باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سَر هم بندیِ پیچ و مهره، به تولید ملی کمک نمی‌کند/ واردات فناوری و تکنولوژی پیش نیاز حمایت از کالای ایرانی

صنعت کشور سالهاست که دچار عارضه مونتاژ کاری شده و گاهی شاهدیم برخی با واردات قطعات مُنفصِله، محصول مونتاژ شده را تحت عنوان تولید داخلی عرضه می‌کنند.

سَرِ هم بندیِ پیچ و مهره، به تولید ملی کمک نمی‌کند/ واردات فناوری و تکنولوژی پیش نیاز حمایت از کالای ایرانی به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست به موضوع تولید ملی و ضرورت توجه به آن تاکید می شود و باوجود برگزاری نشست ها، سمینارها و میزگردهای بسیار، همچنان پای تولید بومی و داخلی در بسیاری از بخش ها لَنگ می زند که این نارسایی خود معلول عوامل بسیاری است.

توسعه و تقویت تولید ملی یا داخلی یا حمایت از کالای ایرانی، عبارات و واژگانی است که از حیث معنا و مفهوم در یک قالب می گنجد و به واقع هر آنچه نسبت به حمایت حداکثری از کالای ایرانی یا تقویت بُنیة تولیدی به توفیقات بیشتری نائل شویم به همان میزان در شکوفایی و توسعه پایدار اقتصادی، ضریب موفقیت ها افزون تر خواهد شد.

فارغ از مزایا و دستاوردهای حمایت از کالای ایرانی که در طی روزهای گذشته به کَرات به ابعاد آن پرداخته شده، نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که برخی از فعالان حوزه صنعتی، با وارداتِ قطعاتِ مُنفَصِلِه به سَرِ هَم بَندی پیچ و مهره یا به تعبیری مونتاژ کاری مبادرت می ورزند و محصول حاصِلِه را تحت عنوان تولید ملی ، رَوانه بازار می‌کنند ، رَویه و رویکردی که شوربختانه باید به آن عنوان خود فریبی یا دیگر فریبی را اطلاق کرد، زیرا واضح است که چنین محصولاتی از اصل و اساس در قالب تولید داخلی نمی گنجد و زمانی می توان یک محصول را تولید بومی نام نهاد که قطعات منفصله آن نیز در داخل کشور تولید و عرضه شود؛ در این میان برخی از کارشناسان و فعالان حوزه صنعتی حتی کالاهایی که برخی  از قطعات مورد نیاز آن، از آن سوی مرزها وارد کشور می شود را در قالب تولیدِ ملی نامگذاری می‌کنند.

احمد رستمی، یکی از فعالان عرصه صنعت و تولید در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت دوری جستن از رویه مونتاژ کاری در میان برخی از تولیدکنندگان اظهار کرد: اهمیت تولید داخلی تنها به عرضه کالا و بیرون آمدن محصولی از یک واحد تولیدی بزرگ، متوسط یا کوچک خلاصه نمی شود ، بلکه آنچه حائز اهمیت است به استقلال کشور از حیث اقتصادی و صنعتی و عدم وابستگی به فلان کمپانی یا تولیدکننده خارجی معطوف می شود.

وی افزود: زمانی که بر ضرورت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید می شود ، مواردی همچون عدم خروج ارز از کشور ، توسعه فرصت های شغلی ، رونق تولید ، بالا رفتن فضای رقابتی میان تولیدکنندگان و فرهنگ استفاده و مصرف کالای داخلی مد نظر قرار می گیرد در غیر این صورت ، بَستَنِ پیچ و مهره و نصب قطعات منفصله وارداتی به یکدیگر ، دستاوردهای مذکور را در پِی نخواهد داشت و به تبع نمی توان آن را در زُمرِة تولیدات داخلی محسوب کرد.

این فعال حوزه صنعت و تولید در غرب استان تهران بیان کرد : این موضوع را (مونتاژ کاری) حتی در برخی صنایع بزرگ تولیدی ایران نیز شاهد هستیم  اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که فلسفه تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی ، تنها یک نام و عبارت نیست؛ بلکه اهمیت آن به دستاوردها و توفیقاتی معطوف می شود که در سِیرِ تولید برای کشور حاصل می شود در غیر اینصورت، یدک کشیدن عنوان کالای ایرانی در پوشش مونتاژ کاری افتخاری نیست که برخی آن را مایع بالندگی کشور قلمداد کنند و اساسا نظر مقام معظم رهبری نیز به موضوع تولید داخلی ، مونتاژ کاری نبوده و نیست.

ضرورت واردات تکنولوژی و دانِشِ فنی روزِ دنیا

چندی پیش، مجتبی خسرو تاج، معاون وزارت صنعت،معدن و تجارت راهکار فاصله گرفتن از فرهنگ مونتاژ کاری را در اِتِکای به تکنولوژی و دانش روز دنیا بیان کرد.

وی معتقد است؛ یکی از دلایل  بروز این نارسایی (مونتاژ کاری) را باید در ضعف آکادمیک کشور (در برخی حوزه ها) جستجو کرد.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت می گوید: باید نظامِ علمی و دانشگاهی کشور در تقویت داده هایِ خود به ضریبی از توفیق نائل شود که ضعف ها و کاستی های صنعت و تولید داخلی را تشخیص داده و با واردات تکنولوژی و دانش فنیِ روز دنیا ،کمک حالِ تولید کننده داخلی باشد.

به زعم خسرو تاج می توان همچون حوزه هایی مثل هوا فضا، پتروشیمی، نانو و...که با اتکای به دانش فنیِ بومی، موفقیت های بسیاری را کسب کرده‌ایم در دیگر حوزه ها و عرصه های صنعتی و تولیدی چنین توفیقاتی را استمرار بخشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: می‌توان به جای واردات قطعات منفصله و مونتاژ کاری با واردات فناوری و تکنولوژی روز دنیا، تولید داخلی را با تحولات چشمگیر و سازنده ای همراه کرد و این امر ضرورتی است که با مدیریت واردات ، تسهیل و قابل حُصول خواهد شد.

پشت پرده واردات قطعات منفصله و مونتاژ کاری چیست؟

برخی از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی  افزایش مونتاژکاری در صنعت کشور را ناشی از نگاه سود محورِ برخی از فعالان اقتصادی قلمداد می کنند.

حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به تعرفه هایی که برای واردات کالا با هدف حمایت از تولید داخلی وضع می شود ، اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان برای شکستن و دور زدن تعرفه ها، با وارداتِ خُرد و قطعاتِ مُنفصله که به مراتب تعرفه بسیار کمتری برای آن تعریف شده ، به سَرِ هَم بندی آن و پیچ و مهره کردن این قطعات در داخل کشور مبادرت می ورزند.

محمودی اصل با بیان اینکه ضرورت چاره اندیشی و مقابله با آن با اتخاذ تدابیر هوشمندانه احساس می شود، گفت: برخی از تولیدکنندگان گاهی یک قطعه را به 5 قسمت تقسیم می کنند و با وارد کردن آن از مبادی متعدد به داخل کشور، آن را به یکدیگر پیچ و مهره می‌کنند ، روشی که در عمل حمایت از تولید داخلی و وضع نظام تعرفه ای در راستای تقویت تولید داخلی و پشتیبانی از کالای ایرانی را خنثی و بی اثر می‌کند.

واردات تکنولوژی و دانش پیشرفته از چین در اولویت قرار گیرد

در طول سالیان اخیر،کشور چین به یکی از مبادی اصلی واردات به ایران مبدل شده و آنقدر بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی و تاجران به واردات محصولات بی کیفیت از این کشور اقدام کرده‌اند که کالاهای چینی در ایران به محصولاتی بی کیفیت  معروف شده اند.

این در شرایطی است که چین یکی از کشورهای صنعتی جهان به شمار می رود و کالاهای این کشور در بسیاری از بازارهای قدرتمند و صاحب نام دنیا، عرضه و به فروش می رسد ، اما مشکل اینجاست که واردکنندگان ایرانی در انتخاب محصولات چینی به خرید تولیدات بی کیفیتِ کشور مذکور علاقه مند هستند که البته ریشه این امر را نیز باید در سودجویی این افراد جستجو کرد.

در همین ارتباط، علی دهقانی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: باید واردات تکنولوژی و فناوریِ بِروزِ چین در اولویت فعالان تولیدی و اقتصادی قرار گیرد و در صورت پیشِه کردن چنین رویه ای، حتی الامکان از رویکرد مونتاژ کاری فاصله خواهیم گرفت.

مجموعه اظهارات و مرقومات فوق نشان می دهد برای حمایت از کالای ایرانی باید تمامی بخش های جامعه با همسویی و همگرایی هر چه بیشتر نسبت به حمایت از کالای ایرانی و توسعه تولید داخلی ، هِمت گُمارند ، امری که حصول آن مستلزم نگاه مسئولانه به کشور ، آینده این مرز و بوم و تعصب ملی و برنامه ریزی دقیق و مدون است.

به طور قطع  در چنین شرایطی نه تنها بستر واردات تکنولوژی و فناوری روز دنیا هموارتر خواهد شد، بلکه می توان با اتکای به جوانان این مرز و بوم، در ایجاد و عرضه تکنولوژی بومی نیز موفق عمل کرد، در غیر اینصورت ساخت فلان یخچال یا فلان خودرو با واردات قطعات منفصله آن از خارج ، تحت عنوان تولید ملی ، مسیر اشتباهی است که خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور در پِی خواهد داشت.

گزارش : ناصر رمضانی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
انشاالله همه مون قدر کشورمون رو بدونیم و برای پیشرفت کشور تلاش خالصانه داشته باشیم.باید تولید داخل از یه جایی شروع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کدام خودرو بصورت 100% در کشور تولید می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
حتی اگر تمامی قطعات هم تولید داخلی باشد باز ماشین آلات که با آنها این قطعات را می سازند یا خارجی اند یا مونتاژ شده اند پس نباید انتظار داشت که با افزایش نرخ ارز صادرات رونق پایداری بگیرد و حتی ماشین آلات کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیستند
Germany
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خواهشمندم به مشکلات مردم هم رسیدگی کنید
آخرین اخبار