نشست هم اندیشی دهیاران بخش مرکزی مهاباد

توسعه بیشتر بهداشت محیط مناطق روستایی موضوع نشست دهیاران بخش مرکزی مهاباد بود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،گفت:به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت و با هماهنگی‌های انجام شده امروز نشت مشورتی و هم اندیشی با دهیاران بخش مرکزی برگزار شد.

امینی افزود:در این جلسه نقاط مشترک برای همکاری به منظور توسعه بهداشت روستا‌ها از جمله فعال کردن شورای سلامت روستایی، کمیته مدیریت بحران، اجتماعی کردن مقوله سلامت روستایی و آموزش خود مراقبتی بررسی شد.
وی ضمن اشاره به اهمیت دستیابی روستائیان به خدمات پایش سلامت ادامه داد: رویکرد ما برای سال ۹۷ دستیابی به سلامت برای عموم روستائیان و شهروندان است.
در ادامه رحیمی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان با بیان اینکه در سطح شهرستان ۱۹۸ روستا با ۶۵ خانه بهداشت فعال داریم گفت: تشدید نظارت و کنترل بر شبکه‌های لوله کشی عمومی آب روستایی، توزیع کلر، کنترل کیفی آب ها، نمونه برداری میکروبی و دفع پسماند در حوزه بهداشت محیط روستایی از اقدامات اجرایی مرکز بهداشت مهاباد در تمامی روستا‌ها خواهد بود.
وی افزود:تمامی این اقدامات منجر به ارتقاء سطح بهداشت روستا‌ها می‌شود.
کریمی دهیار روستای قره خان و نماینده دهیاران روستا‌های بخش مرکزی مهاباد گفت:بحث سلامت و بهداشت محیط از جمله چگونگی جمع آوری و دفع زباله خانوار ها‌ی روستایی از وظایف دهیاران است.

ساماندهی چاه‌های جذبی فاضلاب در روستا‌های مهاباد

کریمی ادامه داد:ساماندهی چاه‌های جذبی و دفع صحیح زباله از اقداماتی است که تا کنون با جدیت تمام در روستا‌ها انجام شده است.

طرح هادی روستایی؛ مسیری برای توسعه بیشتر روستا‌ها

کریمی دهیار روستای قره خان و نماینده دهیاران بخش مرکزی مهاباد اضافه کرد:هدایت آب‌های سطحی، اجرای آسفالت و سنگفرش از عواملی است که تا کنون سبب عمران و آبادانی روستا‌ها شده است.

مقاوم سازی و احداث ساختمان‌های جدید روستایی

کریمی افزود:بخشداری بخش مرکزی مهاباد با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ساماندهی کوچه‌ها و تعیین مکانی برای فضولات حیوانی روستایی؛ محیط روستا‌ها را پاکیزه‌تر کرده است.
در ادامه نشست دهیاران با مسئولین شبکه بهداشت مهاباد مشکلاتی مانند راهکار‌های دفع بهداشتی زباله‌ها، جلوگیری از ورود پسماند به منابع آبی روستا‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رود خانه‌های روستایی را در مناطقی که کمتر مورد توجه قرار گرفته خواستار شدند.

سایت زباله سید آباد معضلی برای ساکنان منطقه

رحیمی کارشناس مرکز بهداشت شهرستان مهاباد ضمن اشاره به حل نشدن مشکلات زیست محیطی تعدادی از روستا‌ها و مناطق شهری گفت: سایت زباله سید آباد در مکان نامناسبی قرار گرفته که مغایر با ضوابط و معیار‌های زیست محیطی است. محل دفن زباله مذکور به شدت آلوده شده و شیرآبه زباله باعث آلوده شدن آب‌های سطحی و زیر زمینی این منطقه شده است.
وی افزود: سوزاندن زباله در این محل سبب آلودگی هوا و ایجاد بوی نامطبوع برای ساکنان روستا‌های سیدآباد و دوستعلی شده و همچنین کیسه‌های پلاستیکی و اشیاء سبک باعث آلوده شدن مزارع و باغات اطراف شده است.
برای حل این معضل پیشتراخطاریه‌هایی برای شهرداری مهاباد صادر شده است تا نسبت به رفع آلودگی و انتقال این سایت به مکان دیگر اقدام شود، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
بر اساس اعلام دهیاران، نظارت بهداشتی بر روستا‌ها و محیط زندگی روستانشینان در سال‌های اخیر اثر گذار بوده، ولی کافی نبوده است و نیاز به رسیدگی و توجه بیشتر دارد.

انتهای پیام/خ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.