شامل بازار سنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و ... برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و سایر خدمات تخصصی است.

همچنین همکاری‌های بین المللی برای استفاده از تجارت جهانی و همچنین حضور موثر در بازار ها‌ی فناوری جهان از اهداف راهبردی پارک‌های علمی وفناوری است.

اولین پارک علمی و فناوری در جهان در سال ۱۹۶۰ میلادی در کالیفرنیای آمریکا شکل گرفت و دومین پارک علم و فناوری بعد از آن در شمال توکیوی ژاپن و سومین پارک نیز در سال ۱۹۷۲ میلادی در انگلستان آغاز به کار کردند.

در ایران نیز تاسیس پارک‌های علمی و فناوری از سال ۱۳۷۹ در تهران آغاز شد و همزمان در چند شهر بزرگ کشور ازجمله تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و رشت نیز پارک‌های علمی و فناوری راه اندازی شدند.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

  ارتقاء فناوری و صنایع موجود در شهر صنعتی تبریز هدف  اصلی پارک علم و فناوری

دکتر قنبری استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت:پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در شهریور ماه ۱۳۸۱ بر اساس مصوبه شورای گسترش عالی کشور و همزمان با تبدیل یا ادغام مراکز استانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با نیت گسترش ارتباطات تحقیقاتی صنایع موجود در استان تاسیس شد و هدف اصلی از تشکیل آن ارتقاء فناوری و صنایع موجود در شهر صنعتی تبریز و افزایش توان رقابتی و در نهایت بکار گیری آخرین تکنولوژی‌های روز در حوزه صنعت بود.

دکتر قنبری افزود: جمع شدن واحد‌های تحقیقاتی اعم از شرکت‌های خدماتی مهندسی، دفاتر واحد‌های تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های تحقیقاتی در این پارک علاوه بر کمک به ارتقاء سطح مبادلات علمی ـ. فنی بین واحد‌های مربوطه امکان بهره برداری حد اکثر ظرفیت‌های صنایع را نیز فراهم می‌کند.

وی گفت:محور‌های فعالیت پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی شامل صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع شیمیایی و پلیمر، صنایع مکانیک و قطعات خودرو، صنعت برق و الکترونیک و بازرگانی می‌باشد.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

 تولید و عرضه حدود ۲۵ درصد قطعات مورد نیاز صنایع خودرو سازی کشور ر درشهر صنعتی تبریز

مهندس زیدی از اعضای اتحادیه تولید کنندگان قطعات خودرو تبریز نیز راه اندازی بخش تحقیق و توسعه قطعات خودرو در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را در ارتقاء دانش فنی تولید قطعات خودرو موثر خواند و به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: شهر صنعتی تبریز با استقرار بیش از ۵۰۰ کارگاه قطعه سازی حدود ۲۵ درصد قطعات مورد نیاز صنایع خودرو سازی کشور را تولید و عرضه می‌کند و برای ماندن در بازار رقابتی و تولید قطعات خودرو با آخرین استاندارد‌های روز جهان نیازمند تحقیق و توسعه و به کارگیری دانش‌ها و فناوری هستیم.

به گفته مهندس احمد زیدی هم اکنون تولید و عرضه و حتی صادرات تمامی قطعات خودرو در شهر صنعتی تبریز وجود دارد و پارک علم و فناوری استان در دراز مدت می‌تواند ارتباط صنعت با مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی را بیشتر نموده تا صنعتگران بتوانند با تکیه بر دانش فنی روز و طرح‌های بروز علمی در عرصه رقابت بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

فعالیت ۳۵ واحد فناوری در مراکز تحقیقاتی استاد شهریار پارک علم و فناوری  آذربایجانشرقی

دکتر محمد علی پور فیضی رئیس فعلی پارک علمی و فناوری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: هر شهر یا کشوری ممکن است دلایل متفاوتی برای ایجاد چنین پارک‌های فناوری داشته باشد، ولی عموما هدف اولیه از تشکیل یک پارک فناوری، کمک به دانش فنی و به روز کردن صنعت و افزایش تعداد واحد‌های کوچک و متوسط دانش محور و کار آفرین است تا در یک محیط علمی و فناوری به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه از این شرکت‌ها و واحد‌ها به عنوان پشتوانه بخش خصوصی برای کمک به توسعه اقتصادی نام برده می‌شود، گفت: از اهداف اولیه ما انتقال تکنولوژی از دانشگاه به خوشه‌های صنعتی، تجاری، بازرگانی و بالعکس بوده است.

دکتر پور فیضی گفت: علاوه بر آن ارتقاء و توسعه تحقیقات مبتنی بر فناوری، ارتقاء و بهبود توان تکنولوژی صنایع شمال غرب کشور، کمک به بسط تخصص‌ها و توسعه همکاری‌های میان رشته‌ای و بین بخشی، تسهیل همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی و ایجاد زمینه کار آفرینی و حمایت از نو آوری و خلاقیت نیرو‌های محقق جوان و گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای و خلق فناوری از دیگر اهداف راه اندازی این پارک در استان بوده است.

به گفته دکتر پور فیضی در حال حاضر در مراکز تحقیقاتی استاد شهریار پارک علم و فناوری استان که ۲۵۰۰ متر مربع زیر بنا دارد ۴۱ واحد صنعتی مستقر شده اند و در حال حاضر ۳۵ واحد فناوری و موسسه در این مجموعه در رشته‌های برق، الکترونیک، مکانیک، مواد، فناوری اطلاعات، مکاترونیک، مشاوره فنی و مهندسی و بازار یابی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: پروژه بزرگ عمران مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار و با زیر بنای ۹ هزار و ۶۰۰ متر مربع سال ۸۸ راه اندازی شده است و با افتتاح این پروژه ملی که یکی از طرح‌های بزرگ علم و فناوری کشور است بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و تحقیقاتی و شرکت و موسسه در طول برنامه ۵ ساله تحت حمایت پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی قرار گرفته اند.

دکتر پور فیض با اشاره به اینکه در برخی از شهر‌های بزرگ استان همچون مرند، میانه و مراغه و اسکو نیز ایجاد مراکز رشد اقماری پارک علم و فناوری اقدام شده است گفت: اولین مرکز رشد اقماری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مرند آغاز به کار کرده و هدف این مرکز بستر سازی مناسب جهت تجاری کردن دستاورد‌های تحقیقاتی و ایجاد زمینه‌های هدفمند کار آفرینی و پویایی واحد‌های کوچک و متوسط دانش محور و فن آور بومی آن بوده است.

وی افزود:در حال حاضر در مرکز رشد اقماری پارک علم و فناوری مرند که ۵۰۰ متر زیر بنا دارد ۱۰ واحد فناور بومی با ارائه خدماتی، چون فنی، تحصصی و مالی فعال شده اند و در شهر میانه نیز یک مرکز تحقیقاتی با قابلیت خدمات دهی ۱۲ شرکت فناوری راه اندازی شده است.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

 

دکتر اسلامی استاد کارآفرین مراکز آموزش عالی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ با اشاره به اینکه هم اکنون در تمامی کشور‌های توسعه یافته و یا در حال توسعه پارک‌های علمی و فناوری راه اندازی شده اند گفت: کشور ایران نیز یکی از کشور‌های در حال توسعه در جهان امروز است و با توجه به نیروی جوان قابل توجه و همچنین مراکز آموزش‌های متعدد می‌تواند در آینده نه چندان دور به یکی از کشور‌های مدعی توسعه علم و فناوری تبدیل شود.

وی گفت: از اهداف اولیه تشکیل پارک‌های علم و فناوری ایجاد زمینه کارآفرینی و نوآوری و خلاقیت نیرو‌های جوان جویای نام است و ما به این نتیجه رسیده ایم در صورت پرورش استعداد‌های نیرو‌های جوان و خلاق میتوانیم کشور را در مدار توسعه واقعی قرار دهیم.

دکتر اسلامی گفت: کار آفرین موتور محرک توسعه هر کشور است و مطمئن باشید اگر ابزار کار و تحقیق و اشتغال نیرو‌های خلاق جوان ایران را فراهم کنیم جوانان ایران هم میتوانند در رشد و توسعه علم و فناوری جهان نقش قابل توجهی ایفا کنند.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

علم و فناوری زیر بنای توسعه پایدار هر کشور به حساب می‌آید

دکتر محمد فاریابی استاد گروه اقتصاد و توسعه دانشگاه تبریز نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت:علم و فناوری زیر بنای توسعه پایدار هر کشور به حساب می‌آید و پیشرفت وتوسعه کشور‌ها بر علم و دانش استوار شده و دستیابی به آن مستلزم برنامه ریزی دقیق در زمینه تربیت نیروی انسانی و سرمایه گذاری در توسعه علم و فناوری است.

وی افزود: به دلیل نزدیکی آذربایجان شرقی به اروپا همواره ایده‌ها و نوآوری‌های جهان ابتدا از این سو وارد کشور شده و باعث گسترش روز افزون فعالیت‌های علمی، فنی و تکنولوژی شده است.

به گفته فاریابی هم اکنون بسیاری از کشور‌ها سعی کرده اند تا با ایجاد ساز و کار‌هایی، فناوری‌های حاصل از تحقیق وتوسعه خود را تجاری کنند که یکی از این ساز و کار‌ها حمایت مالی از نو آوری‌هایی است که به بازدهی اقتصادی و تجاری رسیده اند و این در سایه ایجاد پیوند میان علم و صنعت و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با مراکز صنعتی و تجاری و اقتصادی میسر می‌شود تا اطلاعات و دانش به عرصه عمل وکاربرد وارد شود و برای نظام علمی کشور ارزش افزوده به ارمغان آورد و پارک علم و فناوری تبریز نیز می‌تواند پیوند دهنده علم و صنعت و اقتصاد و تجارت و نوآوری و خلاقیت باشد.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

 

مهندس نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: باید نظام جامع پژوهش، فناوری و نوآوری در آدربایجان شرقی گسترش یابد تا بتوان میان صنعت و دانشگاه ارتباط دو سویه برقرار کرد و متاسفانه یک حلقه مفقود بین صنعت و دانشگاه در کشور ما کم بود که امیدواریم با راه اندازی مراکز علمی و تحقیقاتی و پزوهشی پارک‌های علم و فناوری کشور بتوان در پژوهش و فناوری گام‌های اساسی برداشت به گونه‌ای که بخش صنعت سفارش دهنده نیاز‌های فوری تحقیقاتی باشد و دانشگاه و دانشگاهیان نیز با اخذ سفارشات صنعتی شاهد اجرای نتایج و دستاورد‌های پژوهشی در کوتاه مدت و دراز مدت باشند.

بر اساس اعلام سازمان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حال حاضر شرکت‌های فناوری خصوصی با ایده کاری مشخص، شرکت‌های خدمات خصوصی مثل خدمات مهندسی و خدمات بازرگانی، واحد‌های طراحی مهندسی، انتقال فناوری، تجارت سازی و نهاد‌های مدنی و غیرانتفاعی مثل انجمن‌های پژوهشی از مزایای پارک علم و فناوری استان بهره‌مند هستند و شاخص‌ترین مزیت استقرار موسسات و هسته‌های پزوهش در پارک علم و فناوری و مرکز رشد تبریز قرار گرفتن در یک فضای پژوهشی است که به تبادل افکار مستمر با دیگر پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی را ممکن می‌سازد و علاوه بر آن این واحد‌ها توانسته اند از هم افزایی ناشی از شرکت‌های متخصص در یک مکان متمرکز، خدمات جنبی، تسهیل در فرایند انتقال فناوری، استفاده از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و حتی از تسهیلات ویژه بانکی نیز به تناسب خدمات استفاده کنند.

همچنین در سال‌های اخیر اختراعات زیادی در زمینه‌های صنعتی، نرم افزار، تجهیزات دیجیتالی، دندانپزشکی، پلیمر و تجهیزات خودرو وهواپیما در این مرکز به ثبت رسیده و تولید انبوه برخی از این اختراعات نیز آغاز شده است و علاوه بر آن ده‌ها کتب ارزشمند و تحقیقی در زمینه‌های فنی و علمی تدوین و چاپ شده و تفاهم نامه‌های علمی و فنی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی ما بین سازمان پارک علمی و فناوری و مراکز دانشگاهی و سازمان‌های دولتی و خصوصی منعقد شده است.

در حال حاضر پارک علم و فن آوری استان آذربایجان شرقی در بین پارک‌های علم و فناوری استان‌های کشور از لحاظ تجهیزات، انجام پروژه‌های تحقیقاتی، تعداد محقق و تعداد واحد‌های خدمات ده در رده‌های برتر است و کارشناسان توسعه در آذربایجان شرقی معتقد اند که پارک علم و فناوری تبریز در شتاب بخشی به فرایند پژوهش و تحقیق در شمال غرب کشور و توسعه همه جانبه استان‌های مذکور نقش اساسی ایفا می‌کند.

آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های پارک‌های علم وفناوری کشور

 

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اخبارعلمی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.