روزنامه آمریکایی: ارتباط ترامپ با مکرون و مرکل قابل مقایسه نیست

پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی «لاس وگاس» در گزارشی به مقایسه ارتباط دونالد ترامپ با سران فرانسه و آلمان پرداخت.

روزنامه لاس وگاس: ارتباط ترامپ با مکرون و مرکل قابل مقایسه نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه لاس وگاس سان در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، که برای یک ملاقات کمتر از سه ساعته وارد کاخ سفید شده بود، استقبال کرد. البته به نظر نمی‌رسد ترامپ و مرکل مانند ترامپ و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، ارتباط صمیمانه‌ای را به نمایش بگذارند.

در این مطلب آمده است: با اینکه سفر مرکل با سفر سه روزه مکرون به آمریکا قابل مقایسه نیست، صدراعظم آلمان هم مانند مکرون بر لزوم پایان یافتن اختلاف نظر‌های آمریکا و اروپا درباره مسائلی همچون تجارت جهانی و امنیت بین‌المللی تاکید خواهد کرد.

ترامپ شخصاً پیش از ورود مرکل به کاخ سفید برنامه دیدار با این مقام آلمانی را که شامل یک ملاقات ۳۰ دقیقه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور آمریکا، صرف نهار کاری و یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک می‌شود، را دنبال می‌کرد. دونالد ترامپ در پیامی توییتری نوشت: «منتظر دیدار صدراعظم آلمان آنگلا مرکل هستم. حرف‌های زیاد و زمان کمی داریم. این دیدار برای هر دو کشورمان خوب است!»

ترامپ در نخستین ملاقاتش با مرکل، عکاسان را که قصد داشتند از دست دادن او و مرکل عکس بگیرند، نادیده می‌گرفت. تابستان گذشته هم مرکل از اینکه ترامپ اعضای ناتو را برای اختصاص بودجه کم به بخش دفاعی سرزنش کرد، ناراحت شد.

«کلین کانوی» مشاور ارشد ترامپ، گفت: لزومی ندارد ارتباط ترامپ با مرکل و مکرون با هم مقایسه شود. کانوی در کاخ سفید گفت: «فرانسه و آلمان متحدان بزرگ ما هستند. هر ارتباطی متفاوت است و ما خوشحال هستیم که آنگلا مرکل یک بار دیگر به اینجا سفر می‌کند».

با اینکه مکرون خودش را به عنوان رئیس جمهوری مانند ترامپ که قصد دارد روابط با متحدانش را دچار تحول کند، نشان داده است، مرکل ترجیح می‌دهد قدرتش را به عنوان رئیس بزرگترین اقتصاد اروپا حفظ کند.

«ژان تیچو» تحلیلگر سیاسی آلمان می‌گوید اگر صمیمیت مرکل و ترامپ کم باشد برای صدراعظم آلمان مهم نیست، چون حتی اگر این صمیمیت افزایش یابد مرکل در کشور خود چیز زیادی به دست نمی‌آورد. تیچو در این خصوص گفت: «برای مرکل خیلی مهم است که مردم کشورش صمیمیتی میان این دو مقام عالی رتبه نبینند». از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری رسیده است تنفر از آمریکا در آلمان افزایش یافته است و خبرگزاری‌های مهم این کشور ترامپ را تهدیدی برای جهان می‌دانند.

در ادامه این گزارش آمده است: دو ضرب الاجل مهم برای ترامپ وجود دارد که دیدار او را با مرکل و مکرون تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضرب الاجل نخست تغییر توافق هسته‌ای ایران تا ۱۲ مه است. ترامپ تهدید کرده اگر تا این تاریخ تغییرات مورد نظرش بر این توافق اعمال نشود از آن خارج می‌شود. این در حالی است که آلمان هم مانند فرانسه این توافق را امضا کرده اند و باور دارند باید پابرجا بماند.

با اینکه آلمان مخالف مذاکره دوباره توافق هسته‌ای ایران است، آماده اضافه کردن شروطی برای مقابله با برنامه موشکی این کشور و تقویت نقش استراتژیک خود در خاورمیانه است. مکرون در هفته گذشته به وضوح اعلام کرد اگر آمریکا از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) خارج شود، فرانسه از آن پیروی نخواهد کرد.

مکرون کمی بعد در مصاحبه با خبرنگاران فرانسوی گفت: هیچ اطلاعات خاصی درباره تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران ندارد، اما به نظر نمی‌رسد ترامپ علاقه‌ای به دفاع از این توافق داشته است.

ضرب الاجل دوم مربوط به افزایش تعرفه‌های جدید آمریکا روی آلومینیم و فولاد وارداتی به این کشور است. افزایش این تعرفه‌ها نگرانی از تحریک موج جهانی دفاع از تولیدات داخلی را در پی دارد. چنین اقدامی به کشوری مانند آلمان صدمه زیادی می‌زند.

با اینکه مقامات آلمان پیش از این گفته اند در این سفر اهداف خاصی را دنبال نمی‌کنند، برلین هفته گذشته به یکی از تقاضای بلند مدت آمریکا چراغ سبز نشان داد و هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داد. برخی از مقامات آلمان به طور غیر علنی احتمال خرید جت‌های اف ۳۵ آمریکا و جایگزین کردن هواپیما‌های تورنادو را مطرح کرده اند. امید بر این است که چنین اقدامی تمایل برلین برای افزایش بودجه دفاعی و بهبود توازن تجاری آمریکا و آلمان را نشان دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار