سیر نزولی جمعیت جوان استان یزد روندی هشدار دهنده دارد

مدیرکل اداره ثبت احوال استان یزدگفت:سالانه ۲۵ هزار نفر از گروه جوان استان یزد به جمعیت میانسالی وارد می‌شوند.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با بیان اینکه کشور در حال حاضر در بهترین وضعیت باروری قرار دارد، افزود: سالانه ۲۵ هزار نفر از گروه جوان استان یزد خارج و به جمعیت میانسالی وارد می‌شوند.

مکرمی افزود: فعلا نیروی جوانی فقط در حال جایگزینی است و هیچ‌گونه افزایشی ندارد پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده روند موالید کاهش یابد، چون ازدواج کاهش یافته است.

وی گفت: در سال گذشته ۷۰۷۶ واقعه ازدواج و ۱۶۶۰ مورد طلاق ثبت شده است یعنی در هر ۲۴ ساعت ۱۹ ازدواج و ۵ مورد طلاق اتفاق افتاده است.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان یزد در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار سند هویتی کاغذی در اداره ثبت احوال استان یزد وجود دارد.

محمدعلی مکرمی گفت: در سال ۹۶ جمعیت کشور به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسید و جمعیت استان یزد نیز یک میلیون و ۱۶۷۳۳۸ نفر است. یعنی ۱.۴۴ درصد جمعیت کشور متعلق به استان یزد است.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد جمعیت، شهری و ۱۵ درصد جمعیت نیز روستایی است. نسبت جنسیتی جمعیت استان هم ۱۰۶ به ۱۰۰ است یعنی به ازای هر ۱۰۶ مرد ۱۰۰ زن وجود دارد.

مدیرکل ثبت احوال یزد اظهار داشت: در سال گذشته ۶۵۶۰۰ مورد صدور ،تعویض،شناسنامه بزرگ‌سال داشته‌ایم و ۸ هزار مورد شناسنامه المثنی در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱۳۷۶ استعلام کاغذی داشته‌ایم، گفت: سعی می‌کنیم در سال ۹۷ استعلام‌های کاغذی را به حداقل برسانیم.

مدیرکل ثبت احوال یزد خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۴۶۲۶ مورد ثبت ولادت داشته‌ایم یعنی در هر ۲۴ ساعت ۶۷ نوزاد به دنیا آمده است.این تعداد ۳ درصد از تعداد دلادت سال ۹۵ کمتر بوده است تعداد فوتی‌های سال گذشته نیز ۴۷۲۳ مورد بوده یعنی در هر ۲۴ ساعت ۱۳ نفر فوت کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال ۹۵، ۳ درصد افزایش داشته است.

مکرمی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۹۹ درصد ثبت ولادت و وفات در مهلت قانونی انجام گرفته، یادآور شد: مهلت اعلام برای ثبت ولادت نوزاد ۱۵ روز است و اگر از این زمان بگیرد طبق قانون جرم محسوب می‌شود و هزینه آن نیز افزایش می‌یابد. مهلت اعلام وفات طبق قانون ۱۰ روز است.

وی اضافه کرد: مبلغ ثبت ولادت در مهلت قانونی ۱۵ روزه ۱۰ هزار تومان است در حالی که اگر بعد از این مهلت مراجعه شود تا ۳ ماه مبلغ ۳۰ هزار تومان و تا از ۳ ماه به بعد هم مبلع ۵۰ هزار تومان می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال یزد تأکید کرد: در سال گذشته ۷۰۷۶ واقعه ازدواج ثبت شده است یعنی در هر ۲۴ ساعت ۱۹ ازدواج و ۱۶۶۰ مورد طلاق یعنی در هر ۲۴ ساعت ۵ مورد طلاق اتفاق افتاده است.

مکرمی عنوان کرد: آمار ثبت ولادت شهری ۱۱۴۴۶ مورد پسر و ۱۰۸۴۵ مورد دختر بوده است. در روستا نیز ۱۲۱۴ مورد ثبت ولادت پسر و ۱۱۲۱ مورد دختر داشته‌ایم. به عبارتی ۱۲۶۶۰ مورد ثبت ولادت پسر و ۱۱۹۶۶ مورد ثبت ولادت دختر در سال ۹۶ داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵ مورد سه‌قلوزایی و ۳۴۷ مورد دوقلوزایی داشته‌ایم، گفت: اسامی امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، علی، حسین، امیرعباس، محمد، علیرضا، محمدطه و محمدحسین ۱۰ اولویت اسامی پسران در استان یزد در سال ۹۶ بوده است.

مدیرکل ثبت احوال یزد اضافه کرد: اسامی فاطمه، زهرا، زینب، حلما، نازنین زهرا، ریحانه، یسنا، فاطمه زهرا، ثنا و محیا ۱۰ اولویت اسامی دختران در استان یزد در سال ۹۶ بوده است.

مکرمی با بیان اینکه استان یزد در طلاق در بین استان‌های کشور رتبه ۲۶ ام را دارد افزود: میانگین سن ازدواج در سال گذشته ۲۷.۹ سال در آقایان و ۲۳ سال در خانم‌ها بوده است میانگین سن طلاق نیز در آقایان ۳۶ سال و در خانم‌ها ۳۱ سال است.میانگین سن مادر‌ها در ولادت هم ۲۸.۵ سال بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومور‌های مغزی و بیمار‌های تنفسی از عوامل اصلی فوت هستند، اظهار داشت: میانگین سن وفات آقایان ۶۵ سال و خانم‌ها ۷۱ سال بوده است.

انتهای پیام/ی

استان یزد در طلاق در بین استان‌های کشور رتبه بیست وششم  را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار