در نشست خبری با اهالی رسانه مطرح شد؛

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میر کریمی در پردیس چارسو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور دبیر و مدیران بخش های مختلف آن و اهالی رسانه در پردیس چارسو آغاز شد.

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

در ابتدای نشست، نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش های مختلف از جمله جام جهان نما، بازسازی کلاسیک ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون های زخمی و ... انجام شد.

سپس رضا میرکریمی دبیر جشنواره در این مراسم گفت: برای جداسازی جشنواره جهانی از جشنواره ملی فجر کار کارشناسی مفصلی صورت گرفت و سیاست این بود که جلوی صرف هزینه بیش از حد گرفته شود و شاهد جشنواره باکیفیتی باشیم تا بیشترین استفاده برای کشور داشته باشد. از دو سال پیش مسئولیت این کار را با اتکا تیمی حرفه ای در زمینه بین الملل پیش بردیم.

وی افزود: سعی کردیم هم تراز شهرت و آوازه سینمای ایران جشنواره جهانی را برگزار کنیم و برای این منظور  هدفگذاری کوتاه مدت و بلند مدت انجام دادیم.کشورها و فیلمسازانی که هم آیین و هم آرمان ما هستند را مورد توجه بیشتر قرار دادیم و در همه نقاط دنیا دنبال دوست یابی هستیم. حیف است که از پتانسیل فرهنگی بالای ایران فقط در بحث سینما استفاده شود. ما در جشنواره جهانی و مسئولیت خودمان سعی کردیم اهداف جهانی تری داشته باشیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: آنچه که یک جشنواره را دارای شناسنامه می کند، این است که اهدافش مشخص باشد و جدای از تغییر سیاستمداران و مدیران، آیین نامه خودش را داشته باشد و متغیر نباشد. در این سه سال سعی کردیم اینگونه پیش برویم. هزینه تبلیغات ما برای شناساندن یک جای حرفه ای برای قرارهای حرفه ای سینماگران جهان خیلی پایین آمده است، زیرا سینماگران خودشان در سال های اخیر مبلغ ما شده اند. این افتخاری است که با تلاش و دلسوزی همه کسانی که جشنواره جهانی فیلم فجر برایشان مهم بوده است محقق شده است.

وی تاکید کرد: امسال مهمانان مهمی در جشنواره داریم و از بیش از 50 کشور جهان فیلم انتخاب و پخش کردن کار ساده ای نیست و آنهایی که جشنواره برگزار کرده اند می دانند که چه کار سنگینی است.

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

میرکریمی با اشاره به اهمیت داشتن دبیرخانه دائمی در طول سال عنوان کرد: ما سعی کردیم در طول سال فعالیت خود را دنبال کنیم و دائمی بودن دبیرخانه کمک زیادی به رسیدن به نظم کرد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما سال گذشته از فیاپف درخواست کردیم همه بخش های جشنواره را مورد ارزیابی قرار دهد. آنها در مجمع شان اعلام کردند جشنواره جهانی فیلم فجر می تواند جزو 15 جشنواره برتر جهان باشد و این یعنی بسیار از موانع که می گفت پیش پای برگزاری جشنواره واقعی جهانی در ایران باشد برطرف شده است.

میرکریمی ادامه داد: کاخ جشنواره از سال اول انتخاب و همکاری های خوبی شکل گرفت. البته جشنواره نیاز به کاخ مستقل و بزرگتر دارد. در این زمینه با شهرداری رایزنی صورت دادیم که بتوان به این مهم در زمان پیش رو دست پیدا کنیم. مدیریت ارتباطات و رسانه زحمات زیادی کشیدند و ابعاد مختلف و تاثیرگذار فعالیت کردند و امسال شاهد حضور خبرنگاران بین المللی هستیم. بیشترین بخش رضایت مندی از طرف مهمانان به حوزه تشریفات تعلق گرفت، چون افرادی که برای این حوزه انتخاب شدند آموزش های خوبی داشتند و به بهترین شکل پیش رفتند و از آن ها تشکر می کنیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تجهیز بخش کتابخانه ویدئویی جشنواره اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به فیلم های کوتاه و مستند و انیمیشن توجه ویژه داریم. به درخواست مهمانان جشنواره نمایش فیلم ها در بازار، 2 بار خواهد بود.

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

وی افزود: در بازار ۸۰ مهمان داریم که امسال اولویت با خریداران است و ۴۷ خریدار به بازار می آید. در هیچ جای دنیا اعلام نمی شود چند فیلم به فروش رفته است. ولی سال گذشته استقبال زیادی از این بخش شد و این نشان دهنده این است که آنها منافعی در اینجا دارند که حتی حاضر می شوند بلیت هواپیمای خود را خودشان خریداری کنند، اینجا بیایند و غرفه ای داشته باشند. از همین رو این علامت خوبی است که بازار را جدی بگیریم.

دبیر  جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد:  امسال هر فردی که قرار بود در جشنواره حضور داشته باشد، باید بیست دلار پرداخت می کرد. شاید این رقم زیاد نبود اما برای اعتبار جشنواره بسیار مفید واقع شد و به اعتبار آن افزود؛ چون جشنواره درجه یک دنیا چنین کاری را انجام می دهند. امسال بیش از 300 مهمان از 78 کشور جهان داریم که از سال گذشته بیشتر است. بخش دارالفنون هم یکی از بخش های جشنواره است که عملکرد بسیار خوبی داشت و امسال نیز خواهد داشت. همچنین ورک شاپ و اساتید درجه یکی داریم که قطعا اتفاقات خوبی رقم می زنند و خروجی مثبتی خواهند داشت.

میرکریمی ادامه داد: بخش بازار را به خاطر استقبال بسیار خوب بیشتر مد نظر قرار دادیم. حدود دو هزار ثبت نام داشتیم که یکصد و بیست فیلم از 45 کشور جهان پذیرفته شدند که متنوع هستند. سال گذشته اتفاقی شوم رخ داد و مساله تغییر پایتخت فلسطین مطرح شد. این شیطنت صهیونیست ها با واکنش جدی جهانیان مواجه شد و ما هم امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به این موضوع واکنش داریم و در بخش «زیتون های زخمی» فیلم های مهمی درباره مسایل فلسطین و منطقه خواهیم داشت. در سال گذشته بخش زیتون های زخمی به رویدادهای سوریه پرداخت، امسال جغرافیای آن را گسترده تر کردیم و خوشحالم آثار متنوع از کشورهای فلسطین و سوریه و یمن و میانمار داریم. اصولا جشنواره های آسیا کمتر دست به کشف می زنند، اما ما با بررسی و نشان دادن سینمای منطقه بالتیک که دیگر جشنواره های خارجی کمتر به آن می پرداختند، این رویکرد را تغییر دادیم تا به سینمای بالتیک توجه بیشتری شود و این برای ما اتفاق خوبی است.

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

وی افزود: نسبت به دنیای ورزش و محیط زیست بی تفاوت نبودیم. فیلم های خوبی در این بخش ها داریم که رونمایی می کنیم. همچنین باید اعلام کنم که الیور استون به جشنواره جهانی فیلم فجر می آید و برنامه مفصلی برای وی چیده شده است. همه آنچه اتفاق می افتد به پشتوانه سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است. همچنین دیگر حوزه هایی که شاید بی ارتباط با سینما باشند، با رویکرد هرچه آبرومندتر برگزار شدن جشنواره با ما همکاری کردند. زمان جشنواره امسال همزمان با اعیاد شعبانیه است و تدارکات خوبی در راستای این اتفاق در نظر گرفته ایم.

پس از پایان سخنان میرکریمی، نوبت به بخش پرسش و پاسخ ها رسید. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه این جشنواره هدف مشخصی را دنبال نمی کند، گفت: ما هر بخشی را که طراحی کردیم با فکر و اعتقاد بوده است. تعداد اتفاقات و برنامه های جشنواره با هدف طراحی شده است و جشنواره ما تنها جشنواره ای نیست که بخش های مختلفی دارد و دیگر جشنواره های معتبر جهان نیز بخش های مختلفی دارد. ما تلاش داریم جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و بتوانیم در جهان با وجهه ای فرهنگی حضور یابیم. خارجی ها ما را رصد می کنند. امسال ما همزمان با 3 جشنواره مهم جهانی چون مسکو و پکن برگزار می شویم ولی باز هم مهمانان خارجی حاضر هستند در جشنواره ما حضور یابند.

وی درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا عنوان کرد: شاید با بخش فیلمنامه حاتمی کیا مشکل داشته باشم اما از لحاظ ساخت،تکنیک و کارگردانی در سطح بالایی قرار دارد. ما از سرمایه گذار فیلم خواستیم فیلم شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند، ولی آنها ترجیح دادند که فیلم را اکران کنند. چون ما نمی توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، لذا فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم. من افتخار می کنم که فیلم مجید مجیدی را که به اذعان وزیر فرهنگ هند سطح کیفی آن از بسیاری از فیلم های هندی بالاتر است، در افتتاحیه اکران می کنیم.

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره پوسترهای بخش های مختلف جشنواره عنوان کرد: در طراحی پوسترها ما نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای سال گذشته تا جایی با استقبال رو به رو شد که از برخی پوسترها چندبار چاپ کردیم زیرا مهمانان خارجی می خواستند نمونه ای از پوسترها را با خود به کشورهایشان ببرند. ما می خواستیم عادت ها و کلیشه های قبلی در طراحی پوستر جشنواره ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.

میرکریمی در پاسخ به پرسش بعدی درباره سمت خود در سازمان سینمایی به عنوان مشاور بین الملل بیان کرد: مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر با مشاوره در امور بین الملل سینما از هم جدا نیستند. ما سایتی را طراحی کرده ایم که بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی است. بیش از 4700 فیلم در این سایت معرفی و به مرور تکمیل می شود. رونمایی این سایت را در جشنواره خواهیم داشت که به نوعی imdb سینمای ایران است.

وی درباره به کم رنگ بودن تعامل با رسانه های خارجی و توجه به سینمای ترکیه اظهار داشت: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم. در 2 دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم. حتما حضور رسانه های خارجی برای ما مساله مهمی است و شما همراه ما هستید. ولی واقعا نمی توان با همه رسانه های حاضر در جشنواره که بیش از 1500 رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.

میرکریمی درباره نوسانات دلار گفت: کارهای جشنواره خیلی زود شروع شده و بودجه ها قبلا بسته شده و در این دوره با مشکلی رو به رو نیستیم.  امیدوارم این شرایط اقتصادی گذرا باشد و به سال های بعد نرسد. پارسال هزینه برگزاری جشنواره، هشت میلیارد و ششصد میلیون تومان شد و امسال هشت میلیارد؛ اما با تمام مشکلاتی که پیش رو داشتیم تلاش می کنیم، بتوانیم جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

وی همچنین درباره مسئله حمایت از همه طیف فیلمسازان گفت: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم.

رایزنی با شهرداری برای احداث کاخ جهانی فجر/ تلاش برای جلوگیری از صرف هزینه های زیاد

میرکریمی در خصوص حضور فیلم اصغر فرهادی در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: برای اصعر فرهادی پیفام فرستادیم، اما شرکت پخش کننده اعلام کرد که فیلم آماده نمی شود و در حال آماده سازی آن برای رسیدن به جشنواره کن بودند.

وی درباره برگزاری جشنواره جهانی در شهرستان ها گفت: من افسوس می خورم که تمرکزگرایی کارهای فرهنگی در تهران است و شهرستان هایی که واقعا قدمت فرهنگی بالایی دارند، از برگزاری چنین اتفاقات فرهنگی بی نصیب می مانند. متاسفانه غفلت های زیادی در بخش فرهنگی انجام دادیم و بسیاری از مشکلات جامعه نیز از این مسئله نشات می گیرد. امیدوارم به جایی برسیم که به حوزه فرهنگ بیشتر توجه شود.

میرکریمی در خصوص همکاری های وزارت امور خارجه بیان کرد: وزارت امور خارجه همکاری بسیار خوبی داشتند و اهمیت این جشنواره را درک کردند و پشت آن هستند. امیدوارم مشکل چند مورد محدود ویزا هم به اتمام برسد و آن افراد به جشنواره برسند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار