دشت‌های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا کانون‌های گرد و غبار

دشت‌های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا، سه کانون تولید گرد و غبار در استان چهارمحال و بختیاری است.

وجود سه کانون تولید گرد و غبار در چهارمحال و بختیاریمدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد گفت: هم اکنون دشت‌های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا به علت بهره برداری‌های ناپایدار، خشکسالی‌های اخیر و تغییر اقلیم، به سه کانون تولید گرد و غبار در این استان تبدیل شده است.

شهرام احمدی افزود: بر اساس بررسی صورت گرفته منشأ اغلب گرد و غبار‌های فصول بهار و تابستان در چهارمحال و بختیاری، خارج از این استان و منشأ گرد و غبار فصول پاییز و زمستان داخلی می‌باشد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ و علیرغم گذشت تنها ۴۰ روز از سال جدید و وجود بارش‌های بهاری در منطقه، هوای این استان به مدت ۱۰ روز با آلودگی و کاهش کیفیت ناشی از وجود ریزگرد‌ها و مواد آلاینده مواجه بوده است.

احمدی ادامه داد: هوای چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۶ هم در مجموع ۵۳ روز با آلودگی و کاهش کیفیت تا مرز هشدار مواجه گردید و حتی هوای شهرکرد مرکز استان به مدت ۲ روز بحرانی اعلام شد.

به گفته وی؛ رعایت حقابه‌های زیست محیطی، حفاظت از پوشش گیاهی، ایجاد تعادل بین دام و مرتع، حفظ منابع آب و احیای دشت‌ها از عواملی است که در جلوگیری از گسترش کانون‌های گرد و غبار در استان نقش دارند.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری؛ در حال حاضر ۹۰ درصد مساحت این استان با خشکسالی شدید، ۸ درصد با خشکسالی بسیار شدید و ۲ درصد با خشکسالی متوسط روبروست.

همچنین طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، ۷۲ و هفت صدم درصد دشت‌های این استان هم از نظر منابع آبی در وضعیت ممنوعه قرار دارد.

از مجموع ۱۱ دشت این استان، ۸ دشت ممنوعه می‌باشد که چهار دشت لردگان، سفیددشت، شهرکرد و فرادنبه (بروجن) از وضعیت ممنوعه به ممنوعه بحرانی تغییر یافته است.

انتهای پیام/خ

۵۳ روز آلودگی هوا طی سال ۹۶ در چهارمحال و بختیاری

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار