مدیر پیام رسان ایتا گفت: به عمد پیام رسانی کاملا شبیه تلگرام طراحی کرده‌ایم که حتی تغییری در شرایط تبلیغ در کانال‌ ها ایجاد نشده و برای کاربرانی که اینترنت را با تلگرام تجربه کرده‌اند نیز آسان است.

مهاجرت از تلگرام به ساده‌ترین روش ممکن/ مشابهی برای تلگرام بدون تغییر شرایط تبلیغ برای کانال هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا به سوالاتی درباره کسب و کارهای پیام رسان در ایران و پیش بینی جهت‌گیری فضای مجازی در کشور پاسخ داد و درباره ابهامات کاربران درباره شائبه وابستگی این پیام‌رسان به یک نهاد فرهنگی، علت توقف عضوگیری و کندی موقتی در برخی ساعات روز و زمان ارایه نسخه IOS این پیام رسان شفاف‌سازی کرد.

*برای انحراف فکر مردم، تعریف حریم شخصی را تغییر داده‌اند

غفاری در پاسخ به نگرانی‌های کاربران از حریم خصوصی در پیام رسان های بومی گفت: حفظ حریم خصوصی افراد یکی از دغدغه‌های اصلی پیام‌رسان ها است و از اینجا ناشی می شود که سازمان ها و نهادهایی علاقه دارند به اطلاعات مردم دسترسی داشته باشند. تاکنون درباره حریم شخصی در کشور مقررات وجود داشت اما قوانین به اندازه لازم شفاف و میزان دسترسی ها و میزان پاسخگویی مشخص نبود که اکنون ابلاغیه جدید قوه قضاییه و فتوای رهبری درباره حکم نقض حریم شخصی کاربران در فضای مجازی، حدود قوانین را مشخص کرده است.

وی ادامه داد: اما معتقدم قانون آخر کار نیست بلکه اول کار است و فرهنگ‌سازی برای مجریان قانون ادامه راه است که نخواهند از اطلاعات یک پیام رسان سوء استفاده کنند.

مدیر ایتا تاکید کرد: نظر رهبری درباره حریم خصوصی کاربران در شبکه های پیام رسان بومی می‌تواند راهگشایی برای اجرای صحیح قانون حریم خصوصی باشد.


بیشتر بخوانید: برتری پیام رسان‌های داخلی در حوزه اشتغال


غفاری با بیان اینکه درباره حریم شخصی دو موضوع باید از هم تفکیک شود، گفت: تلگرام با این نکته که به نهادی اطلاعات نمی‌دهد مخاطبان را قانع کرده که پیام رسانی که اطلاعات نمی‌دهند امن هستند. با تبلیغات تلگرام مخاطب احساس می کند پاسخگو نبودن تلگرام در برابر همه یک مزیت است اما در واقعیت وقتی به پرونده های قضایی و انتظامی نگاه می‌کنیم نتیجه پاسخگو نبودن و فعالیت غیر رسمی را متوجه می شویم. نگرانی واقعی برای کاربران باید این باشد که اگر کلاهبرداری یا سوء استفاده از حریم شخصی در شبکه ای رخ داد این شبکه ها نسبت به قوانین مسئول باشند و احقاق حق قابل پیگیری باشد.

به گفته وی، شبکه های غیرمسئول تنها برای افرادی که نمی خواهند در حیطه قانون عمل کنند و قانون را دور می‌زنند مفید است. ایرانی‌ها سیاست و همیشه در حال انتقال هستند و به آنها القا کرده اند که اگر انتقاد کردند یا حرف سیاسی زدند نهادهای امنیتی به سراغشان می‌روند اما این حرفها برای این است که مردم را بترسانند و ناامید کنند؛ همچنان که می‌بینیم در طنزها، حریم شخصی کاربران را به رابطه دختر و پسر تنزل داده اند.

*تصمیم‌گیری کلان کشور بر این است که دیگر انحصاری روی پیام رسانی شکل نگیرد

غفاری با انتقاد از رویه دولت برای خروج از انحصار تلگرام و جلوگیری از ایجاد انحصار جدید، گفت: بخشی از بدنه دولت تصمیم گرفته اند که از چهار یا پنج پیام رسان داخلی حمایت کنند. همچنین قول‌هایی برای حمایت از پیام رسان های داخلی داده بودند که به جز تخفیف اینترنت تا این لحظه حداقل برای پیام رسان‌های خارج از لیست حمایتی اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: رفع انحصار از پیام رسان خارجی محاسنی دارد اما انحصار روی پیام رسان داخلی الزاما بد نیست. ظاهراً تصمیم‌گیری کلان کشور این است که دیگر انحصاری روی پیام رسانی شکل نگیرد اما اگر این اتفاق افتاد و مردم به یک پیام رسان اقبال نشان دادند و بتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را روی یک سرویس تجمیع کنیم اتفاقا خیلی خوب است.

*پول مجازی تلگرام اصلا دور از دسترس نبود

وی در پاسخ به این سوال که یکی از تهدیداتی که برای تلگرام در ایران مطرح می‌شود پول مجازی تلگرام (گرام) است برخی معتقدند اصلا این پول در ایران قابل اجرا نبود که نگرانی داشته باشد، گفت: سوالات متفاوتی درباره نحوه درآمدزایی تلگرام وجود داشته است و به عنوان یک فعال پیام رسان برایم سوال است که کسب و کاری که طرح تجاری ندارد چگونه می تواند سال ها فعالیت کنند؟ پیرو الزام به داشتن درآمد، تلگرام به فکر ایجاد ارز دیجیتال افتاده است.

غفاری ادامه داد: وقتی یک شبکه مانند تلگرام ارزی ارائه می کند و در بین کاربران این شبکه این پول به عنوان ارزش تبادل شود این سوال مطرح می‌شود که پس از آن آیا ریال پول کشور خواهد بود یا گرام؟ وقتی پولی در کشور وجود داشته باشد که ارزش آن نه تنها کم نمی شود بلکه هر روز بیشتر می‌شود و قابل نقل و انتقال هم هست، هر شخص حسابگری ترجیح می‌دهد در کیف پول خود به جای ریال گرام داشته باشند و این رویه در بلندمدت باعث کاهش ارزش ریال و رشد سریع ارزش گرام خواهد شد و حتی پیش بینی شده امکان خروج تا 50 میلیارد دلار از کشور از این طریق در چند سال وجود دارد. تلگرام به صورت رسمی اعلام کرده که برای گرام یک میلیارد و دویست میلیون دلار سرمایه جذب کرده که بیشتر آن هم از طریق 2 شرکت آمریکایی ها تامین شده است؛ بنابراین تصمیم تلگرام برای ارایه گرام جدی است و به راحتی دست از این موضوع نمی کشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایتا قصد ورود به ارز دیجیتال را دارد؟ گفت: بانک مرکزی از ارایه خدمات پرداخت درون پیام رسان‌ها هم به درستی حمایت نمی‌کند و مجوز ارایه این خدمات را به راحتی نمی دهد چگونه به به ارز دیجیتال ورود کنیم؟

*علیرغم بلوف تلگرام، ایران و حتی روسیه برای تلگرام بسیار با اهمیت اند

غفاری در پاسخ به این سوال که تلگرام بارها اعلام کرده که حتی در ازای مسدود شدن تلگرام در ایران حاضر به همکاری با دولت ایران نیست آیا بی اهمیت بودن 40 میلیون کاربر ایرانی تلگرام برای این پیام رسان واقعی است؟ گفت: 7 درصد کاربران تلگرام در روسیه هستند و وقتی تلگرام در روسیه فیلتر می‌شود برای دور زدن فیلتر با همکاری آمازون و گوگل راهکار ارائه می‌کنند و به کسانی که وی پی ان می فروشند پول می دهند، برای کاربران ایران که یک پنجم کاربران در تلگرام در جهان را تشکیل می دهند این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین تلگرام به راحتی دست از ایران برنمی دارد.

*طرح تجاری ایتا فیلتر تلگرام نبود اما موافق فیلتر هستم

غفاری در پاسخ به این سوال که آیا موافق فیلترینگ تلگرام در ایران هستند؟ گفت: معتقدم مردم برای امنیت باید به سمت پیام رسان های داخلی حرکت کنند. اما باید فیلترینگ به سمت روش هدفمند انجام شود و با کمترین حاشیه مردم قانع شوند. معتقدم برای پیام رسان ها برنامه ریزی درستی در کشور انجام ندادیم، با فیلترینگ شبکه های دیگر مردم به یک پیام رسان رفتند و تلگرام را ایجاد کردند.

وی گفت: البته طرح تجاری ایتا این نبود که تلگرام فیلتر شود و مخاطبان ما را به عنوان پیام رسان قالب استفاده کنند. موضوع فیلتر شدن تلگرام بعدا مطرح شد.

*موافق رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر نیستم

غفاری در پاسخ به این سوال که پیشنهاد رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله فیسبوک و توئیتر همزمان با مسدود شدن تلگرام مطرح می‌شود، آیا موافق هستید؟ گفت: موافق رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر نیستم؛ زیرا هم اکنون شبکه‌های اجتماعی داخلی شبیه این شبکه ها در کشور خدمت ارائه می‌کنند و علاقمندان به این خدمات می‌توانند از یکی از شبکه های داخلی ایران استفاده کنند. معایب این شبکه کم نیست اما اکنون تلگرام پررنگ شده و در مرکز توجه قرار گرفته است.

*پاسخ به شباهت زیاد ایتا به تلگرام

غفاری درباره اینکه گفته می شود پیام رسان ایتا شبیه تلگرام است و به نظر می رسد از تلگرام کپی شده است، گفت: این پیام رسان به عمد شبیه به تلگرام طراحی شده تا حتی کسانی که اینترنت را با تلگرام آغاز کرده اند را هم مخاطب قرار دهد. اما حتی یک ویرگول هم از کدنویسی تلگرام استفاده نکرده‌ایم. حتی توانمندی داشتیم که ظاهر پیام رسان را به شکل دیگری طراحی کنیم اما نظر جمعی در ایتا این بود که در ابتدا این کار را نکنیم. در عملکرد هم تغییری ایجاد نکرده ایم و حتی به موضوع تبلیغات هم ورود نکردیم تا کانال ها بتوانند طبق رویه تلگرام تبلیغ بگیرند و از این نظر به صاحبان کسب و کار امنیت خاطر داده ایم.

وی تاکید کرد: در مرحله اول ظاهر را حفظ کردیم و 7 طرح کلی برای آینده داریم که با نظر مخاطب و در صورت تمایل کاربران اجرا خواهند شد و طرح‌ها بعدا اعلام می شوند. یکی از این طرح‌ها این است که برای مثال سازمان ها و برخی مجموعه‌ای حساس به اطلاعات خود مانند نیروهای مسلح یا ارتش می توانند به طور انحصاری از نسخه‌ای از ایتا برای اطلاع رسانی فعالیت های سازمان استفاده کنند و ایتای کودک با محور قراردادن فضای مجازی انحصاری برای کودکان از دیگر برنامه‌های این پیام رسان است.

*توقف عضویت و کندی موقتی در پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت پشتیبانی از کاربران تلگرام را ندارند از جمله اینکه پیام رسان ایتا پس از اقبال چند هزار کاربر عضوگیری جدید را متوقف کرد، گفت: در تمامی پیام رسان ها توسعه زیرساخت متناسب با تعداد کاربر انجام می شود و حتی این موضوع در تلگرام هم رخ داد. در آن بازه طی دو روز تعطیلات که زمزمه فیلتر شدن تلگرام مطرح شد 150 هزار ورودی جدید در ایتا داشتیم که برای اینکه بتوانیم به مشترکان فعلی سرویس دهیم ورود اعضای جدید را بستیم و پس از یک ارتقای یک هفته ای سرویس روی اعضای جدید باز شد. در شش روز اخیر میانگین ورودی جدید به ایتا 100 هزار کاربر بوده است و اکنون به 900 هزار کاربر رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل کندی ایتا در زمان پیک استفاده، میزان کاربران فعال است که در ایتا همین تعداد کاربر موجود هم فعال هستند و عضویت آنها تنها به ثبت نام ختم نشده است. در ایتا مدیران کانال ها فعال هستند وبه طور مدام نیز مخاطبان را به ورود به این اپلیکیشن دعوت می کنند.

*به هیچ نهادی وابسته نیستیم

غفاری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود پیام رسان ایتا وابسته به حوزه علمیه قم است، گفت: این پیام رسان کاملا خصوصی ایجاد شده است و به هیچ نهادی وابستگی ندارد. ریالی از مراکز فرهنگی دریافت نکردیم به جز اخیرا که چند سخت افزار گرفته ایم. در حال حاضر هم در دیتاسنتر امین قم حضور داریم که یکی از دیتا سنتر های برتر در کشور است و با هزینه چند میلیارد تومانی ساخته شده است که به دلیل تجمیع خدمات در تهران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*سابقه فعالیت پیام رسان ایتا

به گفته غفاری، شرکت سامانه فناوری طوبی بیش از 14 سال سابقه در حوزه فناوری اطلاعات دارد. روزی این شرکت کار خود را از مرکز رشد دانشگاه آغاز کرد و به سرعت به یک شرکت‌ رشد یافته تبدیل شد. هم اکنون در حوزه پیامک سازمانی و ارایه سرویس های ارزش افزوده موبایلی فعال است. این شرکت 6 سال سابقه CP همراه اول و 3 سال سابقه CP ایرانسل را در کارنامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تخصص شخصی ام در حوزه برنامه نویسی است که در سال‌های گذشته به بحث مدیریت وارد شده ام.

وی ادامه داد: پیام رسان ایتا با سابقه حدود دو ساله دارای نسخه اندروید، ویندوز، مکینتاش و لینوکس است و نسخه‌ IOS نیز تا یک هفته دیگر برای عرضه آماده می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

گفت و گو با مدیر پیام رسان «ایتا»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.