آلودگی نور؛ جدیدترین عامل ابتلای افراد به دیابت

نور مصنوعی برای مطالعه و انجام کار‌های دقیق مناسب است، اما این نور می‌تواند سبب ابتلای افراد به برخی بیماری‌های سخت درمان و حتی مرگ آن‌ها شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند آلودگی نور می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری هایی همچون دیابت، اضافه وزن و حتی سرطان شود.

نور مصنوعی که در زندگی مدرن انسان‌های امروزی جایگاهی ویژه دارد و در وسایلی همچون صفحه نمایش تلفن همراه، تلویزیون، تبلت، چراغ‌های خیابان، چراغ ماشین و نیز لامپ‌های سقفی در خانه و محل کار وجود دارند می‌توانند سبب ابتلای انسان‌ها به بیماری‌های مزمن سخت درمان شوند.


انسان‌ها در قرون قبلی در زمان تاریکی و شب به استراحت می‌پرداختند، اما تولید نور مصنوعی سبب شده است تا شب مانند روز روشن باشد و این اثر‌هایی منفی بر سلامت انسان می‌گذارد.

به ویژه چراغ‌های مهتابی که نور سفید تولید می‌کنند و نیز نور صفحه نمایش وسایل الکترونیکی که نور طیف آبی ساطع می‌کنند خطری جدی برای سلامت انسان‌ها هستند، زیرا سبب اختلال در ساعت بیولوژیک بدن انسان می‌شوند.

دانشمندان اعلام کرده اند نور الکتریکی مصنوعی چرخه روز و شب در بدن انسان را دگرگون می‌کند و یکی از دلایل ابتلای بانوان به سرطان سینه و در زنان و مردان ابتلا به چاقی، دیابت و افسردگی است.

///////آلودگی  از نور را جدی بگیرید//////آلودگی نور جدیدترین عامل ابتلای افراد به بیماری دیابت//////وقتی نور اتاق‌های خانه شما را مبتلا به دیابت می‌کند//////وقتی چلچراغ و لوستر‌ها سبب ابتلای شما به دیابت می‌شوند
کارشناسان تخمین زده اند اگر تولید روشنایی مصنوعی و استفاده از آن با همین نرخ فعلی ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۵۰ سیاره زمین دو برابر نسبت به قبل روشن‌تر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند بیش از ۸۳ درصد از جمعیت جهان و حدود ۹۹ درصد از مردمی که در قاره‌های اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند اکنون تحت تاثیر آلودگی نور قرار دارند و این خود یکی از دلایل شایع شدن ابتلا به بیماری‌های مزمن است.

نورقوی خودرو‌های سواری جدید نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد آلودگی نوری و ابتلای افراد به انواع بیماری هاست؛ کارشناسان اعتقاد دارند وقتی نور شدید ناشی از چراغ خودرو و موتور سیکلت‌ها به چشم افراد می‌خورد آن‌ها به دلیل شدت نور دچار درد و نیز دید تار می‌شوند و این خود می‌تواند منجر به تصادف شود.


انسان‌های امروزی به نسبت نسل‌های قبلی شب‌ها کمتر استراحت می‌کنندکه یکی از دلایل آن روشن بودن محیط است؛ به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت اتاق خواب کاملاً تاریک و در صورت امکان از چشم بند مخصوص خواب استفاده شود.

استفاده از پرده پنجره ضخیم برای استفاده در شب و تاریک کردن محیط می‌تواند از عارضه‌های ناشی از نور مصنوعی بر سلامت بدن انسان بکاهد، نور مصنوعی سبب دگرگون شدن میزان تولید هورمون ملاتونین، هورمون خواب می‌شود؛ به همین دلیل امروزه مشکل بی خوابی و بدخوابی در دنیا بسیارشایع شده است.

کارشناسان برای کم کردن اثر نور مصنوعی بر سلامت توصیه می‌کنند افراد از لامپ‌هایی با نور گرم در عوض نور سرد استفاده کنند، استفاده از میزان زیاد لامپ در لوستر و چلچراغ‌های خانه و محل کار به ویژه در شب می‌تواند سبب بی خوابی افراد شوند.


همچنین تنظیم نور اتاق‌های خانه و کم کردن قدرت آن‌ها در شب به افراد اجازه می‌دهد تا خوابی آرام و عمیق پیدا کنند.

امروزه دانشمندان در تلاش برای تولید فناوری روشنایی با مسدود کردن نور آبی اختلال کننده تعادل هورمون ملاتونین هستند تا سلامت انسان‌ها به خطر نیفتد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

آلودگی ناشی از نور را جدی بگیرید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.