به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت نخستین مراسم جشن نفس (بزرگداشت پیوند اعضا) در دانشگاه کردستان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،نخستین مراسم جشن نفس (بزرگداشت پیوند اعضا) به مناسبت هفته سلامت با حضور خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو، معاونین و جمعی از مدیران دانشگاه، نماینده سنندج در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان انجمن اهداء عضو ایرانیان، رئیس سازمان هلال احمر کردستان، تعدادی از اعضای شورای شهر سنندج و جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلین عارضی رئیس دفتر نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این مراسم تاکید کرد: طبق آیات قرآن کریم، توانایی پاک اندیشیدن و پاک زیستن فقط مختص به کسانی است که بینش توحیدی دارند و این قبیل افراد هستند که به نجات جان انسان‌ها می‌اندیشند و در این راه وجود خود را فدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه، اهدا عضو جزو بهترین صالحات است، افزود: این کار و این فعل ارزشمند، مختص مومنان واقعی است و به حدی ارزشمند است که اگر با اهداء عضو، جان یک نفر نجات پیدا کرده باشد مانند این است که جان تمام انسان‌ها نجات پیدا کرده باشد.

فوق تخصص بیماری‌های ریه و عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه این مراسم با بیان این مطلب که، اهدای عضو باید به درستی فرهنگ سازی شود، گفت:حرکت اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان توسط دانشجویان شروع شده که روحانیون کردستانی حامی و پشتیبان آن هستند.

دکتر کتایون نجفی زاده با تاکید بر اینکه مرگ مغزی بازگشت ندارد، عنوان کرد: ۹۹ درصد مرگها، مرگ قلبی و تنها یک درصد مرگ مغزی است و این یک فرصت معنوی دارای پاداش اخروی فراوان برای این دسته بیماران است که با اهدای اعضای بدن، بیماران و نیازمندانی دیگر را نجات دهند.

وی با بیان این مطلب که، اعضای بدن هر یک از بیماران مرگ مغزی، تا ۸ نفر و حتی گا‌ها تا ۵۳ نفر بیمار نیازمند را از مرگ نجات می‌دهد، گفت: در سال ۹۶، از تعداد ۹۲۶ نفر اهدا کننده، ۱۲۸۱ کلیه، ۷۶۵ کبد، ۱۳۱ قلب، ۱۰ ریه و ۲۱ لوزالمعده به ۲۲۰۸ بیمار نیازمند در سطح کشور پیوند داده شد.

وی گفت: سال ۹۴ (۴ نفر اهداء کننده عضو)، سال ۹۵ (۵ نفر اهداء کننده عضو) و سال ۹۶ یک مورد اهداء کننده عضو در استان کردستان صورت گرفته است، در صورتی که ۵۴۳ نفر بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که ۲۷۰ نفر آن‌ها آماده پیوند هستند.

انتهای پیام/م

۵۴۳ نفر بیمار دیالیزی در استان کردستان  وجود دارد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.