تعطیلات موجب بهره وری و کار بیشتر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی که تعطیلات بیشتری در تقویم دارند، اغلب از سرانه کار مفیدتری برخوردار هستند.

ناهید تاج‌الدین در گفت و گو  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص لزوم دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: برابر آنچه در تقویم سال 97 آمده است ۵۲ روز جمعه را به‌ عنوان تعطیل پایان هفته داریم و در طول سال، ۲۵ روز دیگر هفته تعطیل رسمی است. یعنی مجموعاً چیزی حدود 77 روز تعطیلی وجود دارد که این روزهای تعطیلی متوازن نیست، یعنی در طول سال درست توزیع نشده و به نوعی به جای آنکه تعطیلات متوازن داشته باشیم تعطیلات متراکم داریم.
وی افزود: این مشکل باعث شده رفتارهای تفریحی در ایران رفتارهای موجی باشد و به تبع موج تعطیلات شاهد موج مسافرت‌ها باشیم. ضمن آنکه توزیع مکانی مسافرت‌ها نیز در ایران به‌جای آنکه متوازن باشد متراکم است و بوم گردی به آن معنا که باید در ایران هنوز شکل نگرفته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برآورد بنده این است که نیاز به آن داریم که تفریح در ایران پایدار شده و برنامه منظمی پیدا کند و به بخشی از سبک زندگی مردم تبدیل شود و دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته به این امر کمک می‌کند که تفریح بخشی از سبک زندگی مردم شود.
تاج‌الدین تصریح کرد: حقیقت این است که امروزه شاهد تمرکز تفریحات مردم و هم‌زمان و هم شکل شدن آن هستیم. تراکم سفر در یک زمان و در یک مکان از مصادیق این امر است و چنین رویکردی باعث شده در این تفریحات شاخص، فرسودگی اجتماعی بالا برود. ترافیک تونل کندوان یا ترافیک شهرهای شمالی کشور در برخی ایام سال این سخن را تصدیق می‌کند. بر همین اساس دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند کمی از این توزیع نامناسب مکانی و زمانی سفر در ایران بکاهد و نهاد تفریح در ایران را ساماندهی کند .
وی بابیان اینکه این یک کلیشه است که تعطیلات بیشتر را به مثابه کاهش بهره‌وری و سرانه کار مفید بنگریم، افزود: امروز در کشوری مانند آمریکا با ۱۱۷ روز تعطیلی در سال، سرانه کار مفید ۴۲ ساعت در هفته است و ایران با داشتن ۷۸ روز تعطیلی در سال سرانه کار مفیدش به زور به 11 ساعت در هفته می‌رسد. بنابراین می‌بینیم کشورهایی که تعطیلات بیشتری در تقویم دارند، اغلب از سرانه کار مفیدتری نیز برخوردار هستند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: البته افزایش سرانه کار مفید صرفاً به تعطیلات بر نمی‌گردد بلکه باید سرمایه اجتماعی افزایش بیابد تا شاهد افزایش سرانه کار مفید و افزایش بهره‌وری باشیم، اما دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند به همین افزایش سرمایه اجتماعی کمک کند.

تاج‌الدین ادامه داد: از طرف دیگر دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند در افزایش  نشاط  اجتماعی نیز مؤثر باشد و علاوه بر نهاد شغلی به نهاد خانواده کمک کند. در حال حاضر میانگین مکالمه زن و شوهر ایرانی با یکدیگر کمتر از ۱۶دقیقه در روز است که بخش بزرگی از این کمبود به خاطر روزمرگی‌ها و کمبود وقت برای زندگی کردن است و  شاید دو روزه شدن تعطیلات بتواند بخشی از  این کمبودها را جبران کند چراکه همین مکالمه منجر به مفاهمه و باعث افزایش سرمایه اجتماعی نهاد خانواده خواهد شد.
وی گفت: از طرف دیگر برابر آمار بهزیستی نرخ ابتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی در جامعه ایرانی 34 درصد است که دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند بستری را برای کیفی‌تر شدن زندگی و کاهش افسردگی و بیماری‌های روانی  فراهم کند. در حال حاضر رقم تولید ناخالص ملی کشور روزانه چیزی بیش از یک میلیارد دلار است و دو روزه شدن تعطیلات اگرچه منجر به هزینه‌های اقتصادی می‌شود، اما فایده‌های آن را نمی‌توان نادیده گرفت.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص افزود: به عبارت دیگر، با اجرایی شدن این طرح شاهد کاهش آلودگی هوا، افزایش کارایی و بهره‌وری نیروی انسانی و رشد مناطق کمتر توسعه یافته خواهیم بود؛ ضمن آنکه دو روز تعطیلات، بهترین فرصت برای بوم گردی است.
تاج‌الدین گفت: در همین اصفهان تنها ۲۰۸ اقامتگاه بوم گردی در ۱۷ شهرستان وجود دارد که در قالب سفرهای آخر هفته می‌توان آن را احیا کرد و اقتصاد گردشگری را در راستای توسعه پایدار ارتقا داد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظر کارشناسان آن است که اختلاف تعطیلات کشور ما با سایر کشورها بسیار زیاد است.

یعنی با تعطیلی پنجشنبه عملاً چهار روز در هفته با اقتصاد جهانی منقطع هستیم و این به روند اقتصاد کشور آسیب می‌زند. با این روند حتی مراودات مالی و اداری ما با  کشورهای اسلامی همسایه نیز به مشکل بر می‌خورد.
وی گفت: همان‌طورکه می‌دانید کشورهای اسلامی در کنفرانس 2008 ریاض روزهای جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات رسمی خود انتخاب کردند، این در حالی است که در ایران روزهای پنجشنبه و جمعه جزو تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود، لذا همین امر سبب شده اختلاف تعطیلات در ایران با سایر کشورها چهار روز شود. این اختلاف تعطیلات چهار روزه سبب شده زُواری که به کشور عراق سفر می‌کنند اگر نیازمند فعالیت‌های اداری باشند در هماهنگی‌ها دچار مشکل شوند .

انتهای پیام/ س

اظهار نظر تاج الدین درباره تعطیلات در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.