شناسایی زوج های ناقل قطعی تالاسمی مینور در سیستان و بلوچستان

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: هزارو ۸۰۱ زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند.

 مجید سرتیپی مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:هزار و ۵۶۲ بیمار مبتلا به تالاسمی در استان خون دریافت می‌کنند.

 مجید سرتیپی افزود: هزار و ۸۰۱ زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در استان شناسایی و به آن‌ها مشاوره ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج ارائه شده است.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری از ۱۶ خرداد ماه ۹۵ کمپین شناسایی زوج‌هایی که آزمایش‌های تالاسمی پیش از ازدواج را انجام ندادند در مناطق روستایی و حاشیه شهر با همکاری داوطلبان سلامت ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در این مشاوره‌ها به آن‌ها آموزش داده می‌شود یا با هم ازدواج نکنند یا در صورت ازدواج اقدام‌هایی انجام شود که از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شود

سرتیپی گفت: این بیماران دارو‌های زیادی برای پیشگیری از عوارض تزریق خون مصرف می‌کنند، اما به دلیل تزریق‌های خون مکرر عوارضی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به نفوذ آهن در بعضی احشای بدن مثل کبد و ایجاد رسوب اشاره کرد.

انتهای پیام/گ

زوج های ناقل تالاسمی مینور در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار