انسجام و حفظ امنیت ملی هدف پیام‌رسان‌های بومی

امروزه فضای مجازی به جزء جدانشدنی زندگی فردی و اجتماعی هر فردی تبدیل شده است و در این میان پیام‌رسان‌ها نقش ویژه و پررنگی را در تعاملات افراد ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی، فضای مجازی هم به جزء جدانشدنی از زندگی فردی و اجتماعی هر فردی تبدیل شده است و پیام رسان ها نیز نقش ویژه و پررنگی را در تعاملات افراد ایفا می‌کنند به طوری که کوچکترین اختلال در این پیام رسان ها بسیاری از تعاملات فردی و اجتماعی افراد را با مشکل مواجه می‌کند.

در سال های اخیر پیام رسان های مختلفی در داخل کشور توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته است اما هیچ کدام به اندازه تلگرام در بین کاربران ایرانی گسترش نیافتند.

با نام گذاری سال جاری به سال "حمایت از کالای ایرانی" وجود یک پیام رسان بومی به جای پیام رسان های خارجی که بتواند نیازهای کاربران ایرانی را  مرتفع سازد بیشتر از گذشته احساس شد.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه استانداری اردبیل گفت: بیش از 30 میلیون نفر در ایران کاربر دستگاههای هوشمند بوده و از شبکه ها و پیام رسانهای مختلف داخلی و خارجی استفاده می کنند.

حسین بشیری تصریح کرد: استفاده از پیام رسان های خارجی همچون تلگرام تهدیدهایی را برای جامعه و افراد به دنبال دارد و از آنجا که بیشترین کاربران تلگرام ایرانی هستند و سرورهای این پیام رسان نیز در خارج از کشور قرار دارد تهدیدات ناشی از آن فرصتها را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی به تهدیدات پیام رسان های خارجی اشاره کرد و افزود: کاربران تلگرام روزانه حجم بالایی از اطلاعات در زمینه های مختلف را از طریق این پیام رسان انتقال می دهند و عملا این اطلاعات را در اختیار مدیران این شبکه ها در خارج از کشور قرار می دهند.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه استانداری اردبیل اظهار داشت: مدیران این شبکه ها از طریق دسته بندی این اطلاعات و شناسایی سلایق و افکار عمومی کاربران و فروش این اطلاعات به سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی مخالف نظام به درآمدهای هنگفتی دست پیدا می کنند که در صورت استفاده از پیام رسان بومی یقینا این تهدید از بین خواهد رفت.

بشیری ادامه داد:  نمونه های خوبی از پیام رسان های داخلی توسط مهندسان کشور راه اندازی شده است که بسیاری  از کارکرد های پیام رسان خارجی در آنها وجود دارد .

وی به ضرورت جایگزینی پیام رسان بومی به جای پیام رسان خارجی از جمله تلگرام اشاره کرد و متذکر شد: ابن پیام رسان ها باید حس اعتماد و اطمینان  از امنیت اطلاعات شخصی کاربران را در بین عموم ایجاد کنند.

 حفظ امنیت ملی هدف پیام‌رسان‌های بومی

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل یکی از مؤلفه های خارجی و اثر گذار بر امنیت ملی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی جوامع در حال توسعه را رسانه عنوان کرد و گفت: ما از یک سو با انحصار رسانه جهانی توسط قدرت های سلطه گر جهانی مواجه هستیم که به شدت امنیت ملی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی ما را در معرض تهدید قرار داده اند و از سوی دیگر مواجه با رسانه های نوپای ملی و بومی هستیم که می توانند نقشی ایجابی و مثبت در امنیت ملی کشورمان داشته باشند.

علی لطفی تصریح کرد: حفظ حریم خصوصی افراد در فقه ما لازم و تجسس در آن حرام شرعی است پس باید توجه داشت که شبکه های داخلی باعث خواهد شد هم اطلاعات مردم حفظ شود و هم از برون رفت پول و ارز جلوگیری خواهد شد که این موضوع به نفع مردم و کشورمان خواهد شد.

وی افرایش سواد رسانه ای در بین کاربران را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: مردم ایران بیشترین استفاده از اینترنت را دارند که این امر لزوم بالا بردن سطح سواد رسانه ای دز بین خانواده ها را می رساند چرا که ما به عنوان یک کاربر اطلاعات شخصی خود را بر روی پلت فرمی به اشتراک می گذاریم که هیچ گونه دخل و تصرفی در فرآیند مدیریت آن نداریم و این پلت فرم به هر سمت و سویی که بخواهد می تواند تفکر و رفتار ما را سوق دهد.

رئیس سارمان بسیج رسانه استان اردبیل افزود: بر طبق و پژوهش های صورت گرفته 67 درصد طلاق های ثبت شده در کشور به دلیل خیانت های مرتبط با فضای مجازی است.

لطفی تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که نباید جامعه را پرتگاه قرار داد و خانواده ها به صورت خاموش به سوی بدبختی و بی اخلاقی سوق داده شوند.

وی تجربه کشور چین در استفاده از پیام رسان بومی را به عنوان موفق ترین کشور در این زمینه یاد کرد و بیان داشت: براساس یک پژوهش که در سال 2014 در چین انجام گرفت 80درصد از کل کاریران اینترنت در چین عضو شبکه های اجتماعی هستند.

برخی از کاربران شبکه اجتماعی حمایت از کالای ایرانی را دلیل بر استفاده از پیام رسان بومی می دانند که یکی از این افراد حسین امانی است او به ما میگوید من برای انجام کارهایم از تلگرام استفاده میکردم و از زمان آمدن پیام رسان داخلی از این برنامه ها استفاده می کنم چرا که اعتقاد دارم این نرم افزارها توسط جوانان دانش آموخته همین مرز و بوم طراحی شده و اگر از آن حمایت کنیم حتما پیشرفت کرده و میتوانند در کنار سایر پیام رسان ها فعالیت کنند.

تهدید "گرام" ضرورت استفاده از پیام‌رسان داخلی

دکتری مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه و در مورد علت تصمیم دولتمردان به استفاده از پیام رسان داخلی را مقابله با اتفاقات ناگوار اقتصادی در آینده عنوان کرد و اظهار داشت:  تلاش تلگرام برای استفاده از تکنولوژی بلک چین و طرح ارز دیجیتالی با عنوان "گرام"  که اقتصاد کشور را نشانه گرفته و موجب فسادهای مالی و بحران اقتصادی در کشور می شود ضرورت کوچ از تلگرام به پیام رسان داخلی را بیشتر نمایان می سازد.

تورج مهدی زاده افزود: حرکت به سمت پیام رسان های داخلی  برای مقابله با پیامدهای اقتصادی آتی استفاده از ارز دیجیتالی گرام باید یک ضرورت حتمی برای تک تک کاربران این نرم افزار باشد و هر ثانیه ماندن در این پیام رسان خیانت به امنیت ملی کشور است.

چرا تلگرام؟ دلیل محبوبیت پوشالی تلگرام در بین کاربران

مدرس دانشگاه با بیان اینکه تلگرام به یک پیام رسان انحصاری در ایران تبدیل شده است گفت: در وهله اول باید این واقعیت را باور داشته باشیم که تلگرام یک پیام رسان قدرتمند و قوی است و ما برای ترغیب کاربران ایرانی به استفاده از پیام رسانهای داخلی باید نرم افزاری را طراحی کنیم که مانند تلگرام باشد.

مهدی زاده تصریح کرد: امکان ایجاد کانال، گروه و سوپر گروه، ربات های تلگرامی، امکان برقراری تماس صوتی، مصرف کم اینترنت(1.68مگابابت در ساعت) نسبت به سایر پیام رسان ها، امکان ویرایش و حذف پیام، انتقال سریع اطلاعات و انواع قایل با حجم بالا و رمز گذاری اطلاعات شخصی افراد محیط کار جذاب و کاربر پسند و دسترسی سریع و راحت؛ از جمله ویژگی های تلگرام است که آن را برای مخاطب جذاب کرده است.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی عدم تمایل کاربران ایرانی به ترک پیام رسانی چنین قوی کاملا منطقی به نظر می رسد چگونه میتوان با چنین پیام رسانی رقابت نمود و کاربرانی را که نیازهای خود را با استفاده از تلگرام رفع میکنند به سمت استفاده از پیام رسان داخلی ترغیب کرد؟!
دکتری مدیریت رسانه بیان داشت: اگر نسخه فعلی تلگرام را با نسخه اولیه آن مقایسه کنیم شاهد نوآوری بسیار چشمگیری در این نرم افزار هستیم که نشان دهنده هدفمند بودن و قوی بودن تیم مدیریتی این پیام رسان است چیزی که متاسفانه در پیام رسان داخلی کمتر دیده می شود.

اعتماد و امنیت؛ چالش های اساسی پیام رسانهای بومی

مهدی زاده با بیان اینکه پیام رسان های داخلی فعلی از جمله سروش آی گپ بیسفون و دیگر پیام رسانها نمی توانند جای تلگرام را برای کاربران این پیام رسان پر کنند اظهار داشت: متاسفانه برای برنامه نویسی پیام رسان های داخلی اتاق فکر قوی تشکیل نشده و بدون شناخت سلایق کاربران اقدام به ایجاد یک پیام رسان کرده اند که کاربر پسند نیست ضمن اینکه در همان اوایل توسط هکرها اطلاعات کاربران هک شد و بی اعتمادی به این پیام رسان را بیشتر کرد.

وی تصریح کرد: گذشته از مشکلات فنی و تکنولوژیکی پیام رسانهای داخلی بحث دیگری که بی اعتمادی نسبت به این نرم افزارها را افزایش میدهد تاکید بیش از اندازه از طرف دولت و تبلیغ آن است که نوعی حساسیت به این موضوع را در ببن کاربران ایجاد می کند.

این مدرس دانشگاه تلاش برای ارتقای کیفیت فنی و تکنولوژیکی پیام سان ها در کمترین زمان را از عوامل جذب مخاطب برشمرد و تصریح کرد: مدیران این پیلم رسانها باید بدون وابستگی به سازمانی و یا نهادی اعلام استقلال فکری و مالی نمایند تا مخاطبان نسبت به امنیت اطلاعات شخصی خود در این پیام رسانها اطمینان داشته باشند چرا که وقتی یک پیام رسان به دولت وابسته باشد نمی توانند تعهدی در قبال حفظ اطلاعات خصوصی کاربران داشته باشند چنانکه میبینیم تمام پیام رسانهای مطرح دنیا از جمله فیس بوک تلگرام لاین و دیگران دارای سهام دار و مدیر عامل خصوصی هستند و بدون تبلیغ و با ارتقا برنامه ها و شناخت سلایق کاربران در اقصی نقاط جهان مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کنند.

مهدیزاده وجود پیام رسان های متعدد در کشور را یک ضعف و اشکال مدیریتی دانست و بیان داشت: در کشور پیام رسان های زیادی وجود دارند که هیچ کدام به طور کامل نتوانسته اند جایی در میان کاربران ایرانی پیدا کنند چرا که هر کدام دارای نواقص و برتری هایی هستند که نمی توان به طور قاطع یکی را به عنوان پیام رسان برتر و کامل معرفی کرد که در صورت تجمیع چند پیام رسان در یک پیام رسان و گرد هم آمدن مهندسان مجرب و حرفه ای آنها در کنار هم یقینا پیام رسان بومی قوی و قدرتمند که نه تنها در ایران که در تمام نقاط جهان کاربر جذب کرده و نفع اقتصادی هم برای کشور دارد و جوانان بیشماری که دانش آموخته برنامه نویسی هستند نیز شاغل می شوند.

قطعا هر پیشرفتی در ابتدا دارای ایراد و مشکل خواهد بود پیام رسان ها هم از این قاعده مستثنی نیستند چنانچه در مورد پیام رسان های خارجی نیز وجود داشت که با به روز رسانی ها و شناسایی باگها، ایرادها و اشکالات خود را رفع کرد.

گذشته از آن پیام رسان های خارجی در چند سال اخیر زمینه ساز بروز آسیب هایی همچون تغییر آداب و رسوم ایرانی و اسلامی و جایگزین شدن فرهنگ غربی و رواج فیلم های غیر اخلاقی و مبتذل که اخلاق و فرهنگ جامعه را نشانه گرفته اند، شده است.

کانالها و گروه هایی که با هدف براندازی بنیان خانواده ها و به انحطاط کشیدن جوانان این کشور راه اندازی شده اند و با انتشار فیلم هایی با محتوای غیر اخلاقی و محرک تا جایی پیش رفتند که باعث خودکشی چند نوجوان در کشور شدند و هدفی هم جر این نداشتند و این یعنی جنگ نرم رسانه ای.

در صورت راه اندازی پیام رسان داخلی با امکانات قوی و به روز و با کمترین مشکل ارتباط رسانی که اتاق فکر قوی و قدرتمند در پشت آن قرار داشته و بدون وابستگی به سازمانی یا نهادی قطعا حمایت از آن توسط هموطنان صورت خواهد گرفت و فعالیت این قبیل کانال ها و گروه ها در فضای مجازی کاهش خواهد یافت که این خود باعث کاهش آسیب های اجتماعی و حفظ بنیان خانواده در کشور خواهد شد. 

ضمن اینکه حمایت از پیام رسان های داخلی علاوه بر کمک به اشتغال جوانان دانش آموخته و مجرب و ماهر از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد کرد و به جای اینکه پول کشور در اختیار معاندان و مخالفان نظام قرار گیرد برای توسعه و آبادانی و اشتغال در داخل کشور هزینه خواهد شد.

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.