در نشست خبری؛

جزئیات بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران تشریح شد

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران (خلیج فارس) در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

تئاتربه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالن کنفرانس تئاتر شهر، امروز (۲۸ فروردین) میزبان خبرنگاران و دعوت شدگان به نشست رسانه‌ای بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران (خلیج فارس) بود. نشستی که با حضور حسین عبداللهی دبیر جشنواره، مسعود حکیمی پور معاون مناطق، صادق برقعی مدرس معاون هنری و ... برگزار شد.

در ابتدای نشست، حکیمی نژاد معاون مناطق جشنواره گفت: امسال با رایزنی‌های بسیار موفق شدیم پس از سه سال جشنواره را احیا کنیم و تمام تلاشمان را کرده ایم تا این دوره به بهترین شکل ممکن برگزار شود. در جشنواره امسال ۲۴۴ اثر در قالب ایده به دست ما رسید که هیئت داوران در نهایت به ۱۵۳ اثر که به صورت فیلم ارسال شده بود، رسیدند. سپس هیئت بازبین ۹ اثر را برای بخش مناطق و یک اثر از دانشگاه خلیج فارس را به عنوان مهمان جشنواره انتخاب کردند.

وی افزود: امسال حوزه هنری مشارکت خوبی در بخش هدایا و میزبانی داشت.  حمایت مرکز هنر‌های نمایشی هم امسال به صورتی ویژه بود و دانشگاه خلیج فارس ۳ تا ۷ اردیبهشت ما را در برگزاری جشنواره همراهی می کند. قرار بر این شده که حوزه هنری استان بوشهر بسته وهدیه فرهنگی و پوشش مراسم اختتامیه را برعهده بگیرد. انجمن هنر‌های نمایشی ۳ سالن و تجهیزات را در اختیار جشنواره قرار خواهد داد و سازمان فرهنگی اجتماعی و گردشگری بوشهر هم تبلیعات محیطی را برعهده دارد. شورای شهر بوشهر هم کمک‌هایی شایانی کرد.

حکیمی ادامه داد: در مراسم اختتامیه از دو چهره برجسته علمی و هنری در این زمینه تقدیر خواهیم داشت و علاوه براجرا‌های مناطق، کارگاه‌های آموزشی توسط اساتید برجسته هنر‌های نمایشی برگزار می‌شود.

در ادامه، مسعود حکیمی نژاد به ارائه آماری در خصوص شرکت کننده‌ها پرداخت و گفت: بالاترین درصد شرکت کننده‌ها طبق روال سال‌های قبل، از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در بخش صحنه‌ای تهران و البرز و تجربه‌های اجرا، ۶۲۴ طرح و ایده اجرا به دست ما رسید که ۲۹۵ اثر بازبینی شد و ۷۵ اثر به مرحله دوم آمد و در نهایت تا ۲ اردیبهشت آثار برگزیده اعلام خواهد شد.  شرکت کننده‌های امسال جشنواره را، ۶۸ درصد آقایان و ۳۲ درصد خانم‌ها تشکیل دادند.

سپس، محمدی بخش گفت: تصمیم گرفتیم تا با در نظر گرفتن زمان یک هفته‌ای برای پژوهش، تداخل و اهمیت این موضوع را بالا ببریم.  ۴۷ چکیده در بخش رقابتی به دست ما رسید که در نوع خود تعداد بالایی بود. داور‌ها ۱۶ چکیده را به مرحله دوم رساندند و در نهایت ۱۲ مقاله به دست ما رسید که ۵ مقاله برای خوانش در هفته پژوهش برگزیده شد. در هفته پزوهش نشست‌های مختلف و خوانش مقاله‌ها  و نقد کتاب را خواهیم داشت.

وی افزود: ما با فراخوانی که به همه دانشجویان از رشته‌های مختلف دادیم، سعی کردیم گفتگو‌های بین پیوندی خوبی ایجاد شود. در بخش آموزش هم با توجه به احساس نیاز تعدادی ورکشاپ برگزار می شود. متن خوانی هم خواهیم داشت که از میان ۱۵۷ متن ارسال شده ۱۰ متن را کاندیدای این کار کردیم.

کوروش زارعی از فعلان تئاتر هم در این مراسم گفت: تیاتر واقعا مظلوم واقع شده و اصحاب رسانه یار دوازدهم ما هستند. مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری سالهاست کمک به نیرو‌های جوان در عرصه تئاتر را از وظایف خود می داند و کارنامه دو ساله ما گواه این موضوع است.

وی اظهار کرد: ما این کار را وظیقه ذاتی خودمان می دانیم. در دیدار دو سال پیش رهبری با دانشجویان، حضرت آقا سوالی مطرح کردند مبنی بر اینکه چرا تئاتر دانشجویی مظلوم واقع شده؟ رهبری در آن جلسه از ما خواستند کمک‌های لازم را در این زمینه کنیم و ما از همان زمان فرمایش رهبری را در دستور کارمان قرار دادیم. به طور مثال سال گذشته در جشنواره هر آنچه در توانمان بود را انجام دادیم.

در ادامه، سلیمان زاده معاون بخش بین الملل جشنواره گفت: در این بخش امسال، ۱۶ مهمان خارجی از ۱۰ کشور خواهیم داشت. کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، ژاپن، بنگلادش و ... . در بخش بین الملل، ۵ اثر نمایشی داریم و اتفاق جدید این دوره که در ادوار گذشته کمتر بوده، تعامل مشترک بین دانشجویان ایرانی و اساتید خارجی است.

وی افزود: امسال تعامل سه جانبه‌ای با دانشجویان ایرانی خارجی و اساتید خارجی خواهیم داشت. ورکشاپی از یک کارگردان شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته از کشور فرانسه، با کاری به نام «منزل به منزل» خواهیم داشت. از ژاپن هم ورکشاپی خواهیم داشت. بیش از ۹۰ ساعت کلاس آموزشی از جمله کلاس‌های پرسش و پاسخ هم خواهیم داشت.

عبداللهی، دبیر جشنواره در پایان این نشست خبری گفت: استان بوشهر زیرساخت‌های خوبی برای کار دارد و امیدواریم سال‌های آینده تعداد استان‌های شرکت کننده در این جشنواره گسترش پیدا کند.

وی در خصوص بودجه امسال جشنواره گفت: امسال سعی کردیم از هزینه‌ها کم کنیم و چند حامی خوب داشتیم؛ آن هم از دل مدیرانی که خودشان هنری بودند. این جشنواره خاستگاه خیلی از هنرمندان امروز است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار