اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا باعث اشتغالزایی می شود

روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ تن زباله در شهرستان بروجرد به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت لرستان تولید می‌شود که با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا می‌توان منبع درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد به اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از مبداء در سال جاری اشاره کرد و گفت : تفکیک زباله از مبداء بسیار ضروری است و تلاش می شود تا امسال این برنامه به مرحله اجرا درآید.

محمود رازانی اظهار اضافه کرد: دفن زباله در بروجرد رضایت بخش است و محل دفن زیر نظر بهداشت محیط است اما با توجه به حجم بالای زباله باید با اجرایی شدن این طرح از میزان زباله کاهش داد.

وی با اشاره به زباله های عفونی افزود: زباله های عفونی بیمارستان ها توسط دستگاه مستقر در خود بیمارستان بی خطرسازی شده و سپس به عنوان زباله عادی دفن می شوند اما مطب ها و آزمایشگاه و کلینیک ها نیز در این راستا تذکر گرفتند و موظف هستند که زباله های عفونی را به بیمارستان چمران تحویل دهند تا بعد از بی خطر سازی دفن شوند.

رازانی اظهار کرد: امسال قرار است شرکتی فعال شود و همه زباله های عفونی را بی خطر کند که این اقدام بسیار موثری برای رفع معضل زباله های عفونی است.

مسئول سازمان مدیریت و پسماند شهرداری از جمع آوری روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله در شهرستان بروجرد خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده قرار است جهت انجام عملیات تفکیک زباله از مبدأ با یک شرکت قرارداد بسته شود که هم اکنون این پیش قرارداد در حال بررسی است.

رضا کاظمیان اضافه کرد: تفکیک زباله درصد زیادی از حجم زباله ها را کاهش می دهد و زباله های قابل بازیافت به چرخه بازمی گردند.
وی با اشاره به ساماندهی محل دفن زباله گفت: محصور کردن محل دفن زباله ها از مهمترین برنامه هایی است که امسال اجرا می شود.

در ادامه رییس محیط زیست بروجرد افزود: جمع آوری و دفن اصولی و بهداشتی زباله ها می تواند محیط زیست را از خطرات و تهدیدها دور نگه دارد اما دفن حجم زیادی از زباله های تر و خشک می تواند ضررهای جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند.

مصطفی مصطفی وند با اشاره به ظروف یکبار مصرف و غیر قابل تجزیه اضافه کرد: با افزایش تولید ظروف یکبار مصرف، استفاده از این ظروف گسترش یافته به طوری که امروز بسیاری از خانواده ها برای حضور در طبیعت از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده می کنند و 50 درصد زباله های رها شده در طبیعت ظروف یکبار مصرف هستند که مانع رسیدن آب به گیاهان می شود و همچنین سبب آلوده شدن نهرها و آبهای جاری می شوند.

مصطفی وند اظهار کرد: بطری های فلزی و شیشه ای که در طبیعت رها می شوند بر اثر تابش نور خورشید ممکن است به صورت ذره بین عمل کرده و حریق را در برخی از قسمت های طبیعت که دارای گیاه خشک هستند ایجاد کند که این اتفاق در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد.

به گفته وی با رها کردن ظروف پلاستیکی در طبیعت و رودهای اطراف، بسیاری از اراضی کشاورزی که از این آبها استفاده می کنند نیز آلوده می شود و در نهایت سلامتی انسان های را ممکن است به خطر بیندازد.

رئیس محیط زیست بروجرد اضافه کرد: ریختن زباله های پلاستیکی در رودخانه ها علاوه بر این که سبب آلوده شدن آب و از بین رفتن جانداران می شود، فرسایش خاک را به دنبال دارد.

انتهای پیام/د

ایجاد درآمد برای شهرداری بروجرد با تفکیک زباله از مبداء

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.