مدیر کل سنجش ازدور سازمان فضایی ایران؛

لزوم توسعه و پیشرفت تکنولوژی در حوزه علوم فضاپایه

مدیر کل سنجش ازدور سازمان فضایی ایران به گسترش تکنولوژی بر لزوم کاربردی و تجاری کردن علوم تأکید کرد.

مدیر کل سنجش ازدور سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با اشاره به گرایش‌های مختلف درعلوم فضاپایه گفت: این علوم نیزبا توجه به گسترش و پیشرفتی که در عصر حاضر داشته است شامل گرایش‌های مختلفی است که فعالیت‌های علمی و پژوهشی به صورت بسیار تخصصی در این حوزه‌ها انجام می‌شود.

علی صادقی نائینی با اشاره به گسترش تکنولوژی بر لزوم کاربردی و تجاری کردن علوم تأکید کرد و گفت:مشخصه عصر حاضر پیشرفت چشمگیر در حوزه‌های مختلف علم و دانش است با پیشرفت علوم ابعاد مختلفی از حوزه‌های متنوع علمی نیز مورد وارسی و تحقیق قرار گرفته است به عبارتی دیگر علم در هز حوزه‌ای شامل مجموعه‌ای از گرایش‌ها و زیر مجموعه‌های پزوهشی می‌شود.

وی با تأکید برجنبه‌های کاربردی علوم فضاپایه در جامعه و در زندگی شهروندان افزود: با بکار گیری این فناوری ضمن شناخت و مطالعه وضعیت پدیده‌های مرتبط با مخاطرات، متولیان حوزه مدیریت بحران می‌توانند راهکار‌های سریع‌تر و مفیدتری را برای مقابله یا کاهش مخاطرات در برنامه‌های اجرایی خود در نظر بگیرند.

صادقی نائینی ادامه داد: سازمان فضایی ایران مرکزی را به نام ماهدشت در حوالی تهران راه اندازی کرده است که از طریق آن به صورت روزانه پدیده‌هایی همچون گرد و غبار، آتش‌سوزی، برف، پهنه‌های آبی مانند دریاچه ارومیه را مورد پایش قرار می‌دهد.

ماهواره‌ها زیرساخت های اصلی سازمان‌های فضایی

در ادامه محمد حسن نیا، رئیس اداره طراحی و توسعه ایستگاه‌های زمینی با اشاره به کاربرد‌ها و خدمات ماهواره‌ای گفت: در مورد کاربردی کردن خدمات ماهواره‌ای دو حوزه صنایع فضایی و خدمات فضایی قابل ذکر هستند در بخش صنایع فضایی بر صنعت، ابزار‌ها و امکانات سخت افزاری علوم فضاپایه تاکید می‌شود و در بحث خدمات نیز موارد استفاده از فعالیت ماهواره‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ماهواره‌ها را زیرساخت اصلی سازمان‌های فضایی دانست و اظهار داشت: حوزه صنایع ماهواره ای، از ابتدای طراحی، ساخت، پرتاب، در مدار قرار گرفتن ماهواره تا پایان ماموریت ماهواره محل توجه و بحث است. اما بخش خدمات صرفا پس از قرار گرفتن ماهواره در مدار زمین مطرح می‌شود.

رئیس اداره طراحی و توسعه ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران ادامه داد: ماهواره‌ها با توجه به ماموریت‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است دارای کاربرد‌های ویژه‌ای هستند ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره‌های SNG با کاربرد رسانه ای، ارتباط‌های بانکی، ماهواره‌های USO برای خدمات اجباری به مناطق دور افتاده و ... در این زمینه قابل ذکر هستند.

کارشناس برنامه و بودجه سازمان فضایی ایران در ادامه تشریح توسعه کسب و کار‌های علوم فضا پایه با اشاره به سهم این علوم در اقتصاد جهانی گفت: اقتصاد در این حوزه به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود بخش دولتی شامل ۲۴ درصد فعالیت‌ها و بخش خصوصی نیز ۷۶ درصد از آن را در بر می‌گیرد.

اژدری در زمینه پتانسیل‌های اقتصاد در حوزه علوم فضاپایه اظهار داشت: از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ قتصاد مربوط به این حوزه حدود ۸ درصد رشد داشته است پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ سهم این علوم در اقتصاد جهانی به بیش از ۱.۱ تریلیون دلار برسد.

وی ایالات متحده، چین و روسیه را سه کشور دارای بیشتری سرمایه گذاری در حوزه علوم فضاپایه دانست.

در این نشست همچنین طاهرزاده کارشناس سنجش از دور سازمان فضایی ایران به ارائه برنامه ها، امکانات، طرح‌ها و ساختار سازمان فضایی ایران پرداخت.

در ادامه تشریح کسب و کار‌های علوم فضاپایه، رئیس گروه نجوم سازمان فضایی نیز بر اهمیت نرم افزار‌های ماهواره‌ای در حوزه گوناگون خدماتی به عنوان عوامل شتاب دهنده کسب و کار‌های فضاپایه تکید کرد.

در این نشست همچنین کارشناسان سازمان فضایی به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.

سمینار توسعه کسب و کار‌های فضا پایه با حضور جمعی از اساتید، محققان، سازمان‌های متولی و دانشجویان با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در دانشگاه یزد برگزار شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار