تناقض در احتمالات گور دسته جمعی در روستای قطرم بافق

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق از کشف سرداب با قدمت ۲۰۰ سال در حاشیه روستای قطرم بافق خبر داد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: بدنبال خبری مبنی بر کشف گور دسته جمعی در منطقه زرداو روستای قطرم، کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس میراث فرهنگی شهرستان بافق به همراه جمعی از مسوولان مربوطه به علت جویای حقیقت این موضوع از محل سرداب روستای قطرم بازدید کردند.

 لیلی رنجبر افزود: با توجه به شواهد موجود  سرداب واقع شده در حاشیه روستای قطرم و در فاصله ۴۶ کیلومتری مرکز شهرستان بافق، مربوط به ۲۰۰ سال پیش است .

وی با بیان اینکه سرداب یا زرداو مکانی بوده که در گذشته مرده‌ها به چند دلیل در آن دفن می‌شدند گفت:سردی هوا و یخ زدگی خاک و وصیت مرده به علت شرایط اقتصادی برخی از این علت‌ها  است.

رنجبر افزود: طبق شواهد باستان شناسی و نظر کارشناسان باستان شناسی استان قدمت این سرداب احتمالا به ۲۰۰ سال پیش باز میگردد و شواهد موجود گویای این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه نمی توان نظر قاطعی در رابطه با گور دسته جمعی در این مکان عنوان کرد بیان داشت:این سرداب قدیمی بوده و مرده‌ها با فاصله کم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به خاطر اینکه مسیر رودخانه در این محل قرار گرفته این استخوان‌ها پیدا شده است.

تناقص شیوه تدفین سپاری سرداب حاشیه روستای قطرم با دوره زرتشت

کارشناس، باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در حاشیه این بازدید در رابطه با این موضوع گفت: در این مکان اجزای اسکلت چند شخص با ۴ جمجمه قابل مشاهده است و وجود خاک در جمجمه نشان دفن اجساد هست .

ابراهیم کاظم نژند افزود:بخش دیگری از تدفین این مکان با توجه به کفن آن، مربوط به دوران معاصر است و این رفتارباتوجه به اینکه مربوط به دوران زرتشت و قبل از اسلام می‌باشد مغایرت دارد.

وی به سازه خشتی اشاره کرد و بیان داشت: در این سازه‌ها گچ موجود است که نشان از قدمت دیرینه ندارد.

گفتنی است: روستای قطرم بافق، پنج هزار سال قدمت دارد و به دوره قبل از تمدن کاریزی تخمین زده شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار