وزیر انگلیسی: حصول توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا پس از برکسیت بسیار محتمل است

وزیر برکسیت انگلیس از احتمال بالای حاصل شدن توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا پس از لغو عضویت لندن در این اتحادیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، دیوید دیویس، وزیر برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به یک کمیته پارلمانی این کشور گفته است حصول توافق بر سر تجارت آزاد با اتحادیه اروپا پس از برکسیت «بسیار محتمل» است.

دیویس در جلسه استماع پارلمان انگلیس گفت: «من فکر می‌کنم حصول توافق تجارت آزاد (با اتحادیه اروپا) بسیار محتمل باشد.» وزیر برکسیت انگلیس همچنین گفت دولت این کشور قصد دارد پیش از ماه مارس 2019 (زمان‌بندی اعلام شده برای لغو رسمی عضویت انگلیس از اتحادیه اروپا) با این اتحادیه معاهده‌ای تجاری به امضا برساند.

انگلیس اعلام کرده است پس از برکسیت، از بازار واحد اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی آن خارج خواهد شد. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، تنها چارچوب ممکن برای همکاری‌های آینده میان انگلیس و این اتحادیه، حصول توافقی تجاری است. علی‌رغم مشکلاتی که در گذشته بر سر راه مذاکرات برای حصول این توافق ایجاد شده، اتحادیه اروپا برای شرکت در این گفتگوها اعلام آمادگی کرده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با رویترز در بروکسل گفت: «اتحاد گمرکی می‌تواند روابط میان انگلیس و اتحادیه اروپا را دستخوش تغییر کند. این مسئله نشان خواهد داد انگلیس در حقیقت قصد دارد نزدیک اتحادیه اروپا باقی بماند.»

مایکل بارنیر، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در مسئله برکسیت، این اتحادیه را «انعطاف پذیر، غیرمتعصب و آماده برای معامله» معرفی کرده است.

وی گفت: «در صورتی که خطوط قرمز انگلیس تغییر کند، اتحادیه اروپا آماده بررسی پیشنهاد لندن خواهد بود.» بارنیر افزود: «اکنون تصمیم با انگلیس است که به اهداف خود دست یابد یا خیر.»

در صورتی که انگلیس در اتحادیه گمرکی با اروپا باقی بماند، تجارت لندن با اروپا تسهیل خواهد شد. هماهنگ کننده امور برکسیت در پارلمان اروپا نیز گفت ترزا می، نخست وزیر انگلیس، اصرار ورزیده است که لندن نباید در اتحادیه گمرکی اروپا باقی بماند.

وی گفت: «پیام نخست وزیر کاملا واضح است: ما از اتحادیه گمرکی خارج خواهیم شد و برای حصول توافق‌های تجاری خود با تمام جهان، آزادانه عمل خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار