شهرستان سرباز قطب تولید گواوای ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز گفت: بزرگ‌ترین باغ گواوا (زیتون محلی) کشور در سرباز است، و شهرستان سرباز قطب تولید این محصول در ایران است.

سعید نارویی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،افزود: درمجموع ۲۸۰ هکتار از اراضی شهرستان سرباز به زیر کشت گواوا می‌رود و سالانه افزون بر ۲ هزار تن گواوا در سرباز برداشت می‌شود.

وی افزود: زیتون محلی یا به زبان محلی گواوا میوه‌ای کروی و گلابی مانند است که با طعمی خوش و خاصیتی فراوان در بخش بزرگی از جنوب و جنوب شرق سیستان و بلوچستان کشت می‌شود و در صنایع تبدیلی برای تهیه آب‌میوه، کمپوت، اسانس و پودر استفاده می‌شود، میوه این درخت در زمستان که بازار‌ها خالی از میوه‌های نوبر و تازه است، برداشت می‌شود تا کمبود میوه‌های تازه در این فصل را جبران کند.

مدیر جهاد کشاورزی سرباز با بیان این‌که بزرگترین باغ گواوا (زیتون محلی) کشور به وسعت ۱۸ هکتار را در سرباز شده است، تصریح کرد: گواوا بعد از خرما و انبه سومین درخت اختصاصی سیستان و بلوچستان است و از نظر اقتصادی تأثیر مهمی در زندگی کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان دارد؛ این محصول علاوه بر تأمین بازار مصرف در سیستان و بلوچستان به استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی نیز صادر می‌شود.

نارویی با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده است بیشتر این محصول به صنایع تبدیلی استان هرمزگان ارسال شود، تصریح کرد: درصورتی‌که سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و واحد‌های فراوری این میوه محلی اقدام کنند صرفه‌بسیار بالایی برای آن‌ها دارد چراکه گواوا بسیار بازارپسند و مشتری‌پسند است و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بسیار طالب این میوه هستند.

انتهای پیام/گ

زیتون محلی در شهرستان سرباز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار