هشدار درباره زمین لرزه جدید

از آنجا که لرزه اصلی در عمق کم (۱۸ کیلومتر) رخ داده، پسلرزه‌ها نیز در همین محدوده و قاعدتا کم ژرفا در محدوده کمتر از ۱۰ کیلومتر می‌توانند رخ دهند.

هشدار درباره زمین لرزه جدیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  پیش از ظهر پنجشنبه زلزله‌ای به قدرت ۵.۹ ریشتر حوالی کاکی در استان بوشهر را لرزاند که خوشبختانه کانون آن در کوه‌ها و مناطق غیرمسکونی بوده و خسارت یا تلفاتی نداشت.

با این حال رییس مدیریت بحران استان که در بخش کاکی حضور یافته بود، گفت: با توجه به شدت زلزله امروز و عدم وقوع پس لرزه، احتمال زلزله مجدد وجود دارد.

قائدی ادامه داد: مردم و مسئولین آمادگی لازم را برای شرایط احتمالی داشته باشند.

زلزله بوشهر ۵ سال قبل هم رخ داد

مهدی زارع، استاد مرکز لرزه نگاری کشور هم با بیان اینکه زلزله امروز کاکی سابقه دار است نوشت: تقریبا تمام کشته شدگان زلزله ۵ سال پیش در بخش شنبه (مجاور منطقه زلزله امروز) مربوط به سکونت مردم در خانه‌های نامقاوم و بدون تاب آوری در مقابل زمین لرزه – از نوع مسکن روستایی، با دیوار‌ها و سقف سنگین بود.

آن زلزله که ۲۰ فروردین ۹۲ در بخش شنبه رخ داد، تمامی ۳۷ کشته زمین لرزه مربوط به شهر شنبه و روستا‌های این بخش بود.

نکته حائز اهمیت آن است که مردم در بعضی از منازل که حتی در آن بنایی جدید با داشتن شناژ نیز احداث شده بود، باز به سکونت در این ساختمان‌های جدید – به دلایل فرهنگی و روانی – رغبت نشان نداده اند.

در ۵ کیلومتری غرب شنبه و در دشت زال، نمونه‌ای جالبی از روانگرایی مشاهده شد. همچنین در شرق گنبد نمکی (کوه نمک) وجود گسیختگی سطحی به صورت یک روند با طول تقریبی – و قابل دنبال کردن در حدود ۲ کیلومتر- در راستای تقریبی شمالی جنوبی قابل توجه بود.

البته این گسیختگی‌های سطحی را به سختی می‌توان به طور مستقیم به گسلش سطحی زمین لرزه‌ای مرتبط نمود.

زلزله شنبه در ساعت ۱۶:۲۲ اتفاق افتاد و از این دیدگاه باید گفت که از خطر بزرگی (نظیر رخداد زلزله در ساعات میانی روز و در وقت باز بودن مدارس، و یا ساعات نیمه شب و موقع خواب مردم که می‌توانست به تعداد کشته‌ها بسیار بیافزاید) فرار کردیم.

از آنجا که لرزه اصلی در عمق کم (۱۸ کیلومتر) رخ داده، پسلرزه‌ها نیز در همین محدوده و قاعدتا کم ژرفا در محدوده کمتر از ۱۰ کیلومتر می‌توانند رخ دهند.

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: حوادث ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.