صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد:

پیش‌بینی رشد ۴ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ با ۰.۲ نقطه درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی قبلی، ۴ درصد برآورد شده است.

پیش‌بینی رشد ۴ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین نسخه از گزارش دوره‌ای معروف خود با عنوان «چشم‌انداز اقتصادی جهان»، از تداوم روند رو به رشد اقتصاد جهانی خبر داد.

این نهاد بین‌المللی در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که روند بهبود اقتصاد جهانی، در سال جاری میلادی نیز با نرخ رشدی معادل 3.9 درصد ادامه خواهد یافت؛ نرخ رشدی که نسبت به سال گذشته 0.1 نقطه درصد افزایش نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول همچنین انتظار دارد در سال 2019 نیز نرخ رشد اقتصاد جهانی رقمی در حدود 3.9 درصد باشد. پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی جهان در سال‌های 2018 و 2019 رقم 3.9 درصد بود که در گزارش جدید نیز هیچ تغییری نکرده است.

در گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2018 با 0.2 نقطه درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی قبلی، 4 درصد برآورد شده است که البته در قیاس با نرخ رشد سال 2017 حدود 0.3 نقطه درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر این، طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم و نرخ بیکاری در ایران نیز در سال جاری میلادی به ترتیب 12.1 و 11.7 درصد خواهد بود و مازاد حساب جاری ایران به 7 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در مورد عملکرد اقتصاد ایران در سال 2019 نیز از رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی، تورم 11.5 درصدی و بیکاری 11.6 درصدی حکایت دارد.

نرخ رشد اقتصادی ایران بالاتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه خواهد بود

نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2018 و 2019 بالاتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان خواهد بود، همچنان که در سال 2017 نیز این وضعیت برقرار بوده است. صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان در سال 2018 را 3.4 درصد برآورد کرده است که در قیاس با نرخ رشد سال گذشته 0.8 نقطه درصد افزایش نشان می‌دهد. شایان ذکر است که صندوق بین‌المللی پول در محاسبات آماری خود ترکیه را از بین کشورهای خاورمیانه حذف نموده و جزو اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه اروپایی طبقه‌بندی می‌کند.

نکته بسیار مهمی که در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول به چشم می‌خورد، افزایش نرخ رشد پیش‌بینی شده برای اقتصادهای بزرگ جهان در قیاس با گزارش قبلی است. کارشناسان مهم‌ترین نهاد پولی جهان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی آمریکا به 2.9 درصد (0.6 نقطه درصد بالاتر از پیش‌بینی قبلی) برسد و اقتصاد چین نیز رشدی 6.6 درصدی (0.1 نقطه درصد بالاتر از پیش‌بینی قبلی) را تجربه کند. نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو نیز 2.4 درصد برآورد شده است که 0.5 نقطه درصد بالاتر از پیش‌بینی قبلی است.

پیش‌بینی رشد ۴ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار