کم کاری تیروئید شایع‌ترین بیماری در جنوب استان آذربایجان غربی+فیلم

تیروئیدغده‌ای پروانه‌ای شکل درگردن که تنظیم حیاتی‌ترین عملکرد‌های بدن را برعهده دارد.

میرکی متخصص بیماری‌های داخلی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد  ،گفت: غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد ترشحی است که با ترشح هورمون تیروکسین تنظیم سوخت وساز بدن را برعهده دارد.

وی ادامه داد:کم کاری تیروئید شایع‌ترین بیماری در جنوب آذربایجان غربی  است ومهم‌ترین علت آن کمبود ید دربدن است که جهت جلوگیری از آن با قراردادن غذا‌های دریایی بخصوص ماهی در رژیم غذایی خانواده‌ها می‌توان باعث کاهش شیوع بیماری‌های تیروئید بخصوص کم کاری تیروئیدشد.

میرکی افزود:پرکاری تیروئید در موارد کمتری نسبت به کم کاری تیروئید درافراد دیده می‌شود که پس از تشخیص، بادارو ودر بعضی مواقع جراحی وید تراپی درمان می‌شود.

کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان

تشخیص دیر هنگام بیماری تیروئید در نوزادان باعث عقب ماندگی ذهنی دائمی می‌شود.

تردست کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت مهاباد  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،گفت:جهت تشخیص کم کاری تیروئید معمولا در ۳ تا ۵ روز اول تولد که به زمان طلایی مشهور است تقریبا ۳ لام خونی از پاشنه‌ی پای نوزاد گرفته می‌شود که درصورت تشخیص بادادن قرص لووتیروکسین میتوان از کم کاری تیروئیدمادرزادی که منجر به عقب ماندگی ذهنی نوزاد می‌شود جلوگیری کرد.

وی ادامه داد:این برنامه بیش از ۱۲ سال است در سیستم بهداشتی کشور ادغام شده وبا تشخیص به هنگام می‌توانیم از بیماری کم کاری مادرزادای تیروئید درنوزادان پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/ن

تیروئید؛بیماری شایع غدد درون ریز بدن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.