جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد به چغندرکاران توصیه کرد از کشت بدون قرارداد خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، چغندر از دیرباز یکی از سه محصول قدیمی واستراتژیک آذربایجان غربی در کنار سیب و گندم بوده و سالیان درازی است که کشاورزان به صورت سنتی، اما با آگاهی مناسب از دانش کشت این محصول، وجود ادوات کشاورزی مورد نیاز از مرحله کشت تا برداشت و صرفه اقتصادی، بذر‌های پر بازده ایرانی و خارجی، این محصول را در مزارع خود می‌کارند.
سال ۹۶ بیش از ۶۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت چغندر قند بود که از این میزان ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار در مزارع شهر‌های جنوب استان و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به شهرستان مهابادبود.
چغندر کاران جنوب آذربایجان غربی سال گذشته با برداشت زیاد محصول چغندر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند.
کلیجی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مهاباد امسال در اطلاعیه‌ای از چغندرکاران خواست با توجه به اینکه در سالجاری کارخانه‌های قند استان امکان دریافت چغندر مازاد برقرارداد را ندارند و خروج چغندر از استان هم ممنوع است، نسبت به قرار داد کشت با شعبه‌های چغندر قند اقدام و از کشت بدون قرار داد خودداری کنند.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد هم در این باره گفت: در سال گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح زیر کشت چغندر قند را با توجه به ظرفیت هر شهرستان تعیین کرد و بر اساس ابلاغیه ۱ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشتی بود که برای چغندر کاران مهاباد تعیین شده بود که با توجه به درخواست کشاورزان منطقه، پیگیری‌های نماینده و فرماندار شهرستان، و نهاد‌های مربوطه توانستند سطح زیر کشت مجاز چغندر قند را کمی افزایش دهند و طبق قرار داد با کشاورزان منطقه ۱ هزار و ۷۵۰ هکتار عقد قرار داد شده است که باز هم کشاورزان با توجه به صرفه اقتصادی که چغندر قند دارد سطح زیر کشت این محصول را در منطقه به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار رساندند و تعارضات بخش کشاورزی و کشاورزان حالا دردسر ساز شده بود.
علیزاده افزود: محدودیت‌های کشت محصولات کشاورزی آب بر از زمانی مطرح شد که بحث کم آبی و به دنبال آن احیای دریاچه ارومیه به میان آمد.
رئیس بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در مورد نوین کردن سیستم‌های آبیاری مزارع چغندر گفت:سهم کشت چغندر قند به دلیل احیای دریاچه ارومیه محدود شده و کاهش پیدا کرده که این محدودیت‌ها با تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین و مکانیزه آبیاری برای محصولات آب بر نتیجه بخش خواهد بود.
علیزاده افزود:در بحث تجهیز زمین‌های کشاورزی منطقه‌ی ما پیشرفت چشمگیری نداشته و در باغات منطقه بیشتر استفاده می‌شود به طوری که میتوان گفت: از کل ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر، ۱۰ درصد در منطقه مجهز به سیستم نوین آبیاری است.
علیزاده اضافه کرد: کل استان بیش از ۲۰ درصد مزارع چغندر قند مجهز به سیستم نوین و مکانیزه آبیاری هستند.

انتهای پیام/خ

 

اطلاعیه جهاد کشاورزی مهاباد به چغندرکاران منطقه

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، چغندر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.