در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتشار اوراق قرضه عاملی برای افزایش نقدینگی و تورم در کشور

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: انتشار اوراق خزانه باعث افزایش پایه پولی کشور می‌شود، اما به دلیل همگام نبودن تولید با افزایش نقدینگی، تورم در کشور افزایش می‌یابد.


انتشار اوراق قرضه عاملی برای افزایش نقدینگی و تورم در کشورابراهیم بهادرانی مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: انتشار اوراق قرضه و خزانه در قانون بودجه کشور پیش بینی شده است، اما به دلیل تبعات آن در افزایش میزان نقدینگی باید احتیاط بیشتری کرد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: دولت از طریق انتشار اوراق خزانه و قرضه برای انجام برخی از پروژه‌ها که منابع مالی مورد نیاز را برای انجام آن را ندارد، اقدام به انتشار اوراق می‌کند و معمولا در پایان سررسید اوراق بدهی خود را پرداخت کند.

به گفته وی؛ تفاوت اوراق قرضه و خزانه در مدت دار بودن اوراق قرضه است که بالتبع سود بانکی آن را افزایش می‌دهد.

وی با انتقاد از انتشار اوراق قرضه برای پرداخت بدهی‌های جاری دولت، اذعان کرد: متاسفانه استفاده از اوراق قرضه در کشور محدود به تامین منابع مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی نمی‌شود و برای پرداخت بدهی‌های دولت و تامین هزینه‌های جاری نیز اقدام به انتشار اوراق خرانه از سوی دولت می‌شود.

بهادرانی بیان کرد: انتشار اوراق خزانه باعث افزایش پایه پولی کشور می‌شود و به دلیل اینکه تولید همگام با این افزایش نقدینگی رشد نداشته است، تورم در کشور افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نرخ سود اوراق بر منابع بانکی تولید نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت، تصریح کرد: نرخ بالای سود اوراق قرضه در مقابل سود بانکی، باعث خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها و خرید اوراق قرضه می‌شود و بانک‌ها را برای تامین تسهیلات بخش تولید با مشکل مواجه خواهد کرد.

بهادرانی با بیان اینکه بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد، یادآور شد: بانک مرکزی به دلیل نداشتن استقلال مالی به محلی برای تامین کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شده است و با چاپ اسکناس برای تامین منابع مالی دولت، تعادل اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین دولت باید مطابق قانون ششم توسعه، کوچک سازی دولت را آغاز کند تا هزینه جاری آن کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

نرخ سود اوراق بر منابع بانکی تولید، تاثیر منفی خواهد گذاشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار