تأکید اردوغان بر ادامه عملیات ترکیه در کشورهای دیگر برای بازداشت و استرداد همدستان گولن

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد این کشور همچنان به تعقیب و بازداشت همدستان فتح‌الله گولن در کشور‌های دیگر ادامه خواهد داد.

تأکید اردوغان به تعقیب و بازداشت همدستان گولن در کشور‌های دیگربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المانیتور، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد این کشور همچنان به تعقیب و بازداشت همدستان فتح الله گولن –که به ظن آنکارا طراح اصلی کودتای نافرجام این کشور در تابستان سال 2016 میلادی بود– ادامه خواهد داد.

اظهارات اردوغان تنها چند روز پس از آن بیان می شود که نمایندگان پارلمان کوزوو به انجام تحقیقات درباره عملیات نیروهای اطلاعاتی ترکیه در خاک این کشور برای بازداشت و استرداد 6 فرد ترکیه ای تبار مظنون به همدستی با گولن، رأی دادند.

هفتم آوریل سال جاری میلادی، اردوغان طی سخنانی در استان دنیزلی این کشور اعلام کرد تاکنون هشتاد مظنون به اتهام همدستی با «تشکیلات تروریستی گولن» در کشورهای دیگر بازداشت و به ترکیه مسترد شده اند. اردوغان در این باره به اعضای حزب عدالت و توسعه (حزب متبوعش) اطمینان داد: فرقی نمی کند آنها (مظنونان) به کدام کشورها گریخته باشند؛ ما آنها را تعقیب و بازداشت خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به عملیات اخیر نیروهای اطلاعاتی آنکارا در کشور کوزوو که طی آن معلم های ترکیه ای در مدارس وابسته به گولن و همچنین پزشکان مرتبط با جنبش فتح الله گولن توسط نیروهای سازمان جاسوسی ترکیه بازداشت و با جت خصوصی به این کشور بازگردادنده شدند، گفت: همانطور که می دانید ما شش عضو تشکیلات تروریستی گولن را بازداشت کردیم. ما آنها را در کوزوو گیر انداختیم و به کشور بازگرداندیم.

در ادامه گزارش المانیتور آمده است عملیات اطلاعاتی ترکیه در خاک کوزوو، در این کشور کوچک منطقه بالکان که اکثر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند– غوغا به پا کرد. پس از رسانه ای شدن این عملیات، راموش هارادینای، رئیس جمهور کوزوو، مدعی شد از این موضوع اطلاع نداشته است. هارادینای وزیر کشور و رئیس اطلاعات کوزوو را به اتهام مخفی نگه داشتن عملیات نیروهای اطلاعاتی ترکیه از او، از کار برکنار کرد. قانونگذاران مخالف دولت، جامعه مدنی و رسانه های کوزوو از زمان افشای عملیات ترکیه در خاک این کشور، هارادینای را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

اتحادیه اروپا نیز سوم آوریل، به جمع اعتراض کنندگان به این اقدام پیوست و هر دو کشور ترکیه و کوزوو را به سبب عدم احترام به حقوق بشر سرزنش کرد. سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفت: ما ضرورت اجرای عدالت درباره تبهکاران را درک می کنیم، اما برای استرداد متهمان باید سلسله مراتب مورد پذیرش در سطح بین الملل رعایت شود.

گزارش المانیتور می افزاید به نظر می رسد سرزنش دو کشور توسط اتحادیه اروپا به سبب این عملیات اطلاعاتی، دست کم در کوزوو بی تأثیر نبوده است. مقامات این کشور درخواست پناهندگی یکی دیگر از معلم های ترکیه ای تبار را که در مدرسه وابسته به گولن فعالیت داشت، پذیرفتند. 
انتهای پیام/

عزم ترکیه در تعقیب و بازداشت همدستان گولن در کشورهای مختلف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار