اجرای طرح تفصیلی و نگهداری سرو کهن سال در مهریز

فرماندار مهریز از اجرای تدوین طرح تفصیلی و نگهداری از سرو ۲ هزار ساله برای نخستین بار در مهریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛فرماندار مهریزگفت: برای نخستین بار طرح تفصیلی و نگهداری سرو کهن سال ،۲ هزار ساله، محله منگاباد و ساماندهی محیط اطراف آن تدوین و برای اجرا در اختیار شهرداری و شورای اسلامی مرکز این شهرستان قرار گرفت.

سید محمد رستگاری با اشاره به اینکه طرح از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد تدوین شده است، افزود: با اجرای این طرح نسبت به ساماندهی محیط اطراف این اثر طبیعی اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مهم مردم مهریز از مسوولان در سال‌های اخیر رسیدگی به وضعیت سرو و نگهداری آن بود، ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل طرح از سوی شهرداری نسبت به حفظ این درخت به عنوان یکی از میراث‌های ارزشمند طبیعی منطقه اقدام شود.

به دلایل متعددی از جمله تغییر در شرایط اکولوژیکی پیرامون سرو در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی به آن وارد شده است.

این سرو با قدمت ۲ هزار سال به عنوان دومین سرو کهنسال استان یزد بعد از سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه، نهمین اثر طبیعی ثبت شده کشور در محله منگاباد مهریز قرار دارد.

سرو مهریز بیش از ۳۰ متر ارتفاع و هفت متر قطر دارد که به گفته اهالی محل به علت وزش توفان در سال‌های گذشته تعدادی از شاخه‌های شکسته است.

این سرو در میانه محله منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران، بندرعباس قرار دارد که در طول سال میزبان مسافران و میهمان داخلی و خارجی است.

مردم محله منگاباد اعتقاد دارند، این سرو زیبا و تاریخی را فردی به نام ،منگ، در کنار قنات اصلی محله غرس کرد و در این مدت طولانی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

به گفته مردم منگاباد در سال ۱۳۴۰ خورشیدی وزش توفان با سرعت زیاد و نبود حصار در اطراف درخت بر اثر شکسته شاخه‌ها ۱۰ متر از ارتفاع آن کاسته شد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

در استان یزد ۶۰ درخت دیر زیست وجود دارد که نخستین آن سرو ابرکوه و دومین آن سرو مهریز است.

شهرستان مهریز به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و باستانی و از جمله شهرهای بسیار قدیمی استان یزد بشمار می رودو با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو وزعفران فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان در استان یزد تلقی می شود.

انتهای پیام/ ی

ساماندهی و نگهداری سرو کهن سال ،۲ هزار ساله مهریز

برچسب ها: محیط زیست ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار