تولید گل شیشه بدون نیاز به آب و هوا برای نخستین بار در استان کرمانشاه

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، از تولید گل‌شیشه و ارائه به بازار در ماه‌های آینده خبر داد.

تولید گل شیشه بدون نیاز به آب و هوا برای نخستین بار در استان کرمانشاهبه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  لیا شوشتری رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،  گفت: مجوزهای راه‌اندازی این مرکز در سال 1393 اخذ شد ، سال 94 فعالیت عمرانی و احداث آن صورت گرفت و شهریور سال 95 راه‌اندازی شد ، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی واحد کرمانشاه در سه زمینه تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی فعالیت دارد.

شوشتری گفت: نمونه اولیه گل شیشه در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی واحد کرمانشاه تولید شده است و در ماه‌های آینده با ورود به عرصه تجاری سازی، وارد بازار می‌شود.

وی گفت:در بعد تحقیقاتی مهم‌ترین پروژه‌ای که اخیرا انجام شده  طرح تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی است که مزیت این روش نسبت به روش‌های سنتی تکثیر گل محمدی  تعداد زیادی گیاه که از نظر ژنتیکی یکسان هست که می‌توان با کشت بافت تولید کرد.

وی افزود: این روش برای تولید گیاهان عاری از بیماری استفاده می‌شود و سرعت و نرخ تولید گیاه در آن بسیار بالاتر از روش‌هایی است که به صورت جنسی و غیرجنسی استفاده می‌شود.

استادیار واحد دانشگاه ازاد  کرمانشاه گفت:پروتکل تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی پس از مراحل تحقیقاتی، بهینه سازی کشت، رشد جوانه‌های جانبی، ریشه زایی و در نهایت سازگاری گیاهان تکمیل شده و تکثیر گل محمدی از طریق کشت بافت برای نخستین بار در غرب کشور و استان کرمانشاه با اجرای این پروژه تحقق یافت و این طرح آذر 96 به عنوان دستاورد پژوهشی منتخب استان کرمانشاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور در تهران ارائه شد.

وی  گفت: فعالیت تحقیقاتی تولید گل شیشه در ماه‌های اخیر آغاز شده است. گل شیشه گیاه درون شیشه است که نیاز به آب و هوا ندارد و به صورت زینتی به بازار ارائه می‌شود؛ این گیاهان بسته به نوع و ابعادشان می‌توانند بین یک تا شش ماه در شرایط درون شیشه رشد کنند و سپس به شیشه بزرگتر و یا گلدان منتقل شوند که صرفاً جنبه زینتی دارد؛ نمونه اولیه این محصول تولید شده است و در ماه‌های آینده با ورود به عرصه تجاری سازی، وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/ز

تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در دانشگاه ازاد کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.