راستاد گفت:‌ سهم حمل و نقل دریایی به کشور قطر و افزایش ترانزیت کالا در بخش‌های صادرات و واردات از مسیر کریدور شمال به جنوب یکی از اهداف مهم ما است.

کباری/افزایش سهم ترانزیت قطر از ایران/ تشکیل کمیته تخصصی همکاری دریایی و بندری بین ایران و قطربه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست خبری مشترک روسای سازمان بنادر و دریانوردی ایران و کشور قطر امروز در سازمان بنادر برگزار شد.

در این نشست محمد راستاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیدار  وزیر ارتباطات کشور قطر و وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته، اظهار کرد: یکی از نکات مطرح شده در این دیدار افزایش همکاری دریایی و بندری بین دو کشور طی دو ماه بود.

وی در ادامه افزود: بعد از ابلاغ این برنامه، پیش نویس تفاهم نامه همکاری دریایی و بندری آماده شد و طی سفری که سال گذشته به کشور قطر داشتیم، این پیش نویس به مدیر عامل بنادر کشور قطر ارائه شد.

راستاد تصریح کرد: در پیش نویسی که بین وزیر ارتباطات قطر و وزیر راه وشهرسازی مطرح شده بود؛ عملیات جستجو و نجات دریایی و شناسایی بخش‌های دریانوردی، مطرح گردید.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه‌های ورود این هیأت قطری به ایران گفت: بازدید از بنادر بوشهر، امام خمینی، خرمشهر و بندرعباس از جمله برنامه‌های سفر این هیأت قطری است و بعد از بازدید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این بنادر مطلع شده و زمینه‌ همکاری‌های دو جانبه در حوزه بندری و دریایی، فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: امیدوار هستیم  با توجه به ظرفیت‌هایی که کشور قطر دارد، زمینه‌های انعقاد تفاهم نامه همکاری در بخش دریایی و بندری فراهم شود.

راستاد تأکید کرد: سهم حمل و نقل دریایی به کشور قطر و افزایش ترانزیت کالا در بخش‌های صادرات و واردات از مسیر کریدور شمال به جنوب یکی از اهداف مهم ما است که با سفر این هیأت قطری به ایران امیدوار هستیم، نهایی شود.

وی در پایان گفت: در زمینه ویزای تجاری، تسهیلات مناسبی از سوی کشور قطر فراهم شده است.

بهره‌برداری ایران و قطر از موقعیت استراتژیک خود در جهت توسعه ظرفیت‌های بندری 

در ادامه این دیدار کاپیتان الخنجی اظهار کرد: بعد از سفر وزیر ارتباطات قطر به کشور ایران تصمیم گرفته شد کمیته مشترکی از طرف ایران و دولت قطر تشکیل شود تا راه‌های همکاری توسعه روابط و چالش‌های موجود در این زمینه را پیدا کنیم.

مدیر عامل بنادر قطر تصریح کرد: هدف از این سفر بازدید از کلیه امکانات و یافتن راه‌هایی برای سرمایه گذاری و تسهیل تجارت بین دو طرف کمیته مشترک و نیز یافتن راه‌های توسعه روابط است.

الخنجی تصریح کرد: خروجی این سفرها توسعه روابط بندری و نیز تسهیل در بخش ترانزیت بین دو طرف خواهد بود.

به گفته وی؛ استفاده از پتانسیل موقعیت استراتژیک قطر و ایران و نزدیکی دو کشور به یکدیگر از اهداف اصلی ما به شمار می‌رود.

مدیر عامل سازمان بنادر قطر گفت: نگاه‌ ما به برنامه‌های دریایی بلند مدت است و ما زمینه‌های سرمایه گذاری و افزایش تعامل با یکدیگر را دنبال خواهیم کرد که در این زمینه باید با یکدیگر همکاری کنیم.

الخنجی با بیان اینکه آمار و ارقامی برای ترانزیت کالا بین دو کشور وجود ندارد، گفت: این بهترین فرصت است که از ظرفیت‌‌های کشور ایران برای ترانزیت به ویژه در بخش مواد غذایی استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: وزیر ارتباطات کشور قطر طی توافقی که انجام داده، مقرر کرده است که استراتژی این کشور بعد از بهبود روابط با کشور عربستان، جهت حمایت از کشور ایران هیچ تغییری نکند و این تضمین را داده است.

بر اساس این گزارش هیأت قطری حاضر در این مراسم شامل کاپیتان محمدالخنجی رئیس سازمان بنادر قطر، حسن الهیل مشاور ارشد وزیر ارتباطات و حمل و نقل قطر و دو تن از مدیران بنادر قطر بودند که بعد از این نشست دیداری با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار